Kesätyöpaikka voi löytyä jalkapallokentiltä

Erotuomarina tai pelinohjaajana toimiminen voi olla kehittävä harrastus, josta myös maksetaan. Tuoreelle erotuomarille Martti Koikkalaiselle erotuomarointi on mukava harrastus sekä kesätyö, jossa jalkapalloa pääsee katsomaan eri näkökulmasta kuin pelaajana.

Tuoreelle erotuomarille Martti Koikkalaiselle erotuomarointi on mukava harrastus sekä kesätyö, jossa jalkapalloa pääsee katsomaan eri näkökulmasta kuin pelaajana.Kuva: Suomen Palloliitto

1.8.2022 klo 14:35

15-vuotias Martti Koikkalainen harrastaa jalkapalloa ja ampumahiihtoa. Aikaa riittää kuitenkin myös erotuomarointiin, sillä Koikkalainen pystyy itse pitkälti määrittämään, milloin viheltää pelejä.

- Erotuomareita on niin vähän, että pelejä kyllä riittää vihellettäväksi niin paljon kuin haluaa. Valitsen vapaista otteluista tuomaroitavat ottelut. Toinen vaihtoehto on itse merkata vapaat päivät, joihin otteluita voidaan asettaa, kertoo Koikkalainen.

Ennen keväällä suoritettua erotuomarikoulutusta, Koikkalainen toimi pelinohjaajana.

- Meidän seuramme HJK järjesti pelinohjaajakoulutuksen, joten toimintaan oli helppoa lähteä mukaan, kiittelee Koikkalainen.

Pelinohjaajakoulutusta järjestetään 14–15-vuotiaille nuorille, jotka koulutuksen jälkeen voivat toimia pelinohjaajana 7–11-vuotiaiden lasten otteluissa. Pelinohjaajat ovat aitiopaikalla katsomassa, kun tulevaisuuden jalkapalloilijat ottavat ensikosketuksiaan ja ohjaamassa lapsia uuden harrastuksensa alussa. Ikää ja kokemusta kertyessä moni pelinohjaaja jatkaa erotuomaroinnin peruskurssille.

Koikkalaisen mielestä erotuomarin ei tarvitse olla jalkapalloilija, vaan erotuomarointi sopii monenlaiselle ihmiselle.

- Pitää olla melko rohkea, että uskaltaa tehdä kentällä tuomioita. Lisäksi erotuomarointi vaatii hyviä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja.

Mielekäs harrastus tai tavoitteellista urheilua

Koikkalaiselle erotuomarointi on kiva harrastus ilman suurempia tavoitteita. Erotuomaroinnissa on kuitenkin mahdollista kehittyä aina kansainväliselle huipulle asti ja luoda itselleen erotuomaroinnista ammatti.

Yksi esimerkki suomalaisesta huippuerotuomarista on Lina Lehtovaara, jolle erotuomarointi oli myös alun perin mukava kesätyö. Pikkuhiljaa kiinnostus tuomarointia kohtaan kasvoi ja kokemusta kertyi peleistä. Samalla myös tavoitteet kasvoivat. Toukokuussa Lehtovaara tuomitsi naisten Mestarien liigan finaalin ja tällä hetkellä hän toimii erotuomarina naisten EM-kisoissa Englannissa.

-  15-vuotias pikkuveljeni oli lähdössä erotuomarikurssille. Tällöin ajattelin, että miksen minäkin voisi lähteä kurssille mukaan. Siitä se sitten lähti, 41-vuotias Lehtovaara muistelee.

Olisiko sinusta pelinohjaajaksi tai erotuomariksi?

Pelinohjaajakoulutuksia järjestetään seuroille ja seurojen joukkueille. 14–15-vuotias nuori voi siis kysellä koulutusta alueensa seuran kautta.

Erotuomarikoulutukseen voivat hakeutua mukaan vuoden aikana 15 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat henkilöt. Jalkapallo- ja futsalerotuomarin ura alkaa peruskoulutuksesta, joka koostuu seuraavista osista: itseopiskelu, etäopiskelu ja lähikoulutus, joissa opetallaan säännöt ja niiden tulkintaa, kenttäkoulutus, jossa toiminta harjoitellaan käytännössä sekä tutustumisottelu, jossa toimitaan erotuomarina oikeassa ottelussa kokeneemman erotuomarin opastuksella.

Lue lisää pelinohjaaja- ja erotuomarikoulutuksesta Palloliiton sivuilta.

Olisiko sinusta erotuomariksi? Testaa valmiutesi tämän kevyen testin avulla ja lähde mukaan koulutukseen!

Tutustu myös kolmen erotuomarin tarinaan Palloliiton YouTubessa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä