Kanerva: ”Pelaajat tulevat nauttimaan huomisesta”

Suomen ja Walesin välinen EM-jatkokarsintavälierä käynnistyy torstaina 21. maaliskuuta Cardiffissa Suomen aikaa kello 21.45. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä alkaen kello 21.00.

Päävalmentaja Markku Kanerva Huuhkajien keskiviikon harjoituksissa.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

20.3.2024 klo 22:03

Suomi kohtaa Walesin torstaina historiansa ensimmäisessä jatkokarsintaottelussa. Kaksi voittoa maaliskuun otteluista toisi Huuhkajille paikan Saksassa kesällä pelattavaan EM-lopputurnaukseen.

Sunnuntain ja maanantain aikana kokoontunut Huuhkajat-joukkue on valmistautunut otteluun Bristolissa. Paikalla olevat pelaajat ovat välttyneet loukkaantumisilta, mutta keskiviikkona varmistui, että Middlesbrough-hyökkääjä Marcus Forss ei pysty liittymään joukkueeseen maaliskuun otteluihin jalkavamman takia.

– Meillä on nyt 23 tervettä pelaajaa. Joukkue on iskukykyinen eikä sitä tulla täydentämään tässä vaiheessa. Katsotaan, jos Wales-ottelun jälkeen on tarvetta täydentää, päävalmentaja Markku Kanerva kommentoi keskiviikkona.

Suomi on harjoitellut alkuviikon Bristol Roversin harjoituskeskuksessa. Myös viimeinen ottelua edeltävä harjoitus oli Bristolissa, mutta joukkue kävi iltapäivällä vielä tutustumassa torstai-illan areenaan, Cardiff City -stadioniin. Päävalmentaja on ollut tyytyväinen joukkueensa otteisiin harjoituksissa.

– Olen aistinut treenien perusteella, että vire on hyvä. Tunnelma on sopivan rento, mutta silti määrätietoinen.

Monet Huuhkajien pelaajista ovat esittäneet alkuvuonna hienoja otteita isoissa rooleissa seurajoukkueissaan. Suomen valmennusjohdolla on ollut tietyille pelipaikoille jopa runsaudenpulaa hyvävireisistä pelaajista.

– Se on positiivinen ongelma. Iso juttu on tietty, että mikä meidän ottelusuunnitelmamme on. Pitää huomioida vastustaja, ja minkälaisia pelaajia tarvitsemme. Jos joudumme tekemään taktisia muutoksia pelin tilanteen takia, niin siihenkin pitää löytää variaatioita, Kanerva kertoi.

Huuhkajat tutustuivat ottelustadioniin keskiviikkona.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

"On aivan upeaa, että saamme tuollaisen määrän faneja paikalle"

Huuhkajilla on edessään yksi lähihistoriansa isoimmista otteluista. EM-jatkokarsintojen välierän voittaja ratkaistaan yhdessä ottelussa, joten torstaina voi olla luvassa myös jatko-ottelu ja rangaistuspotkut. Paineet ovat isot, mutta Kanerva uskoo pelaajiensa kykyihin kovassa paikassa.

– Uskon, että pelaajat tulevat nauttimaan huomisesta. Olemme pieniä altavastaajia, ja se on meille sopinut oikein hyvin. Isoimmat paineet ovat Walesilla. Kotiyleisö odottaa, että nyt pyyhitään Suomi tuosta ensin ja sitten mahdollisesti Puola finaalissa.

Jos Wales onnistuu luomaan painetta äänekkään kotiyleisön kannustamana Suomen kenttäpuoliskolle, on Huuhkajat varautuneet tilanteeseen.

– Pelaajan pitää aistia, milloin mahdollisesti kannattaa pelata vähän riskittömämmin. Olemme hakeneet siihen tietyt mallit, jos paine on todella kova ja tilaa pelinavaamiseen on vähemmän.

– Olemme pohtineet eri asioita eri näkökulmista. Meiltä löytyy varmaan aika nopeasti vastaukset erilaisiin ongelmiin, joita eteen voi tulla.

Walesilla on tukenaan kotiyleisö, mutta myös Suomi tulee saamaan voimaa kannattajistaan. Cardiffiin matkustaa yli 1500 Huuhkajien kannattajaa. Päävalmentajan terveiset kannattajille ovat yksinkertaiset.

– On aivan upeaa, että saamme tuollaisen määrän faneja paikalle. Ei muuta kuin ääntä pönttöön, kannustakaa meidät voittoon.

Markku Kanerva ja Glen Kamara kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa Wales-ottelun aattona.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

Torstain kotijoukkue sijoittui EM-karsintalohkossaan kolmanneksi Turkin ja Kroatian taakse. Wales on kuuden ottelun tappiottomassa putkessa, mutta esimerkiksi Armenia onnistui hakemaan Cardiffista 4–2-voiton kesäkuun karsintaottelussa.

– Wales on osoittanut, että he pystyvät tekemään maaleja. Heillä on hyökkäyskalustossa paljon eri vaihtoehtoja. Toisaalta heiltä löytyy myös heikkouksia. Armenia pystyi tekemään neljä maalia heitä vastaan täällä.

Huuhkajilla on vastassa tiiviisti puolustava ja suoraviivaisesti hyökkäävä joukkue. Kenttätasapainon säilyttäminen tulee olemaan kriittistä.

– Wales haluaa ohjata pelin muodon ulkopuolelle ja tukkia keskustan. Kysymys on siinä, miten me saamme mahdollisesti luotua tiloja muodon sisään. Sieltä todennäköisemmin saamme luotua maalipaikkoja. Wales on hyvä vastahyökkäysjoukkue ja he saattavat haluta myös vetäytyä. Meidän täytyy olla todella tarkkoja myös hyökätessä, että meillä on riittävä tasapaino.

Huuhkajien viimeisin vierailu Cardiffiin päättyi tappioon vuoden 2020 Nations Leaguessa. Suomi esitti kuitenkin hienoja otteita aikaisen punaisen kortin jälkeen.

– Toivottavasti pystymme pelaamaan matsin nyt yhdellätoista miehellä loppuun asti. Positiivisin asia siitä oli, että pystyimme tekemään erittäin hienon maalin kymmenellä miehellä. Jos saisimme nytkin samanlaisen kuvion toimimaan, niin mikäs sen hienompaa.

Päävalmentaja ei malta odottaa torstain jännitysnäytelmää.

– Edessä on hieno ilta. Kyllä sitä into piukassa itse kukin odottaa.

Mikäli Suomi voittaa Walesin, kohtaa Huuhkajat Olympiastadionilla jatkokarsintojen A-polun finaalissa tiistaina 26. maaliskuuta kello 19.00 Puolan ja Viron välisen välierän voittajan. Jos Huuhkajat häviää välieränsä, pelaa se Olympiastadionilla A-maaottelun toisen välierän häviäjää vastaan. Hanki lippusi täältä!

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä