Kausiennakko: SalPa tekee pitkään odotetun paluun Ykköseen

Ykkönen alkaa perjantaina 14. huhtikuuta – tätä ennen jokaisesta joukkueesta tarjoillaan ennakkopaketti.

Joonas Meura kuului Kakkosen eliittiin, ja nyt puolustaja pääsee kokeilemaan siipiään Ykkösessä.Kuva: Patric Westerlund

8.4.2023 klo 09:58

Perustettu: 1956
Kotikenttä: Salon urheilupuisto
Kapasiteetti: 2 500
Päävalmentaja: Tero Suonperä *
Ykkösessä kaudesta 2023
Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: 97.
Kotisivut / Kausikortit / Facebook / Instagram / Twitter

* Suonperä on sairauslomalla – toistaiseksi valmennusvastuuta kantaa Teemu Kesänen

Edustusjoukkueen viime kauden budjetti: 199 000 euroa
Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjetti: 86 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 1. (Kakkosen B-lohko)
Viime kauden paras maalintekijä: Elmo Heinonen, 18 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 422

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 281 000 euroa
Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 144 000 euroa
Tämän kauden sijoitustavoite: TOP-6

SalPa:n 21-vuotinen taival Kakkosessa päättyi vihdoin viime syksynä. Joukkueen kausi lähti käyntiin hieman yskähdellen, mutta ”Joutsenlauma” oli lähes pysäyttämätön heinäkuun lopusta lähtien. Salolaiset kärsivät 14 viimeisessä ottelussaan vain kaksi pistemenetystä ja voittivat lohkonsa viiden pisteen erolla FC Honka Akatemiaan.

– Kausi oli monella tavalla hieno tarina. Meillä oli alla hyvä harjoituskausi, mutta voitimme seitsemästä ensimmäisestä pelistämme vain kolme. Pidimme kesäkuussa hyvän palaverin ja pääsimme samalle sivulle – pian meillä alkoi voittokulku. Jokaisessa joukkueessa on kriisejä, mutta harva onnistuu kääntämään kurssia samalla tavalla, päävalmentaja Tero Suonperä toteaa.

– Joukkueemme pysyi terveenä läpi kauden, mikä on varmasti osittain hyvän valmistautumisemme ansiota. Ilman hyvää pohjaa tällainen nousujohteisuus ei olisi ollut mahdollista. Kesän hankinnoillamme oli niin ikään iso rooli siinä, että aloimme saamaan parempia tuloksia.

Kausi oli Suonperälle ensimmäinen SalPa:ssa, mutta hänelle on tullut selväksi, että nousu merkitsi seuralle paljon. Salolaisseuran edustusjoukkueessa on tapahtunut viimeisen puolentoista vuoden aikana paljon muutoksia, ja epäilijöitäkin on riittänyt etenkin haastavina aikoina.

– Sarjanousua oli haettu pitkään, ja osa salolaisista tuntui jo menettäneen toivonsa. Oli iso kunnia olla mukana joukkueessa, joka viimein onnistui. Monen seuraihmisen harteilta tippui iso eläintarha – täytyy kuitenkin muistaa, että on myös kova temppu säilyä Kakkosessa kahden vuosikymmenen ajan. Moni perinteinen Kakkosen seura on käynyt tällä vuosituhannella alemmilla sarjatasoilla.

Suonperän mukaan SalPa sai pidettyä lähes kaikki viime kauden pelaajansa, joiden joukkue toivoi jatkavan. Salolaisyleisö sai kenties mieluisammat sopimusuutisensa tammikuussa, kun 18 maalia pyssyttänyt Elmo Heinonen rustasi jatkopahvin. Heinosen lisäksi kauden suurimpiin onnistujiin kuului B-lohkon parhaaksi puolustajaksi valittu Joonas Meura, joka niin ikään nähdään SalPa:ssa myös tänä vuonna.

– Meillä on hyvää jatkuvuutta viime kaudesta – olisimme halunneet pitää pari muutakin pelaajaa, mutta se ei ollut mahdollista taloudellisesti. Operoimme rajallisella budjetilla, mutta saimme hankittua nälkäisiä pelaajia, jotka haluavat eteenpäin. Pelaajillamme on halua pelata Veikkausliigassa ja kovemmissakin sarjoissa, Suonperä kertoo.

– Pelasimme Ilvestä vastaan maalittoman tasapelin ja teimme sen aikana yhdeksän pelaajavaihtoa – pelimme taso ei tippunut yhtään vaihtojen myötä. Meillä on erinomainen kilpailutilanne paitsi avauspaikoista myös siitä, ketkä pääsevät 18 pelaajan listalle.

Ilves-ottelu pelattiin maaliskuun puolivälissä, mitä ennen SalPa oli ehtinyt pelata neljä Ykköscupin kamppailua. Joukkue sijoittui lohkonsa Kakkoseksi kerättyään seitsemän pistettä kolmesta ottelusta. Yli 300 minuutin mittainen nollapeliputki päättyi puolivälierissä, kun salolaisten cup-taival nousi pystyyn Gnistania vastaan.

Esitykset ovat olleet kaikkiaan lupauksia herättäviä – voiko sarjanousija taistella jopa ylemmän jatkosarjan paikoista?

– Talven ja kevään peleistä jäi hyvä maku. Minulla on sellainen tunne, että voimme voittaa minkä tahansa Ykkösen joukkueen, kun teemme töitä yhdessä ja pelitapamme mukaisesti. Voimme myös hävitä kelle tahansa – olen varma, että Ykkösestä tulee huipputasainen, ja sarjassa pelataan paljon ristiin, Suonperä pohtii.

– On tärkeää, että teemme päivittäiset asiat mahdollisimman hyvin myös jatkossa. Jos olemme sarjan paras joukkue pienissä voittavissa teoissa, menestymme varmasti. Tiedostamme, että nousijajoukkueille on ollut viime vuosina haastavaa säilyä, mutta lähdemme pelaamaan voitosta joka pelissä. Haluamme ehdottomasti kuuden joukkoon.

Saapuneet pelaajat:
Aleksi Jännes (FC Honka), Roope Pyyskänen (FC Honka), Mikael Anttila (SJK Akatemia), Matias Sorvali (GrIFK), Selman El Baset (FC Ingolstadt), Halil Bağci (HJK, laina), Frans Grönlund (PIF), Daniel Kepot (JäPS), Jesse Huhtala (PEPO), Walid Abdelali, Jong-tae Yoo, Albijon Muzaci (TPS), Valtteri Olsbo (SJK Akatemia)

Lähteneet pelaajat:
Iku Leino (lopettaa), Joose Mäkinen (FC Jazz), Jami Siirtola (ÅIFK), Joni Rahila (ÅIFK), Niko Leskelä (ÅIFK)

Uusi vahvistus: Albijon Muzaci, 26
Paluumuuttaja edusti edelliset neljä kautta Tepsiä, jossa hän pelasi 120 sarja- sekä cup-ottelua ja viimeisteli niissä 25 maalia. Muzaci teki läpimurtonsa miesten peleissä juuri SalPa:ssa, ja nyt hyökkäyspään pelaaja hakee Salosta uutta nousua uralleen. Valtavalla työmoraalilla varustettu Muzaci pääsee pienen tauon jälkeen Heinosen ja Oskari Jakosen rinnalle – kolmikko voi tehdä tällä kaudella kovaa tulosta.

Tähtipelaaja: Elmo Heinonen, 26
SalPa:n oma kasvatti palasi seuraan viime kaudella ja oli yksi Kakkosen B-lohkon parhaista pelaajista. ”Kiskon Batistuta” aloitti kauden hattutempulla ja mätti lopulta yhden kauden maaliennätyksensä. FC Honkaa ja TPS:aa edelliskausina edustanut Heinonen ei ole onnistunut vakuuttamaan samalla tavalla ylemmillä sarjatasoilla, mutta nyt kärkimiehellä on uusi tilaisuus osoittaa taitonsa Ykkösessä.

Nuori lupaus: Topi Sistonen, 17
Toppari nousi viime vuonna ikäluokkansa maajoukkueeseen ja pelasi myös syksyn EM-karsinnoissa. Sistonen otti Kakkosessa ensimmäiset askeleensa miesten peleihin – minuutteja kertyi viime kaudella viidessä sarjaottelussa. Salolaisilla on leveyttä myös toppariosastolla, joten Sistonen ei todennäköisesti nappaa merkittävää roolia vielä tällä kaudella, mutta nimi kannattaa pitää mielessä.

Ykkösen talven kaikki jatkosopimukset sekä pelaajasiirrot löytyvät täältä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä