KaPy järjesti kiusaamisen vastaisen tapahtuman osana Pinball-projektia

Yhteistyössä Palloliiton kanssa Kauklahden Pyrintö on mukana eurooppalaisessa kiusaamisen vastaisessa PINBALL-projektissa. Projektin pilottivaihe huipentui KaPyssa seuran järjestämään koululaistapahtumaan.

Oppilaat tekivät tapahtumaan kannatuskylttejä, jotka muistuttivat reilusta pelistä.Kuva: SPL

23.4.2024 klo 10:24

EU-rahoitteiseen Pinball-projektiin osallistuu Euroopan tasolla Palloliitto ja neljä muuta jalkapalloliittoa, Modenan yliopisto, ruotsalainen Friends (kiusaamisen vastainen yhdistys) sekä UEFA Foundation. UEFA tukee hanketta. Pinball-projektin tavoitteena on lisätä tietoisuutta kiusaamisesta ja auttaa torjumaan sitä.

Suomalaisista seuroista hankkeen pilottivaiheessa ovat olleen mukana Kauklahden Pyrintö Espoosta ja FC United Pietarsaaresta. Molemmista seuroista hankkeeseen osallistui viisi nuorten joukkuetta. Pilottivaiheessa talven 2023–2024 aikana seurojen normaalit treenit täydentyivät kenttätehtävillä, jotka reflektoivat kiusaamista ilmiönä sekä edistivät nuorten osaamista ja motivaatiota puuttua kiusaamiseen. Pinball-kenttätehtävät rakennettiin jalkapalloharjoitusten muotoon.

– Projekti on tuonut mukana oleville joukkueille hyviä päivityksiä omiin ohjeistuksiin ja muistuttanut, että niistä täytyy pitää kiinni ja tarvittaessa kehittää. Pelaajat ovat myös itse alkaneet miettimään kiusaamiseen liittyviä asioita erilaisten tehtävien kautta, kertoo Kauklahden Pyrinnön junioripäällikkö Sauli Tuomi.

Pinball-projektin pilottivaihe huipentui Kauklahden Pyrinnössä seuran järjestämään kiusaamiseen vastaiseen tapahtumaan, johon kutsuttiin paikallisten alakoulujen 4. ja 5. luokat. Tapahtumassa jalkapallo-otteluiden lisäksi oppilaat pääsivät testaamaan taitojaan muun muassa vetotutkassa, tarkkuusvedossa ja pöytäfutiksessa. Lisäksi paikan päällä Espoon jalkapallohallissa vieraili Huuhkajien maskotti Bubi.

Oppilaat olivat suunnitelleet yhdessä tapahtumaa varten kannatushuutoja, -tansseja ja -lakanoita. Tapahtumassa vallitsi iloinen kannustamisen ilmapiiri, jossa kaikki huomioitiin.

– Tällainen tapahtuma kohottaa luokkahenkeä, sillä kukaan ei jää ulkopuolelle, vaan jokaiselle löytyy oma rooli. Yllätyin positiivisesti, kuinka kaikki oppilaat olivat innostuneita osallistumaan. Jokainen oppilas sai kokea olevansa tärkeä, kertoo Vanttilan koulun 4B:n luokanopettaja Maria Merikanto.

Myös Vanttilan koulun erityisopettaja Mari Helin piti tapahtumaa onnistuneena ja erityisesti ryhmäytymisen kannalta tärkeänä:

– Ryhmäytymisellä pystytään taistelemaan kiusaamista vastaan. Mitä paremmin koko luokka on tiimipelaajia, sitä vähemmän kiusaamista esiintyy, aivan kuten jalkapallojoukkueessakin.

Oppilaat kannustivat luokkakavereitaan myös cheerleadingin muodossa!

Kauklahden Pyrinnössä seuran roolia kiusaamisen ennaltaehkäisijänä pidetään tärkeänä:

– Ei ole pelkästään kyse jalkapallosta, vaan haluamme seurana kantaa yhteisön vastuuta. Yhtä lailla kuin opetamme lapsille jalkapallon pelillisiä asioita, haluamme opettaa lapsille empatiaa ja tunnetaitoja, kertoo KaPyn toiminnanjohtaja Kirsi Ahonen.

Onnistunut tapahtuma saa tulevaisuudessa varmasti myös jatkoa:

– Moni lapsi on tänään tullut sanomaan ”kiitos, että järjestitte tällaisen tapahtuman”. Se on pysäyttänyt miettimään, että näitä pitäisi olla enemmänkin, kertoo Tuomi.

Tapahtumassa vallitsi iloinen kannustamisen ilmapiiri.Kuva: SPL

Miten torjumme kiusaamista?

• Tarjoamalla tietoa kiusaamisesta - ei vain nuorille, vaan myös heitä kouluttavalle yhteisölle.

• Työskentelemällä joukkueen identiteetin ja koheesion parissa, erityisesti sen sosiaalisten näkökohtien osalta (vahvojen ystävyyssuhteiden rakentaminen ja itsekuvan rakentaminen osana joukkuetta).

• Luomalla kiusaamisen vastaisia sosiaalisia normeja noudatettavaksi jalkapallokentällä ja sen ulkopuolella.

• Pohtimalla kiusaamisen uhrien kokemia tunteita ja kehittämällä vahvempia empatian tunteita heitä kohtaan.

• Ottamalla nuoret aktiivisesti mukaan kiusaamisen vastaisiin kampanjoihin, jotta he kokevat tahtotilan sosiaalisen muutoksen aikaansaamisessa ja roolimalleiksi tulemisessa.

Lue lisää Pinball-projektista! >>

Otatko vastaan PINBALL-haasteen?