Kausiennakko: JäPS tietää Ykkösen vaatimustason

Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: -

Edustusjoukkueen viime kauden budjetti: 90 000 euroa
Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjetti: 18 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 1. (Kakkosen A-lohko)
Viime kauden paras maalintekijä: Aleksi Ristola, 15 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 240

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 200 000 euroa
Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 60 000 euroa

JäPS:n yli vuosikymmenen kestänyt Kakkosen taival päättyi viime kauteen. Järvenpääläiset voittivat 22 sarjaottelustaan 18, ja ero sarjakakkoseen PEPO:on oli lopulta selkeät seitsemän pistettä. Maaleja Osku Partosen miehistö mätti peräti 69 eli eniten kaikki Kakkosen lohkot huomioiden.

– Onnistuimme viime vuonna monessa asiassa, mutta aina löytyy jotain, mitä voisi tehdä paremmin. Olemme miettineet paljon sitä, missä asioissa meidän täytyy petrata, kun sarjataso kovenee. Kun Ykkösen pelit alkavat, näemme, kuinka olemme onnistuneet talven aikana. Meidän täytyy olla parhaimmillamme heti 18. huhtikuuta, Partonen toteaa.

Nousukauden suurimpiin onnistujiin kuuluivat pelipaikkojensa parhaiksi Kakkosen A-lohkossa valitut Olli Valto sekä Aleksi Ristola. Kumpikin kirjoitti kauden päätteeksi jatkosopimuksen, mutta JäPS-puolustuksen johtohahmoihin viime vuodet kuuluneen Valton pelikunto on toistaiseksi kysymysmerkki.

Tärkeisiin jatkajiin kuuluvat lisäksi muun muassa Vili-Petri VänttinenJoakim Ärilä sekä Miro Schwalenstöcker. Ärilä ja Schwalenstöcker kuuluvat niihin harvoihin pelaajiin, joilla on aiempaa kokemusta Ykkösessä – muun muassa seuraikoni Roope Autio, joka aloittaa 17. kautensa JäPS:ssa, tekee alkavalla kaudella ensiesiintymisensä Ykkösen peleissä.

Uusista hankinnoista muun muassa Antti UlmasellaAlieu Ceesaylla ja Tino Palmastolla on vyöllään Ykkösen pelejä. Ulmanen on kokenut liiganousun HIFK:n ja Ceesay Vepsun riveissä, joten kumpikin pelaajista tietää, mitä menestyminen Ykkösessä vaatii.

– Meille on ollut totta kai tärkeää löytää sellaisia pelaajia, jotka tunnistavat sarjatason vaatimukset. Olisi naiivia ajatella, että Ykkösessä voisi menestyä pelaajilla, joilla on kokemusta vain alemmilta sarjatasoilta, Partonen sanoo.

– Vähintään yhtä tärkeää on ollut löytää pelaajia, jotka sopivat pelitapaamme sekä toimintakulttuuriimme. Profiili on toki haastava, eikä ihan jokainen jalkapalloilija täytä vaatimuksia. Olemme kuitenkin löytäneet sopivia vahvistuksia.

Miltei kaikki uudet pelaajat ovat päässeet näyttämään osaamistaan joko harjoituspeleissä tai Ykköscupissa. Ykköscup alkoi JäPS:n osalta todellisilla maalijuhlilla, kun sarjanousija kaatoi IF Gnistanin 5–4. PEPO-kamppailu päättyi muutamaa päivää myöhemmin maalittomaan tasapeliin, ja KTP päihitti JäPS:n 2–1. Puolivälierissä tuleva mestari FF Jaro oli parempi selvästi lukemin 3–0.

– Ykköscupin formaatti oli mielestäni hyvä, ja näimme cupin otteluissa, mikä vaatimustaso Ykkösessä on. Kaikki ymmärsivät viimeistään cupissa, että ero Kakkoseen on suuri. Kakkosessakin on paljon hyviä pelaajia, mutta Ykkösessä heitä on paljon enemmän per joukkue. Sarjan parhaat pelaajat ovat todella, todella hyviä.

JäPS pelasi Ykköscupin ottelunsa Järvenpään monitoimihallissa, ja viileän kevään takia joukkue myös aloittaa sarjakauden sisätiloissa. Keskuskentän nurmi ei viherrä vielä hetkeen, mutta viimeistään kesällä JäPS:n kotipyhätössä nähdään pitkän odotuksen jälkeen Ykköstä.

– Hallimme ansiosta emme ole joutuneet talvella tuijottelemaan sääennustusta, vaan olemme pystyneet keskittymään olennaiseen. Emme ole hevosen selässä, mutta totta kai kaikki pelaajat, toimihenkilöt sekä kannattajat odottavat, että pääsemme keskuskentälle. Edessä on joka tapauksessa tosi hienoja pelejä.

Saapuneet pelaajat: Tony Lehtimäki (PK-35), Daniel Kepot (EPS), Antti Ulmanen (MP), Albin Mehmeti (IF Gnistan), Alieu Ceesay (VPS), Verneri Meriläinen (IF Gnistan), Tino Palmasto (HIFK, laina), Joni Niemi (PK-35), Adel Jrad (VJS)

Lähteneet pelaajat: Kalle Kurittu (JäPS/47), Onni Haikonen, (JäPS/47), Tero Uusitalo (JäPS/47), Tomi Mikkonen (JäPS/47), Tuomas Kyytsönen (JäPS/47), Ahmed Alaeddine (Sexypöxyt), Valtteri Karlsson (Kiffen), Altti Mäkinen, Alaeddin Alaeddine, Tuure Nummi, Eetu Kolu (Kiffen)

SEURAA HEITÄ

Uusi vahvistus: Tony Lehtimäki, 25
Lehtimäki viimeisteli kausien 2019 sekä 2020 aikana 15 sarjamaalia NJS:lle ja siirtyi viime kaudeksi PK-35:een. Lupaavasta alusta huolimatta Lehtimäki ei saanut suurta roolia Pallokerhossa, ja vastuuta herui pääasiassa vaihtokärkenä. Nopea hyökkääjä saa uuden yrityksen JäPS:ssa – maalitili Ykkösessä on jo auennut, nähdäänkö tänä vuonna lisää tehoja?

Tähtipelaaja: Aleksi Ristola, 32
179 Veikkausliiga-ottelun kärkimies tekee paluun Ykköseen yli vuosikymmenen tauon jälkeen. Viimeiset kolme kautta Ristola mätti maaleja Kakkosessa ja Kolmosessa – viime kaudella sarjamaaleja syntyi 15, ja Ristola äänestettiin Kakkosen A-lohkon parhaaksi hyökkääjäksi. Kokenut Ristola taitaa yhä maalinteon myös kovemmissa peleissä, mistä osoituksena Ykköscupin hattutemppu IF Gnistanin verkkoon.

Nuori lupaus: Herkko Kuosa, 21
Nuoresta iästään huolimatta Kuosa aloittaa jo kuudennen kautensa edustusjoukkueessa. Kaudella 2021 keskikenttämies pelasi 20 sarjaottelussa, teki neljä maalia ja antoi useita maalisyöttöjä. Ykköscupissa Kuosa uurasti täydet minuutit – mikäli mies pysyy kunnossa, tulee hän kuulumaan vakioavaukseen myös sarjapeleissä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä