Kanerva: ”Pääsemme pelaamaan isoista panoksista”

Huuhkajat kohtaa Slovenian huipputärkeässä EM-karsintaottelussa Ljubljanassa lauantaina Suomen aikaa kello 19.00. Yle TV2 näyttää ottelun suorana alkaen kello 18.30.

Markku Kanerva kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa Slovenia-ottelun aattona.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

13.10.2023 klo 22:16

Stadion Stožicella pelataan lauantaina jättimäisistä panoksista. 13 pistettä keränneet Slovenia ja Tanska ovat EM-karsintalohko H:n kärkisijoilla, kun jäljellä on vielä neljä ottelua. Suomi on kärkikaksikkoa pisteen perässä. EM-karsintojen kymmenen lohkovoittajaa ja kymmenen lohkokakkosta etenevät Saksassa vuonna 2024 pelattavaan lopputurnaukseen.

Voitolla Sloveniasta kisapaikka pysyisi vielä täysin Suomen omissa käsissä, mutta monien mielestä myös tasapeli olisi erittäin hyvä tulos lauantaina. Suomella on esimerkiksi Sloveniaan verrattuna ennakkoon arvioituna helpompi karsintojen loppuohjelma.

– Asetelma on hyvin kutkuttava. Luulen, että pelaajat nauttivat tästä yhtä lailla kuin minä. Pääsemme pelaamaan isoista panoksista. Huomenna luodaan jo paljon asetelmia marraskuun peleihin, mutta mikään ei varsinaisesti vielä ratkea. Kyllä nämä kuitenkin ovat kuuden pisteen matseja, se on ihan selvä, päävalmentaja Markku Kanerva kommentoi perjantaina.

Suomi on pelannut erittäin vahvat karsinnat. Huuhkajat on hävinnyt kahdesti lohkon ennakkosuosikki Tanskalle, mutta voittanut kaikki muut pelinsä maalierolla 10–0. Myös lauantain isännät ovat olleet kovassa vireessä karsinnoissa – Slovenia ei ole hävinnyt vielä kertaakaan kotikentällään.

– Slovenia on vahva kotijoukkue. He ovat voittaneet neljä viimeisestä kuudesta kotiottelustaan. Se kertoo siitä heidän kovasta kotivireestään. Ennen kaikkea he haluavat hyökätä kotona. Sitä varmasti nähdään huomenna, Kanerva ennakoi.

Slovenia koki kesäkuussa karsintojen tähän mennessä ainoan tappionsa, kun Suomi otti Olympiastadionilla hienon 2–0-voiton Joel Pohjanpalon ja Oliver Antmanin maaleilla. Kanerva ei odota Slovenialta isoja yllätyksiä verrattuna joukkueiden viime kohtaamiseen.

– En usko, että Slovenia tulee muuttamaan peliään hirveästi. He ovat pelanneet 442-muodostelmalla koko ajan. Heidän ainoa tappionsa on kuitenkin tullut meitä vastaan, ehkä sen takia he tekevät jotain pieniä muutoksia.

”Meille on tärkeää, että pystymme pitämään välit tiiviinä”

Matjaž Kekin luotsaaman Slovenian suurin tähti on Jan Oblak, joka on kuulunut jo pitkään maailman ehdottomaan maalivahtieliittiin. Oblak oli sivussa kesäkuun ottelusta, joten Suomen hyökkääjät pääsevät nyt testaamaan Atletico Madridin maalivahtia ensimmäistä kertaa näissä karsinnoissa.

Myös kentän toisesta päässä riittää laatua. RB Leipzigin Benjamin Šeško ja Panathinaikoksen Andraž Šporar ovat osuneet karsinnoissa yhteensä viidesti. Slovenia hyökkää monipuolisesti kärkiensä johdolla.

– He ovat hyvä vastahyökkäysjoukkue, mutta näimme jo Olympiastadionilla, kuinka heidän keskikenttämiehensä putoavat ja he saavat sitä kautta sitä pallonhallintaa. Meille on tärkeää, että pystymme pitämään välit tiiviinä ja puolustamaan selustan sekä keskitykset hyvin.

Vaikka Slovenia on ollut kotonaan vahva, on sillä myös heikkoutensa. Vain kolme pistettä lohkossa kerännyt Pohjois-Irlanti osui syyskuussa Stadion Stožicella kahdesti. Ottelu päättyi kuitenkin Slovenian 4–2-voittoon.

Täysi stadion

Noin 15 000 katsojaa lauantaina vetävä Stadion Stožice on loppuunmyyty. Täysi kotistadion on Slovenialle harvinaisuus, joka kertoo ottelun merkityksestä. Paikalla on myös yli tuhat Huuhkajien kannattajaa, joten myös katsomon puolella on odotettavissa kovaa kilpailua.

– Luulen, että alussa he tulevat prässäämään ylhäältä ja antamaan meille painetta ennen kaikkea keskityksillä ja selustaan pelaamalla. Tähän on kuitenkin varauduttu, Kanerva sanoo yleisön vaikutuksesta kotijoukkueen peliin.

Päävalmentajan mukaan joukkueen terveystilanne vaikuttaa hyvältä.

Matti Peltolan kohdalla olemme katsoneet tilannetta. Emme ala mitään riskejä ottamaan, katsotaan vielä harjoitus ja että onko hän kokoonpanossa vai ei, Kanerva sanoi ennen joukkueen valmistavia harjoituksia.

EM-karsintaottelu Slovenia – Suomi käynnistyy Ljubljanassa lauantaina 14.10. Suomen aikaa kello 19.00. Yle TV2 näyttää ottelun suorana alkaen kello 18.30.

MD-1 harjoitukset | Stadion Stožice | 13.10.2023

Etkö löytänyt etsimääsi?