Kanerva: ”Perustekeminen täytyy saada laadukkaammaksi”

Huuhkajat kohtaa Kazakstanin EM-karsintaottelussa tiistaina Olympiastadionilla kello 19.00. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä alkaen kello 18.15.

Päävalmentaja Markku Kanerva Kazakstan-ottelua edeltävässä kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

16.10.2023 klo 20:48

Suomi koki lauantaina kirvelevän 0–3-tappion Slovenialle Ljubljanassa. Suomen ero karsintalohko H:ta johtaviin Sloveniaan ja Tanskaan kasvoi tappion myötä neljään pisteeseen. EM-karsintojen kymmenen lohkovoittajaa ja kymmenen lohkokakkosta etenevät Saksassa vuonna 2024 pelattavaan lopputurnaukseen.

Lohkon ensimmäiseksi tai toiseksi sijoittuminen ei ole enää Huuhkajilla omissa käsissä, mutta jos Suomi voittaa jäljellä olevat kolme ottelua, sekä Slovenia että Tanska tarvitsevat lopuista otteluistaan vähintään viisi pistettä pitääkseen Suomen takanaan. Slovenia-ottelu ja pettymys käsiteltiin nopeasti. Joukkue odottaa uutta näytönpaikkaa innolla.

– Analysoimme Slovenia-pelin ja pelaajat saivat siitä palautetta. Sen jälkeen katseet on käännetty kohti Kazakstan-ottelua. Olemme olleet vähän vastaavanlaisessa tilanteessa näissä ja edellisissä karsinnoissa. Joukkue on osoittanut hyvää henkistä kanttia ja olemme nousseet nopeasti niin sanotusta kanveesista, päävalmentaja Markku Kanerva sanoi maanantain kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.

– Meillä on hieno mahdollisuus pestä kasvomme tuosta Slovenia-ottelusta. Hyvillä mielin lähdemme peliin. Joukkue on palautunut hyvin ja reissu Sloveniasta Helsinkiin sujui mukavasti. Kaikki on valmiina huomiseen, keskikenttäpelaaja Kaan Kairinen jatkoi.

Kaan Kairinen näkee Kazakstan-ottelun mahdollisuutena kasvojenpesuun.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

Huuhkajilla on myös toinen mahdollinen tie EM-lopputurnaukseen. Sunnuntaina varmistui, että Suomi on mukana maaliskuussa pelattavissa jatkokarsinnoissa, mikäli joukkue ei saavuta kisapaikkaa karsintojen kautta. Paikat jatkokarsintoihin jaetaan joukkueiden UEFA Nations League -menestyksen perusteella. Joukkueen ajatukset ovat kuitenkin täysin karsinnoissa.

– Emme ole ajatelleet sitä. Se on tietenkin hieno bonuspalkinto siitä, että pärjäsimme Nations Leaguessa niin hyvin. Meillä on vielä mahdollisuus mennä suoraan kisoihin ja sen eteen teemme kaikkemme, Kanerva sanoi.

Kooste EM-karsintaottelusta Slovenia – Suomi:

Karsintojen yllättäjä

Kazakstan hävisi lauantaina Tanskalle Kööpenhaminassa lukemin 1–3. Joukkue on kuitenkin ollut karsintalohkon iso yllättäjä ja on tasapisteissä Suomen kanssa. Kazakstan on muun muassa voittanut Tanskan kotikentällään ja kaatanut Pohjois-Irlannin kahdesti.

– Itse sanoin arvontojen jälkeen, että Kazakstan voi olla se joukkue, joka tulee sekoittamaan tätä tilannetta. Siinä he ovat todella onnistuneet ja ovat yhä kamppailemassa lopputurnauspaikasta, Kanerva kommentoi.

Lue lisää Kazakstanista: Adiyev: "Emme odota Suomelta suurta hyökkäystä"

Suomi haki syyskuussa Astanasta voiton Oliver Antmanin maalilla. Huuhkajat oli tuolloin hallitsevampi osapuoli, mutta pisteet eivät irronneet missään nimessä helpolla. Magomed Adievin luotsaama joukkue on yhtenäinen ja yllätysvalmis.

Huipputärkeiden pisteiden saamiseen tarvitaan parempi esitys kuin Sloveniassa.

– Tulostaulu varmaan näyttää parannettavat asiat – meidän maalisarakkeessamme nolla ja vastustajalla kolme. Pelaajat nostivat tasoa toiselle jaksolle ja se näytti jo vähän siltä, miltä pitäisikin. Sääli, että emme saaneet palloa maaliin hyvistä paikoista. Perustekeminen täytyy saada laadukkaammaksi. Puhutaan ihan jalkapallon perusasioista, päävalmentaja sanoi Suomen pelin kehityskohteista.

Kooste EM-karsintaottelusta Kazakstan – Suomi:

Schüller sivussa

Huuhkajat joutuu lähtemään otteluun ilman yhtä avainpelaajansa. Sloveniassa tauolla kentältä vaihdettu Rasmus Schüller on sivussa lievän aivotärähdyksen johdosta. Kanervan mukaan kokoonpanossa tullaan näkemään muutoksia Slovenia-otteluun verrattuna.

– Rasmus sai tällin päähänsä viime pelissä. Oireita oli vielä eilen ja tänään tilanne on parempi, mutta tällaisissa tapauksissa noudatetaan tiettyä kuntoutumisprotokollaa. Päätös on se, että Rasmus Schüller ei pelaa huomenna. Toipumisaika ei riitä, Kanerva totesi Schüllerin tilanteesta.

Suomen ja Kazakstanin välinen EM-karsintaottelu käynnistyy tiistaina Helsingin Olympiastadionilla kello 19.00. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä alkaen kello 18.15. Lippuja on jäljellä rajallisesti, hanki omasi alta.

Huuhkajien lipunmyynti

Osta liput Huuhkajien UEFA Nations Leaguen kotiotteluihin!

Huuhkajien tulevat ottelut

Ladataan otteluita