Kauklahden Pyrinnössä edistetään turvallista jalkapalloilmapiiriä Pinball-projektin avulla

Yhteistyössä Palloliiton kanssa Kauklahden Pyrintö on mukana eurooppalaisessa kiusaamisen vastaisessa PINBALL-projektissa.

Pelaajat kuuntelemassa valmentajaa Kauklahden Pyrinnön harjoituksissa.

25.1.2024 klo 09:56

EU-rahoitteiseen Pinball-projektiin osallistuu Euroopan tasolla Palloliitto ja neljä muuta jalkapalloliittoa, Modenan yliopisto, ruotsalainen Friends (kiusaamisen vastainen yhdistys) sekä UEFA Foundation. UEFA tukee hanketta. Pinball-projektin tavoitteena on lisätä tietoisuutta kiusaamisesta ja auttaa torjumaan sitä.

Suomalaisista seuroista hankkeen pilottivaiheessa ovat mukana Kauklahden Pyrintö Espoosta ja FC United Pietarsaaresta. Pilottivaiheessa talven 2023-2024 aikana seurojen normaalit treenit täydentyvät kenttätehtävillä, jotka on suunniteltu reflektoimaan kiusaamista ilmiönä sekä edistämään nuorten osaamista ja motivaatiota puuttua kiusaamiseen. Pinball-kenttätehtävät on rakennettu jalkapalloharjoitusten muotoon.

Pilottivaiheessa sekä Kauklahden Pyrinnöstä että FC Unitedista mukana on viisi joukkuetta. Kaikki KaPyn mukanaolevat joukkueet ovat 10-14-vuotiaiden joukkueita. Kauklahden koululla maanantaina 22.1. järjestetyissä harjoituksissa treenasivat seuran 2014 syntyneiden ikäluokan pojat.

- Kauklahden Pyrintö haluaa seurana olla edistämässä jokaisen lapsen sekä nuoren oikeutta nauttia jalkapallosta turvallisessa ympäristössä, missä tulee kohdelluksi yhdenvertaisesti sekä kunnioitettavasti, kertoo KaPyn junioripäällikkö Sauli Tuomi.

Pinball-harjoituksissa muutama kymmenen poikaa pääsi pohtimaan jalkapalloharjoittelun lomassa tällä kertaa mm. sitä, missä olosuhteissa tuntuu turvalliselta kertoa itsestään asioita kavereille, ja miltä tuntuu luottaa kaveriin ja liikkua yhteistyössä, kun molempien kengännauhat on solmittu yhteen. Erityisesti kengännauha-harjoitus pisti myös hymyä lasten naamoille.

- Urheilusta ja ennen kaikkea jalkapallosta saa parhaimmillaan iloa, onnistumisia ja hyviä ystäviä, Tuomi jatkaa.

Kuvasatoa Kauklahden koululta

Miten torjumme kiusaamista?

• Tarjoamalla tietoa kiusaamisesta - ei vain nuorille, vaan myös heitä kouluttavalle yhteisölle

• Työskentelemällä joukkueen identiteetin ja koheesion parissa, erityisesti sen sosiaalisten näkökohtien osalta (vahvojen ystävyyssuhteiden rakentaminen ja itsekuvan rakentaminen osana joukkuetta)