Kanerva: ”Meteli tulee olemaan aikamoinen”

Huuhkajat kohtaa Skotlannin A-maaottelussa perjantai-iltana Glasgow'ssa Hampden Parkilla. Yle Areena näyttää ottelun suorana lähetyksenä kello 21.35 alkaen. Ottelua voi seurata myös Yle TV1:stä kello 22.35 alkaen.

Päävalmentaja Markku Kanerva kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa Hampden Parkilla Skotlanti-ottelun aattona.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

6.6.2024 klo 20:36

Suomi haastoi Portugalin tiistaina Lissabonissa. Teemu Pukki osui toisella jaksossa kahdesti, mutta yksi EM-kisojen ennakkosuosikeista oli lopulta tyly isäntä ottelun päättyessä lukemiin 4–2. Huuhkajat matkusti Skotlantiin keskiviikkona

– Tappio Portugalia vastaan harmittaa, ja haemme nyt parempaa tulosta. Olemme analysoineet sen pelin ja käyneet läpi parannettavat ja hyvät asiat. Uskon, että olemme valmiita huomenna, päävalmentaja Markku Kanerva kertoi skotlantilaismedialle torstaina Hampden Parkilla kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.

Kooste tiistain Portugali-ottelusta:

Kolhuja Portugali-ottelussa saanut Anssi Suhonen joutui jättämään leirin kesken eikä matkustanut joukkueen kanssa Skotlantiin. Sen sijaan Serie A -nousua juhlineet Joel Pohjanpalo ja Jesse Joronen ovat liittyneet joukkueeseen, ja Venezian suomalaiskaksikko on Huuhkajien käytettävissä perjantaina ottelussa.

– Se on aina kunnia-asia edustaa Suomea, oli kyseessä mikä peli tahansa. Sen pitää aina näkyä kentällä. Vähimmäistavoitteemme on edustaa Suomea kunniakkaasti, mutta totta kai lähdemme myös kehittämään pelaamistamme syksyn Nations Leagueta ja tulevia karsintoja ajatellen. Tämä on valmennukselle hyvä mahdollisuus nähdä pelaajia ilman kilpailullista painetta, mutta olemme silti pelaamassa A-maaotteluita ja se on meille kaikille tärkeä juttu, Joronen totesi perjantain ottelun merkityksestä.

Portugali-ottelussa nähtiin peräti kolme A-maajoukkuedebyyttiä, kun Juho Talvitie, Casper Terho ja Leo Walta pelasivat ensimmäiset minuuttinsa Huuhkajat-paidassa.

– Nämä pelit ovat meille mahdollisuus nähdä uusia pelaajia ja sellaisia pelaajia, jotka eivät pelanneet paljoa karsinnoissa. Tavoitteena etukäteen oli antaa peliaikaa laajasti ja katsoa, missä kukin menee yksilötasolla. Haluamme silti saada hyvän tuloksen, Kanerva totesi peluutuksestaan ja mahdollisesta kierrätyksestä.

Portugalissa avauskokoonpanossa ollut Anssi Suhonen ei ole Huuhkajien kokoonpanossa Skotlannissa.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

”Tulee rankka ottelu”

Perjantain ottelu on Skotlannille viimeinen ennen kesän EM-lopputurnausta, jossa skotit pelaavat A-lohkossa isäntämaa Saksan, Unkarin ja Sveitsin kanssa. Steve Clarken miehistö sijoittui karsintalohkossaan toiseksi ja voitti muun muassa Espanjan kotikentällään. Skotlanti voitti maanantaina Gibraltarin Algarvessa Ryan Christien ja Ché Adamsin maaleilla.

Huuhkajat ei usko isäntien lähtevän jarruttelemaan perjantain ottelussa.

– Skotlannin pelaajat kamppailevat paikoista kisoihin. He tulevat varmasti kovalla asenteella peliin ja haluavat näyttää faneillensa, että millainen Skotlanti on kisoihin lähdössä. Meidän täytyy osata vastata siihen oikealla tavalla ja saada hyvä tulos aikaiseksi, hyökkääjä Joel Pohjanpalo sanoo.

– Uskon, että tulee rankka ottelu. Skotlanti on fyysinen joukkue, jolta löytyy yksilötaitoa, mutta ennen kaikkea taisteluhenkeä, johon meidän täytyy pystyä vastaamaan. Kaksinkamppailupelaaminen tulee olemaan isossa roolissa, Kanerva ennakoi.

Hampden Park on Huuhkajien päävalmentajalle erityinen stadion – Kanerva pelasi siellä viimeisen maaottelunsa syyskuussa 1995. Kanerva uskoo, että tunnelma on katossa, kun joukkueet astelevat huomenna kentälle.

– Hieno ottelu tulossa. Meteli tulee olemaan aikamoinen, skotit ovat tunnettuja kovasta kannustuksesta.

Suomen ja Skotlannin välinen A-maaottelu käynnistyy perjantaina Glasgow'ssa Hampden Parkilla kello 21.45. Yle Areena näyttää ottelun suorana lähetyksenä kello 21.35 alkaen. Ottelua voi seurata myös Yle TV1:stä kello 22.35 alkaen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä