Kanerva: "Totta kai tappio aina harmittaa"

Huuhkajien Algarven leiri päättyi tappioon Virolle lukemin 0-1.

Päävalmentaja Kanerva oli luonnollisesti pettynyt Viro-ottelun tulokseen.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

12.1.2023 klo 21:53

Torstain ottelussa ei juhlittu maalipaikoilla.

– En ole aiemmin nähnyt peliä, jossa kummallakaan maalivahdilla ei ollut yhtäkään torjuntaa. Se kertoo varmasti monesta asiasta, ehkä hyvästä puolustuspelaamisesta molempiin suuntiin tai hyökkäyspelaamisen tehottomuudesta, päävalmentaja Markku Kanerva sanoi ottelun jälkeisessä mediatilaisuudessa.

Estadio da Noran pelialustan heikko kunto vaikutti varsinkin Huuhkajien syöttöpeliin.

– Yksi tavoite oli nostaa tasoa pelillisesti Ruotsi-ottelusta, ennen kaikkea hyökkäyspelissä. Toivomus oli, että saisimme luotua enemmän vaarallisia maalintekopaikkoja. Täytyy sanoa, että kenttä oli haasteellinen ja luulen, että me kärsimme siitä enemmän, kun miettii pelaajatyyppejämme. Haasteellistahan se oli, Kanerva kommentoi.

Viro lähti otteluun kokeneella ryhmällä, kun taas Suomen avauskokoonpanossa oli kuusi debytanttia.

– Mietimme etukäteen, että Viro kierrättäisi pelaajia, mutta sitä he eivät tehneet. He hakivat tosissaan voittoa ja heillä oli paljon kokemusta.

Algarven leirin tarkoituksena oli antaa näyttöpaikkoja nuorille pelaajille.

– Leirillä oli kaiken kaikkiaan 13 debytanttia. Saamme pelaajista hyvää palautetta yksilötasolla, se oli yksi leirin tarkoituksista. Totta kai tappio aina harmittaa. Analysoimme pelit vielä kokonaisuudessaan ja teemme pelaajakohtaiset palautteet. Tärkeää on myös se, että Pikkuhuuhkajien valmennusjohto saa tietoa omista pelaajistaan, päävalmentaja totesi.

Huuhkajien pelit jatkuvat maaliskuussa, kun EM-karsinnat käynnistyvät vierasottelulla Tanskaa vastaan.

– Kyllä meillä maaliskuussa tulee olemaan erinäköinen joukkue. Käytimme tällä leirillä kahta erilaista ryhmitystä ja saimme siitä palautetta, että miten tietynlaista vastustajaa vastaan voi tietty ryhmitys toimia. Totta kai se on aina myös pelaajakohtainen kysymys. Tässä on jonkin verran aikaa ennen maaliskuuta katsoa, miten pelaajamme suoriutuvat, kun sarjat alkavat pyöriä. Tietyille pelipaikoille kilpailu on kovaa.

Elämysmatkat on Palloliiton virallinen yhteistyökumppani ja järjestää matkapaketit Huuhkajien vieraspeleihin. Vuoden 2024 EM-kisojen karsinnat alkavat Tanskaa vastaan Kööpenhaminassa. Varaa matkasi nyt >>

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä