Kausiennakko: IF Gnistanilla on uudet tavoitteet

Tämän kauden sijoitustavoite: 1.–4.

Moni runkomies jatkaa Kipinän riveissäKuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

9.4.2022 klo 10:21

Perustettu: 1924
Kotikenttä: Mustapekka Areena
Kapasiteetti: 1 100
Päävalmentaja: Joonas Rantanen
Ykkösessä kaudesta 2020
Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: 35.

Edustusjoukkueen viime kauden budjetti: 380 000 euroa
Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjetti: 140 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 6.
Viime kauden paras maalintekijä: Douglas Caé, 14 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 462

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 350 000 euroa
Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 150 000 euroa

Toissakaudella IF Gnistan vältti putoamisen vain täpärästi, mutta viime syksynä helsinkiläisten ei tarvinnut jännittää sarjapaikkansa puolesta. Vahvasti etenkin kesä-heinäkuussa pelannut Gnistan selviytyi yläloppusarjaan, vaikka joukkueen syyskausi meni pahasti penkin alle.

Hyvää työtä Oulunkylässä tehnyt Ricardo Duarte siirtyi kesken yläloppusarjan AC Ouluun, ja joukkue pelasi viimeiset ottelunsa Rui Carvalhon johdolla. Uudeksi päävalmentajaksi nimettiin kauden päätteeksi Joonas Rantanen, joka palasi Gnistaniin HJK:n organisaatiossa vietettyjen vuosien jälkeen.

Rantanen näkee, että Gnistanissa on meneillään uuden alku. ”Kipinä” nousi Ykköseen ja säilytti paikkansa sarjassa kahdesti – nyt seuralla sekä joukkueella on uudet tavoitteet, ja helsinkiläiset lähtevät jälleen parantamaan edelliskauden sijoitustaan.

– Joukkue loi viime kaudella paljon maalipaikkoja ja myös teki suht paljon maaleja. Toisaalta vastustajat tekivät paljon maaleja Gnistanin verkkoon – tätä on onnistuttava muuttamaan, jotta pystymme taistelemaan kärkisijoista, Rantanen toteaa.

– Kun seuraan tulee mukaan uutena valmentajana, talon tapoihin tottuminen ottaa oman aikansa. Myös siihen menee aikaa, että valmentaja saa tuotua seuraan omat käytäntönsä, metodinsa sekä pelitapansa. Olemme kuitenkin hyvällä tiellä ja joukkueelle on muodostunut yhteinen identiteetti ja toimintatavat.

Päävalmentaja kertoo olevansa tyytyväinen siihen, että viime kauden runko säilyi varsin hyvin. Vaihtuvuutta on tullut melko paljon, mutta joukkue sai pidettyä kiinni monesta tärkeästä palasestaan. Maalipörssin voittanut Douglas Caé ja viime kauden kapteenistoon kuuluneet Fabian de Abreu sekä Samu Volotinen kuuluvat tärkeiden jatkajien joukkoon.

Runkopelaajista kippari Omar Jama siirtyi paikallisvastus PK-35:een, ja AC Oulu värväsi Joel Europaeuksen sekä Armend Kabashin. Siirrot Gnistanista liigatasolle olivat osoitus siitä, että Kipinä toimii hyvänä ponnahduslautana.

– On tärkeää, että pystymme antamaan nuorille pelaajille hyvän ympäristön kehittyä ja ottaa seuraavia askeleita. Löysimme talven aikana nuoria tai nuorehkoja pelaajia, jotka vahvistavat joukkuetta ja joilla on edelleen potentiaalia kehittyä. Gnistan haluaa mennä eteenpäin myös seurana, ja se vaatii sitä, että toimintamme on jatkossa vielä parempaa, Rantanen sanoo.

– Uusista pelaajistamme Lasse Ikonen (lainalla) on kulkenut koko juniorimaajoukkueputken läpi ja Sampo Ala-Iso on taistellut niin ikään maajoukkuepaikasta. Koen, että tuleva kausi on meille iso näyttöpaikka – meidän täytyy osoittaa, että olemme hyvä vaihtoehto nuorille ja potentiaalisille pelaajille.

Rantasen mainitseman Ikosen lisäksi Gnistan hankki muun muassa Jean-Claude MabindanTommi JäntinHenrik ÖlanderinTuukka Andbergin ja Fabrice Gatambiyen, joista jokainen on laatupelaaja Ykkösen tasolle. Kovat värväykset nostivat Gnistanin osakkeita Ykköscupia ajatellen, mutta joukkue jäi kilpailussa alkulohkoon. Tulokset jättivät parantamisen varaa, mutta niistä ei välttämättä kannata vetää suurempia johtopäätöksiä kautta ajatellen.

– Meillä oli koko kevään ajan haasteita terveystilanteen kanssa. Olemme harjoitelleet pienellä pelaajamäärällä, ja otteluidemme kokoonpanoissa on ollut paljon vaihtelua. En voi sanoa, että olisimme vielä täysin tyytyväisiä peliimme. Hyvää on se, että pelimme on kehittynyt kevään mittaan, Rantanen toteaa.

– Viimeisimmät harjoitusottelumme ovat osoittaneet, että suuntamme on oikea. HIFK- ja Inter-tasapeleissä sekä FC Lahti -tappiossa oli paljon hyvää. Samoin voitossa NJS:aa vastaan. Olen varma siitä, että pelaamisemme tulee kehittymään kauden aikana.

Saapuneet pelaajat: Jean-Claude Mabinda (HIFK), Henrik Ölander (AC Oulu), Tommi Jäntti (HJK Klubi 04), Jimi Hackspik (KPV), Lasse Ikonen (AC Oulu, laina), Sampo Ala-Iso (RoPS), Tuukka Andberg (EIF), Jyri Kiuru (MuSa), Luca Weckström (FC Honka), Fabrice Gatambiye (VPS)

Lähteneet pelaajat: Joel Europaeus (AC Oulu), Nnaemeka Anyamele (HIFK), Armend Kabashi (AC Oulu), Albin Mehmeti (JäPS), Elias Säyniö (BSG Wismut Gera), Omar Jama (PK-35), Onni Tiihonen (Argja Bóltfelag), Verneri Meriläinen (JäPS), Gentrit Kovaqi (HJK Klubi 04), Matias Ambascino (KäPa), Akseli Lehtojuuri, Samu Laitinen, Santeri Kuivalainen, Aleksi Ahonen, Oscar Barros

SEURAA HEITÄ

Uusi vahvistus: Jean-Claude Mabinda, 21
Mabinda debytoi Ykkösessä jo vuonna 2018, jolloin laitapelaaja edusti HJK Klubi 04:ää. Todellisen läpimurtonsa Mabinda teki Ykkösessä toissakaudella pelattuaan FF Jaron paidassa 21 sarjaottelua. Tie vei HIFK:hon, jossa vastuuta ei lopulta tullut toivotulla tavalla. Gnistanissa nopea laitapuolustaja saa varmasti suuren roolin.

Tähtipelaaja: Douglas Caé, 34
Kokenut brassikärki oli pelastamassa Gnistanin sarjapaikkaa syksyllä 2020. Elokuussa Oulunkylään saapunut Caé viimeisteli 13 ottelussa seitsemän osumaa ja antoi lisäksi muutaman tärkeän maalisyötön. Viime vuonna konkari oli joukkueen mukana koko kauden ja onnistui tuplaamaan maalimääränsä. Ykkösen pelaajat äänestivät Caén ansaitusti kauden parhaaksi hyökkääjäksi.

Nuori lupaus: Lasse Ikonen, 19
Dynaaminen keskikenttämies lainattiin Gnistaniin AC Oulusta. U19-poikien maajoukkuepelaaja pelasi viime kaudella pääasiassa Kakkosta, mutta sai myös ensimmäiset minuuttinsa Veikkausliigassa. Ykkönen on oululaisen jalkapallokoulun kasvatille tuttu sarja jo kausilta 2018 ja 2019 – silloin Ikonen pääsi kentälle muutamassa pelissä, mutta tällä kaudella minuutteja kertyy varmasti enemmän.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä