Kausiennakko: FF Jaro lähtee metsästämään kauden toista pokaaliaan

Kapasiteetti: 5 000
Päävalmentaja: Jimmy Wargh
Ykkösessä kaudesta 2016
Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: 3.

Edustusjoukkueen viime kauden budjetti: 580 000 euroa
Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjetti: 170 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 4.
Viime kauden paras maalintekijä: Guillermo Sotelo, 8 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 944

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 580 000 euroa
Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 170 000 euroa

Pietarsaaren jalkapalloylpeys uudistui reilusti kaudelle 2021, kun pelaajistossa tapahtui paljon muutoksia, ja seuraikoni Jimmy Wargh tarttui päävalmentajan pestiin. Kausi alkoi Jaron osalta melko hyvin, mutta heinäkuussa joukkue koki tappiot kilpailijoilleen RoPS:lle, Tepsille ja Vepsulle.

Jaro onnistui nousemaan takaisin nousutaistoon elokuussa, kunnes Warghin miehistö ajautui jälleen neljän ottelun voitottomaan putkeen. Yläloppusarjan kolme voittoa jäivät lopulta varsin laihaksi lohduksi, kun karsijan paikkaan jäi viiden pisteen matka.

– Viime kaudesta jäi hampaankoloon kaksi heikompaa jaksoa. Saimme kummallakin kerralla neljästä ottelusta vain kaksi pistettä – menetimme niin paljon pisteitä, että kahden kärki karkasi meiltä. Meillä oli kaikki mahdollisuudet taistella noususta, mutta kokonaisuudessaan kaudesta on ihan hyvät fiilikset, vaikkemme saavuttaneet tavoitettamme, Wargh sanoo.

Suurin osa Warghin luottopelaajista jäi Jaroon. Patrick Byskata ja Tyler Reid siirtyivät naapuriseuroihin, mutta muun muassa pitkän linjan jarolaiset Markus KronholmJohan Brunell ja Joni Remesaho tekivät jatkosopimukset. Viime kaudella Ykkösen parhaaksi puolustajaksi valittu Guillermo Sotelo sekä pari muuta ulkomaalaisvahvistusta päätyivät niin ikään tärkeisiin jatkopahveihin.

Jaro on ollut talven aikana valppaana siirtomarkkinoilla, ja joukkue on värvännyt riveihinsä erittäin kovia nimiä. Paluumuuttaja Severi KähkönenJacob BushueFrankline Okoye ja Emile Paul Tendeng pelasivat viime kaudella pääsarjatasolla, ja myös Jaroon palanneella Adam Vidjeskogilla on vyöllään liigapelejä.

– Olemme saaneet enemmän liigakokemusta, ja ennen kaikkea tuoretta sellaista. Ryhmämme on mielestäni hieman tasaisempi kuin viime vuonna, ja toivon, että tästä kaudesta tulee viime kautta ehjempi. Edustuksessa on vain 17 kenttäpelaajaa eli joukkue on aika pieni – voimme kuitenkin tarpeen tullen nostaa pelaajia JBK:sta. Siellä on hyviä poikia.

Kakkosessa pelaavan reservijoukkueen JBK:n pelaajat saivat minuutteja Ykköscupissa, joka päättyi pietarsaarelaisten mestaruusjuhliin. Jaro peluutti kilpailussa kaikkiaan 23 pelaajaa, joista monilla ei ollut juuri lainkaan kokemusta edustusjoukkuejalkapallosta.

– Oli tärkeää, että nuoret pelaajamme saivat Ykköscupissa näyttöpaikan ja pääsivät pelaamaan kovia joukkueita vastaan. Ykköscup toi itseluottamusta siihen, että pystymme haastamaan jopa Tepsin – he ovat mielestäni ykkössuosikki sarjakautta ajatellen.

Warghin mainitsema TPS joutui taipumaan Jarolle Ykköscupin loppuottelussa, ja joukkueiden välisistä sarjakohtaamisista on luvassa erittäin mielenkiintoisia. Turkulaisryhmän lisäksi Jaro lienee yksi futisyleisön suurimmista suosikeista taistelemaan Ykkösen mestaruudesta.

– Jaroa ei ole usein nostettu Ykkösen nousijakandidaattiksi, mutta nyt meiltä odotetaan paljon. Olemme mielestäni onnistuneet hankinnoissamme – meidän täytyy kuitenkin hoitaa homma kentällä. Ykkösessä on nähty, ettei hyvien pelaajien hankkiminen aina takaa menestymistä, Wargh muistuttaa.

– Jos haluamme nousta, meillä ei ole tällä kaudella varaa samanlaisiin heikkoihin jaksoihin kuin viime vuonna. Kärkipäästä tulee varmasti tasainen, ja veikkaan sinne Tepsin lisäksi Gnistania, PK-35:tä, KTP:ta ja EIF:ää. KPV oli todella hyvä meitä vastaan, ja joukkue voi hyvinkin olla tämän kauden musta hevonen.

Saapuneet pelaajat: Severi Kähkönen (AC Oulu), Jacob Bushue (FC Haka), Antonio Hotta (JBK), Adam Vidjeskog (KPV), Frankline Okoye (IFK Mariehamn), Emile Paul Tendeng (IFK Mariehamn)

Lähteneet pelaajat: Patrick Byskata (KPV), Samuel Uusitalo (KPV), Tyler Reid (VPS), Juuso Aalto (MuSa), Toro (GBK), Simon Uusitalo (GIF Sundsvall), Tuomas Lähdesmäki, Samuel Haglund, Macauley Chrisantus

SEURAA HEITÄ

Uusi vahvistus: Jacob Bushue, 29
Yhdysvaltalainen keskikenttäpelaaja teki suuren vaikutuksen Ykkösen seuraajiin kausien 2018 ja 2019 aikana. Ensimmäisellä Ykkösen kaudellaan Bushue edusti EIF:ää, ja seuraavat kolme vuotta kuluivat FC Hakan riveissä. Parin viime kauden ajan Bushue pelasi liigaa ja kantoi valkeakoskelaisseuran kapteeninnauhaa – kyseessä on kaikin puolin kovan luokan luokan vahvistus.

Tähtipelaaja: Guillermo Sotelo, 31
Kokenut laitapakki aloittaa kolmannen kautensa pietarsaarelaisseurassa. Argentiinalainen nousi Jaron runkopelaajien joukkoon jo debyyttikaudellaan, ja viime vuosi oli Sotelolle todellinen menestys. Kahdeksan osumaa viimeistellyt Sotelo voitti joukkueen sisäisen maalipörssin, ja hänet äänestettiin Ykkösen parhaaksi puolustajaksi. Kotimaansa pääsarjaakin pelannut Sotelo pystyy luutimaan myös topparina.

Nuori lupaus: Albin Björkskog, 17
Hyökkääjä nousi viime kaudella Jaron edustukseen, pelasi 21 Ykkösen ottelussa ja onnistui kerran maalinteossa – Kakkosessa JBK:ssa osumia syntyi kolme. Björkskogin potentiaali on huomattu myös ulkomailla, ja nuorukainen kutsuttiinkin maaliskuussa harjoittelemaan SC Freiburgin U23-joukkueen kanssa. Voisiko Björkskog olla seuraava peluri, joka lähtee Jarosta maailmalle?

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä