Kausiennakko: KPV:ssa on nähty suuria muutoksia

Tämän kauden sijoitustavoite: 1.

Harri Heiermann on pitkän linjan Pallo-VeikkoKuva: Patric Westerlund

11.4.2022 klo 10:14

Perustettu: 1930
Kotikenttä: Kokkolan keskuskenttä
Kapasiteetti: 3 000
Päävalmentaja: Christian Sund
Ykkösessä kaudesta 2020
Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: 1.

Edustusjoukkueen viime kauden budjettiarvio: 650 000 euroa *
Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjettiarvio: 450 000 euroa *
Viime kauden sijoitus: 7.
Viime kauden paras maalintekijä: Oke Akpoveta, 9 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 527

* KPV toimi KPV Yhtiöt Oy:n alaisuudessa kaudella 2021, eikä KPV Juniorit ry:llä ole varmoja tietoja luvuista

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 385 000 euroa
Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 250 000 euroa

KPV haki viime kaudelta sarjanousua ja aloitti Ykkösen voitokkaasti, mutta kausi lähti nopeasti väärille raiteille. Avauskierroksen vierasvoittoa seurasi 11 ottelun voitoton putki, jonka päätteeksi Niko Kalliokoski joutui väistymään päävalmentajan paikalta.

Tilalle nimetty Niklas Vidjeskog onnistui nostamaan KPV:n jumbosijalta yläloppusarjan porteille, mutta joukkue jäi niukasti sarjataulukon heikommalle puoliskolle. Lopullinen sijoitus oli seitsemäs – kymmenessä viimeisessä ottelussaan kokkolalaiset kokivat vain kolme pistemenetystä, ja joukkue majaili kauden päätteeksi kuntopuntarin kärkipäässä.

– Minulle jäi loppukaudesta hyvät fiilikset. Sijoitus ei varmasti ollut sitä, mitä seura lähti hakemaan, mutta syksymme oli vahva. Onnistuimme välttämään putoamisen, mikä oli tärkeintä. Kauden jälkeen on tapahtunut paljon, ja nyt olemme monin tavoin eri tilanteessa kuin syksyllä, päävalmentajaksi noussut Christian Sund toteaa.

Sund viittaa siihen, että KPV:n monivuotinen pääomistaja Matti Laitinen jättäytyi pois seuran toiminnasta, ja edustusjoukkuetoiminta siirtyi KPV Juniorit ry:lle. Muutoksen myötä edustuksen tulevan kauden sarjataso oli muutaman viikon ajan kysymysmerkki, mutta tammikuussa varmistui, että perinteikäs kokkolalaisseura nähdään Ykkösessä myös jatkossa.

Alkavaan kauteen KPV joutuu lähtemään ilman useaa viime vuoden profiilipelaajaansa. Kannattajien onneksi muun muassa kapteeni Sebastian Mannström sekä ulkomaalaisvahvistukset Sergey LazarevKyle Curinga ja Charalampos Chantzopoulos tekivät jatkosopimukset – nelikko tuo nuoreen ryhmään paljon tärkeää kokemusta.

Pallo-Veikkoihin palannut Patrick Byskata on niin ikään arvokas esimerkki nuorille pelaajille. Muut uusista värväyksistä ovat nuorempaa kaartia – esimerkiksi Julius Järvinen ja Miika Kauppila ovat todistaneet tasonsa Kakkosessa, ja hakevat nyt läpimurtoaan sarjatasoa ylempänä.

– Meillä on todella nälkäinen ja sitoutunut ryhmä. Olemme menneet talven ja kevään aikana paljon eteenpäin, ja olemme valmiita Ykköseen. Kaikki pelaajamme ovat hyviä persoonia, ja jokainen heistä haluaa kehittyä – aivan kuten KPV:kin, Sund avaa.

– Olen painottanut nuorille pelaajille palautumisen ja levon merkitystä. Haluamme välttää loukkaantumiset, ja meidän tulee olla täysin valmiita jokaiseen otteluun. On todella tärkeää, millaista kulttuuria luomme seuraan niin kentällä kuin kentän ulkopuolella. Emme jätä ketään yksin ja tuemme toisiamme joka hetkellä.

Ykköscup alkoi KPV:n osalta komealla 3–0-voitolla SJK Akatemiasta. Viikkoa myöhemmin joukkue kärsi 0–2-derbytappion Jarolle, mutta jatkopaikka irtosi, kun MP kaatui 1–0. EIF:lle KPV taipui puolivälierässä samoin lukemin 1–0.

– Emme saaneet Ykköscupissa täysin ehjiä pelejä, mutta kaikissa otteluissa oli jaksoja, joissa pelasimme tosi hyvin. Jokainen ottelu meni parempaan suuntaan, mikä on tärkeää. Ykköscup oli meille hyvin opettavainen kilpailu, ja saimme tärkeää informaatiota sekä yksilöiden että joukkueen osalta.

Talven kovimman päänahkansa KPV otti maaliskuun lopulla, kun se päihitti FC Hakan vieraskentällä. Voitto toi Sundin suojateille paljon itseluottamusta.

– Hakaa vastaan lähdimme oman pelimme kautta ja saimme paljon onnistumisia. Olin tosi tyytyväinen esitykseemme – joukkue osoitti, että pystymme kaatamaan kovia joukkueita, kun teemme asiat hyvin ja yhdessä, Sund sanoo.

– Etenkin puolustuspelimme oli erinomaisella tasolla, ja saimme otettua vastustajalta tilan ja ajan pois. Pelitapamme vaatii pelaajilta paljon. Se on intensiivistä ja kenties raskasta, mutta se toimii meillä. Olemme onnistuneet kehittämään peliämme paljon, ja Haka-voitto oli todistus siitä, mihin pystymme.

Saapuneet pelaajat: Patrick Byskata (FF Jaro), Marcello Beuker (HJK Klubi 04), Samuel Uusitalo (FF Jaro), Miika Kauppila (KäPa), Roni Pietsalo (RoPS), Julius Järvinen (FC Vaajakoski), Robbie Malolo (SJK Akatemia), Shun Maeta (DFK Dainava)

Lähteneet pelaajat: Stanley Amuzie, Adam Vidjeskog (FF Jaro), Hemmo Riihimäki (KuPS, paluu lainalta), Tommi Saarinen, Miika Töyräs, Noa Lehtonen (SJK Akatemia), Jan Heinonen (FC Inter, paluu lainalta), Justus Lehto, Karolis Chvedukas, Oke Akpoveta, Kristian Andersen, Christ Kouadio, Severi Kähkönen (AC Oulu, paluu lainalta), Jimi Hackspik (IF Gnistan)

SEURAA HEITÄ

Uusi vahvistus: Julius Järvinen, 23
Ilveksen junioriputken läpikäynyt Järvinen siirtyi viime kaudeksi FC Vaajakosken riveihin. Kausi oli miehelle todellinen menestys, ja kolme maalia viimeistellyt sekä seitsemän maalisyöttöä antanut Järvinen äänestettiin C-lohkon parhaaksi keskikenttäpelaajaksi. Reilut 50 Kakkosen ottelua pelannut Järvinen on uuden haasteen edessä – jatkuuko kehitys myös sarjatasoa ylempänä?

Tähtipelaaja: Sergey Lazarev, 24
Venäläisvahti on pelannut kahden KPV-kautensa aikana 27 Ykkösen ottelua – nollapelejä on kertynyt komeat kymmenen. Zenitin kasvatti on noussut Pallo-Veikkojen tärkeimpien pelaajien joukkoon, ja maalivahdille olisi varmasti ollut ottajia myös muualla. Ykköscupin kaksi nollapeliä lupailevat hyvää myös alkavaa kautta ajatellen.

Nuori lupaus: Aku Ahokangas, 17
U18-maajoukkuepelaaja teki ensiesiintymisensä Ykkösessä jo kaudella 2019. Viime vuonna Ahokangas kärsi ikävästä loukkaantumisesta, mutta ehti pelata muutamassa syksyn ottelussa. Ykköscupissa puolustaja sai paljon vastuuta, ja hän pelasi neljässä ottelussa miltei täydet minuutit – harjoitusotteluissa lahjakas nuorukainen viimeisteli pari maaliakin.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä