Kanerva: "Olemme innoissamme ja valmiina voittamaan"

Huuhkajat kohtaa Slovenian perjantaina Olympiastadionilla.

Päävalmentaja Markku Kanerva pallotteli Huuhkajien harjoituksissa Arttu Hoskosen ja Benjamin Källmanin kanssa.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

15.6.2023 klo 23:13

Perjantaina koittaa pitkään odotettu päivä, kun Huuhkajat kohtaa Slovenian tärkeässä EM-karsintaottelussa kesäisellä Olympiastadionilla. Otteluun on enää jäljellä vain yksittäisiä lippuja näkörajoitteisille paikoille. Päävalmentaja Markku Kanerva tietää, millainen kokemus hänen joukkueelleen on luvassa.

– On hienoa päästä kokemaan se tunnelma ja kannustus Olympiastadionilla. Pelasin itse täpötäydellä Olympiastadionilla vuonna -89 hallitsevaa Euroopan mestari Hollantia vastaan kaatosateessa. 89 minuuttia pidimme nollat, mutta sitten Wim Kieft teki maalin ja meille tuli kylmää vettä niskaan ihan kirjaimellisesti. Tunnelma oli kuitenkin ihan fantastinen. Se lämmin ja kannustava vastaanotto, jonka saamme huomenna, kun astelelemme kentälle, siivittää Huuhkajat aikamoiseen lentoon, Kanerva kertoi torstaina medialle.

Kahden kierroksen jälkeen Slovenia johtaa karsintalohko H:ta kerättyään kuusi pistettä. Tanskalla, Kazakstanilla, Suomella ja Pohjois-Irlannilla on koossa kolme pistettä, kun taas San Marino on pisteittä. EM-karsintojen kymmenen lohkovoittajaa ja kymmenen lohkokakkosta etenevät Saksassa vuonna 2024 pelattavaan lopputurnaukseen.

Suomen voitto perjantaina olisi äärimmäisen arvokas, vaikka karsintoja on vielä reilusti jäljellä.

– Slovenia on yksi meidän päävastustajistamme ja pelaamme kotona. Slovenia johtaa lohkoa, ja uskon, että vieraspelistä siellä tulee haastava. En kuitenkaan halua, että pelaajille tulee sellainen pakkovoitto-mentaliteetti. Pelaamme kurinalaisesti ja nöyrästi, mutta ennen kaikkea voitontahtoisesti, päävalmentaja sanoi.

Huuhkajien valmistautuminen on sujunut hyvin ja loukkaantumisilta on vältytty.

– Kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan. Joukkue on terve ja meillä 26 pelaajaa käytettävissämme. Tämä on meille iso ottelu. Olemme innoissamme ja valmiina voittamaan.

Suomen hyökkääjiltä tarvitaan tehokkuutta hyvin puolustavaa Sloveniaa vastaan. Muutamista poissaolosta huolimatta Huuhkajilta löytyy hyökkäyksestä paljon laatua muun muassa kaikkien aikojen Huuhkajat-maalintykin Teemu Pukin, Italiassa hurjassa vireessä keväällä olleen Joel Pohjanpalon ja maajoukkueessa kovia tehoja takovan Benjamin Källmanin muodossa. Kanervalla on edessään positiivinen ongelma pelaajavalintojen suhteen.

– Teemme ratkaisut ottelukohtaisesti. Tärkeä on miettiä, miten kehitämme omaa peliämme. Kun löydämme toimivia kokonaisuuksia ja pelipareja, lähdemme hiomaan niitä. Ilman muuta myös tämän tason vastustajat vaikuttavat pelaajavalintoihin. Hyökkääjämme ovat erilaisia pelaajia ja se on rikkaus.

Fyysinen vastustaja

Slovenia avasi karsintansa voittamalla Kazakstanin vieraissa ja San Marinon kotikentällään. Matjaz Kekin luotsaamasta joukkueesta löytyy tasaisesti laatua, vaikka maan suurin tähti, maalivahti Jan Oblak, on sivussa loukkaantumisen takia.

– Jos katsotaan heidän pelaajiaan, niin ei siellä ihan megatähtiä ole. Toki Benjamin Sesko siirtyy Red Bull Leipzigiin 24 miljoonalla. Se kertoo pelaajan tasosta jotain. Erittäin vaarallinen hyökkääjä ja hyvä maalintekijä, Kanerva kehui.

Slovenia on kookas vastustaja, mutta Kanerva uskoo Huuhkajien pystyvän vastaamaan vieraiden fyysisyyteen.

– Laskeskelimme heidän oletettua avauskokoonpanoa ja keskipituus on 185 senttiä. Kaksinkamppailupelaaminen tulee olemaan isossa roolissa. Pituusedun kautta he satsaavat aika paljon erikoistilanteisiin. Mutta niissä ei onneksi se pituus ratkaise, vaan se asenne, jolla niihin mennään.

Vastustajan puolustusmuodon murtaminen voi vaatia Huuhkajilta kärsivällisyyttä.

– He ovat kurinalaisia ja tulevat nopeasti muotoon, jos välitön prässi ei onnistu. Se on kahdeksan pelaajan tiukka blokki. Kaksi kärkeä jää odottamaan vastaiskua. Voitto vaatii meiltä nappisuoritusta. Kaikki heidän vahvuutensa tiedostaen olemme pyrkineet löytämään tietyt sävelet niiden ehkäisemiseen.

Suomen ja Slovenian välinen EM-karsintaottelu käynnistyy Olympiastadionilla perjantaina 16.6. kello 19.00. Otteluun on vielä jäljellä yksittäisiä lippuja. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä