Kouvolalaista jalkapalloa kehittävä KJP tavoittelee Suomen Cupissa pääsyä 16:n parhaan joukkoon – “Me ei jätetä ketään kylmäksi!”

Kouvolan Jalkapallo, KJP, on yksi neljästä Suomen Cupissa vielä mukana olevasta kolmosdivisioonaa pelaavasta joukkueesta. Cupin aiemmat kierrokset ovat tuottaneet kouvolalaisille vaihtelevasti päänvaivaa, mutta viidennellä kierroksella vastus kovenee entisestään, kun Kouvolaan vieraaksi saapuu Salon Palloilijat.

Suomen Cup -pokaali

16.6.2022 klo 23:08

KJP:n historia seurana on vielä varsin lyhyt. Se syntyi kesäkuussa 2020, kun kouvolalaiset jalkapalloseurat Korian Ponsi, Kumu JT, MYPA, Sudet ja Valkealan Kajo päättivät yhdistää kaiken junioritoimintansa Kouvolan Jalkapallon (KJP) alle. Samalla miesten ja naisten edustusjoukkueiden sarjapaikat Susista sekä miesten sarjapaikka Korian Ponnesta siirtyivät Kouvolan Jalkapallon nimiin. Yhdistymisen suurimpana motiivina oli toimivan pelaajapolun synnyttäminen kouvolalaiseen jalkapalloon.

Suomen Cupissa KJP on mukana ensimmäistä kertaa. Viidennelle kierrokselle eteneminen on vaatinut voitot ensikierrokselta lähtien Kellokosken Alkusta, Nastolan Nopsasta, Kajaanin Palloilijoista ja järvenpääläisestä Nousevasta Laakasta.

KJP:n päävalmentaja Esa Udd kuvailee tähänastista Cup-taivalta haasteiltaan vaihtelevaksi. Etenkin KaPa- sekä NouLa-kamppailut ovat KJP-päävalmentajan mukaan olleet kovia vääntöjä.

– Helpommaksi urakkaa ei ole tehnyt se seikka, että pelkästään Cup-otteluihin matkustettaessa mittariin on kertynyt jo lähes 1700 kilometriä, Udd lisää.

Viidennellä kierroksella Suomen Cup saapuu ensimmäistä kertaa KJP:n kotikentälle Kouvolaan, kun helatorstaina vastaan asettuu Miesten Kakkosen B-lohkossa pelaava Salon Palloilijat. Kovin tavoittein sarjakauteensa lähtenyt ja pelaajistoonsa satsannut SalPa lähtee KJP-otteluun ennakkosuosikin asemasta. Udd näkee tulevan ottelun hienona mittarina joukkueelleen, jolta hän itse odottaa paljon.

– SalPa tulee varmasti kovaa päälle eikä anna turhaan siimaa. Meidän on pystyttävä vastaamaan haasteeseen ja odotan meidän kyllä pystyvän siihen, Udd sanoo.

KJP:n pelaajat saavat myös mahdollisuuden päästä kohtaamaan Euroopan suurseuroissakin takavuosina pokaaleja voittaneen Taye Taiwon, joka pelaa ensimmäistä kauttaan salolaisten riveissä. Nimimiehet eivät kuitenkaan saa päävalmentaja Uddilta erityishuomiota.

– Meidän ajatusmalli ja asenne on se, että kentällä on aina vastassa 11 laadukasta pelaajaa. Ketään ei kunnioiteta nimen perusteella sen enempää tai vähempää kuin muitakaan, Udd sanoo määrätietoisesti.

HYVÄ SEKOITUS NUORUUTTA JA KOKEMUSTA

Päävalmentaja Udd nimeää KJP:n vahvuudeksi poikkeuksellisen joukkuehengen. Joukkueessa korostuvat ilo, positiivisuus ja kova vaatimustaso niin itseä kuin joukkuekaveria kohtaan. Kentällä tämä kaikki tiivistyy aggressiiviseksi ja intohimoiseksi, yhtenäiseksi tekemiseksi.

– Meillä on porukassa todella hyvä sekoitus nuoruutta ja kokemusta. Kaikki pelaajat ovat sitoutuneita tekemään töitä joukkueen eteen ja vaativat paljon itseltään ja toisiltaan. Tämä näkyy myös kentällä, sillä pelityylimmekin on melkoisen vaativa, Udd kertoo.

KJP:n kotisivuilta löytyvät seuran yhteiset arvot vastuullisuus, avoimuus ja yhteisöllisyys tuntuvat heijastuvan myös Uddin kuvailemasta edustusjoukkueen tekemisestä.

Helatorstain kamppailu Salon Palloilijoita vastaan päättää Suomen Cupin viidennen kierroksen. Sen jälkeen on selvillä kaikki joukkueet, jotka etenevät 16:n parhaan joukkoon Cupissa. Kaikki viidennen kierroksen ottelut ovat katsottavissa Ruutu+ -palvelussa. Päävalmentaja Udd antaakin yhden takuun niille kiinnostuneille, jotka eivät pääse Kouvolaan paikan päälle seuraamaan ottelua ja aistimaan Cup-tunnelmaa:

– KJP ei jätä ketään kylmäksi, se on varmaa.

KJP:n ja SalPan välinen kamppailu pelataan helatorstaina 26.5. ja se alkaa klo 16.00.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä