Kansainvälinen huippujalkapallo ja -futsal rantautuvat syksyllä Turkuun peräti seitsemän ottelun voimin

Huippuotteluiden sarjan käynnistää Pikkuhuuhkajien, alle 21-vuotiaiden miesten maajoukkueen EM-karsintakenraali Islantia vastaan 7. syyskuuta. Naisten maajoukkue, Helmarit puolestaan villitsee turkulaisyleisöä Nations League -avauksessaan 22. syyskuuta.

Agon Sadiku, 10.6.2022, Suomi-Norja, Veritas StadionKuva: Riku Laukkanen

6.9.2023 klo 11:52

Pikkuhuuhkajien Islanti-ottelu on upea lähtölaukaus huipputapahtumien sarjalle Turussa. Kaikki Turun koulut on kutsuttu matsiin ja noin 3000 koululaista on saapumassa hurraamaan Pikkuhuuhkajille. ”Koululaisottelun” lisäksi Pikkuhuuhkajat pelaa myös kaikki syksyn kolme EM-karsintojen kotiotteluaan Turussa. Osta liput >>

Pikkuhuuhkajien syksyn EM-kotikarsintaotteluiden lisäksi upealla uudistetulla Veritas Stadionilla nähdään Helmareiden Nations League -debyytti 22. syyskuuta, kun lohkon kaksi korkeimmalle sijoitettua joukkuetta, Suomi ja Slovakia kohtaavat. Otteluun on myyty upeasti jo yli 3 000 lippua ja Veritas Stadionin pääkatsomo otteluun on lähes loppuunmyyty. Osta liput >>

Helmarit pelaa Turussa myös 30. marraskuuta Romaniaa vastaan, jolloin panoksena voi jo olla paikka A-liigassa ja EM-jatkokarsinnoissa.

Miesten futsalmaajoukkue puolestaan kohtaa tärkeässä MM-karsintaottelussa Georgian keskiviikkona 11. lokakuuta Kupittaan palloiluhallissa. Maiden futsalhistoria on sikäli yhtenevä, että molemmat maat esiintyivät ensimmäistä kertaa arvokisoissa kevään 2022 EM-lopputurnauksessa, selviytyen hienosti puolivälieriin saakka. Nyt sekä Suomi että Georgia tavoittelevat ensimmäistä kertaa paikkaa vuoden 2024 MM-lopputurnaukseen. Osta liput >>

Palloliiton ja Turun kaupungin välinen kaupunkikumppanuus antaa hyvät valmiudet onnistuneiden tapahtumien järjestämiseen myös yleisön näkökulmasta. Niin turkulaisten kuin ulkokuntapaikkakuntalaisten toivotaan nauttivan poikkeuksellisista elämyksistä ja kohtaamisista.

Turun pormestari Minna Arve odottaa vilkasta tapahtumasyksyä innolla. Maaotteluiden kunniaksi Turun Kirjastosilta tullaan valaisemaan pelipäivinä sinivalkoiseksi.

– On aivan mahtavaa, että Turussa päästään syksyn aikana nauttimaan tämän tason jännitysnäytelmistä, ja juuri uudistettu stadionimme tarjoaakin syksyn maaotteluille upeat puitteet. Panostamme vahvasti urheilukaupungin kehittämiseen ja elämykselliset ottelutapahtumat ovat omiaan synnyttämään kipinää urheiluun ja saamaan ihmiset liikkeelle – niin harrastamaan kuin stadioneille ja katsomoihinkin, Arve kertoo.

Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande kiittää sujuvaa ja aktiivista yhteistyötä Turun kaupungin kanssa.

- Turkulaiset ovat jo osoittaneet, että kansainvälisiä huippuotteluita on odotettu uudistuneelle Veritas Stadionille ja Kupittaan palloiluhalliin, Casagrande iloitsee.

- On todella mukava huomata, miten tärkeässä roolissa huippujalkapallo- ja futsaltapahtumat ovat Turulle ja miten niitä arvostetaan. Maaottelut ovat sellaisia harvinaisia juhlahetkiä, mutta näiden rinnalla pääviestimme on selkeä – seuratoiminta on avain liikkumattomuuden ja syrjäytymisen ehkäisyyn, Casagrande korostaa.

Koe syksyn huippumaaottelut Turussa:

7.9., klo 13.00, Suomi - Islanti, U21-maaottelu, Veritas Stadion
12.9., klo 18.00, Suomi - Sveitsi, U21 EM-karsintaottelu, Veritas Stadion
22.9., klo 18.30, Suomi - Slovakia, Nations League-ottelu, Veritas Stadion
11.10., klo 18.10, Suomi - Georgia, MM-karsinta (futsal), Kupittaan palloiluhalli
13.10., klo 18.00, Suomi - Albania, U21 EM-karsintaottelu, Veritas Stadion
21.11., klo 18.00, Suomi - Armenia, U21 EM-karsintaottelu, Veritas Stadion