Karsinta Liigakarsintaan pääsystä alkaa lauantaina

MP ja SJK Akatemia kohtaavat Miesten Ykkösen nousukarsinnan ensimmäisessä osassa. Lauantain ottelu alkaa kello 15:00 ja näkyy suorana Ruudun välityksellä.

MP:n ja SJK Akatemian edellinen kohtaaminen päättyi 2-2-tasapeliin.Kuva: Jukka Laitinen

12.10.2023 klo 09:43

Ykkösen kausi päättyi viime lauantaina EIF:n mestaruuteen ja Veikkausliiga- nousuun. Gnistan sijoittui sarjassa toiseksi, MP kolmanneksi ja SJK Akatemia neljänneksi – yksi kolmikosta etenee Liigakarsintaan.

MP ja SJK Akatemia pelaavat ensin yksiosaisen karsintaottelun MP:n kotikentällä. Mikäli ottelu päättyy varsinaisen peliajan jälkeen tasatulokseen, pelataan jatko-ottelu. Mikäli tilanne on jatko-ottelun jälkeen tasan, suoritetaan rangaistupotkukilpailu. Voittaja etenee karsinnan toiseen vaiheeseen, jossa Gnistan kohtaa yksiosaisessa ottelussa MP – SJK Akatemia -ottelun voittajan. Tämä ottelu pelataan Gnistanin kotikentällä, ja voittaja etenee kaksiosaisena pelattavaan liigakarsintaan Veikkausliigan 11. sijoittunutta vastaan.

SJK Akatemia voi osallistua karsintaan ja nousta Veikkausliigaan, vaikka SJK:n edustusjoukkue pelaa jo valmiiksi ylimmällä sarjatasolla.

– Tällä hetkellä SJK sekä SJK Akatemia ovat eri seuroja, eli nousu on periaatteessa mahdollista. Se ei kuitenkaan ole näin enää jatkossa, koska reservi-, farmi- ja yhteistyöseurasopimuksella pelaavien nousut esitetään estettäviksi. Nyt nousu on estetty suoraan vain reservijoukkueilta. Lisäksi asiaa arvioitaessa on huomioitava kilpailumääräysten kohta 6.13, jossa seurojen välisiä riippuvuuksia rajoitetaan, Palloliiton kilpailutoiminnan johtaja Pekka Soini toteaa.

Seurojen joukkueiden oikeudesta nousta ja pelata ylimmissä sarjoissa on säädetty Palloliiton kilpailumääräyksissä:

6.12. Aikuisten sarjoihin osallistuvan seuran reservijoukkue on oikeutettu nousemaan valtakunnalliseen sarjaan ja pelaamaan siellä seuraavalla kaudella vain sillä edellytyksellä, että joukkue on aloittanut rekisteröitymisen Palloliiton jäsenseuraksi viimeistään 30.11. mennessä. Tämä määräys ei koske Veikkausliigan tai Miesten Ykkösen sekä Kansallisen Liigan joukkueen tai Naisten Ykkösen reservijoukkuetta, joka nousee Miesten tai Naisten Kakkoseen. Tämä määräys ei myöskään koske Kansallisen Liigan joukkueen reservijoukkuetta, joka nousee naisten Ykköseen.

6.13. Valtakunnallisissa aikuisten sarjoissa ei samalla sarjatasolla voi olla joukkuetta sellaisesta seurasta,
a) jolla on suoraan tai välillisesti 10 % tai enemmän toisen samalla sarjatasolla pelaavan joukkueen kilpailutoimintaa harjoittavan yhtiön äänivallasta;
b) joka on toisen samalla sarjatasolla pelaavan seuran jäsen;
c) joka on edustettuna toisen samalla sarjatasolla pelaavan seuran johdossa tai hallinnossa;
d) jonka johtokunnan tai hallituksen jäsen on samalla sarjatasolla pelaavan seuran johtokunnassa, hallituksessa, pelaajana, valmentajana tai muuna taustahenkilönä;
e) jonka joukkueen pelaaja tai valmentaja tai muu toimihenkilö toimii toisen seuran samalla sarjatasolla pelaavan joukkueen pelaajana, valmentajana tai muuna toimihenkilönä.

Jos on joku muu perusteltu seikka, jonka perusteella kahden samalla sarjatasolla olevan seuran välillä näyttäisi olevan esteellisyyden aiheuttava asia, voi Palloliiton hallitus kieltää kyseisen järjestelyn.

Miesten Ykkösen nousukarsinnan I vaihe
La 14.10. klo 15:00 MP – SJK Akatemia (Mikkelin urheilupuisto)

Miesten Ykkösen nousukarsinnan II vaihe
La 21.10. klo 15:00 Gnistan – Voittaja ottelusta MP – SJK Akatemia (Mustapekka Areena)

Liigakarsinta
Ke 25.10. Miesten Ykkösen nousukarsinnan voittaja – Liigan 11. sijoittunut *
Su 29.10. Liigan 11.sijoittunut – Miesten Ykkösen nousukarsinnan voittaja

* Mikäli Gnistan pääsee liigakarsintaan, pelataan liigakarsinnan ensimmäinen osa torstaina 26. lokakuuta. Oulunkylän Mustapekka Areenalla pelataan keskiviikkona 25. lokakuuta U19-tyttöjen EM-karsintaturnauksen otteluita.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä