Kanerva: ”Kaikilla on vahva tarve näyttää, että olemme takaisin oikeilla raiteilla”

Huuhkajat kohtaa San Marinon EM-karsintojen lohkovaiheen päätösottelussaan maanantaina kello 21.45. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä alkaen kello 21.15.

Päävalmentaja Markku Kanerva ennakoi San Marino -ottelua sunnuntaina joukkueen hotellilla.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

19.11.2023 klo 17:04

Suomi palasi perjantaina tyylikkäästi voittokantaan, kun Pohjois-Irlanti kaatui Olympiastadionilla Joel Pohjanpalon, Daniel Håkansin, Teemu Pukin ja Robin Lodin maaleilla lukemin 4–0.  Joukkueen tavoitteena ennen karsintojen lohkovaiheen kahta viimeistä ottelua oli hyvät tulokset hyvillä peliesityksillä. Pohjois-Irlantia vastaan tämä tavoite saavutettiin.

– Perjantain pelistä jäi erittäin hyvä fiilis. Toki ensimmäisen jakson alku ei mennyt ihan toivotusti. Meillä kesti jonkun aikaa ennen kuin pääsimme peliin kunnolla mukaan. Kuitenkin kun katsoo kokonaisuutta, täytyy olla todella tyytyväinen, päävalmentaja Markku Kanerva kommentoi sunnuntaina.

Vahvuudet, joilla Kanervan Huuhkajat on tehnyt tulosta, olivat selvästi esillä perjantaina Olympiastadionilla. Oman maalin puhtaana pitäminen ja tehokkuus maalipaikoissa on yhä Suomen menestysresepti.

– Teemana oli saada tehoa hyökkäyspelaamiseen. Saimme paikkoja luotua ja ennen kaikkea olimme niissä tehokkaita. Rankkarin lisäksi kolme muuta maalia olivat hienosti pelattuja tilanteita. Pärjäsimme kaksinkamppailupelissä tilastojen valossa hyvin fyysistä vastustajaa vastaan, Kanerva kertoo.

Kooste perjantain Pohjois-Irlanti -voitosta:

Ei varaa aliarvioida vastustajaa

EM-karsintojen lohkovaihetta on jäljellä vielä yksi ottelu. San Marino isännöi Huuhkajia Serravallessa maanantaina Suomen aikaa kello 21.45. Perjantain voitto teki hyvää joukkueen itseluottamukselle. Maanantaina edessä on kuitenkin uusi ja erilainen haaste.

– Jatkoa ajatellen oli meille henkisesti todella tärkeää saada hyvä voitto. Mutta se ei saa tuudittaa meitä siihen, että San Marino olisi läpihuutojuttu. San Marino on osoittanut viime peleissään, että he pystyvät aiheuttamaan vastustajalle ongelmia ja tekemään maalinteon hankalaksi. Pahin virhe, jonka voimme tehdä, on aliarvioida vastustajaa, päävalmentaja linjaa.

San Marino on H-lohkon jumbosijalla ilman pisteitä. Joukkue on kuitenkin osoittanut näissä karsinnoissa, että se pystyy pistämään vastustajansa ahtaalle. Esimerkkejä tästä ovat muun muassa San Marinon perjantainen 3–1-tappio Kazakstanille ja lokakuun 1–2-tappio Tanskalle.

– Jos ajatellaan esimerkiksi Kazakstanin ja San Marinon välistä ottelua, niin tilanne varsinaisen peliajan päätyttyä oli 2–1. Tanska teki 70. minuutilla heitä vastaan voittomaalin. Tilastojen valossa Tanska pystyi luomaan koko pelissä 10 maalintekoyritystä, joista kolme oli maalia kohti. Eli kyllä San Marinon kaverit osaavat puolustaa tiiviisti, Kanerva muistuttaa.

Suomen ja San Marinon aiempi kohtaaminen näissä karsinnoissa päättyi Huuhkajien vakuuttavaan 6–0-voittoon. Kanerva toivoo pelaajiltaan samanlaisia hyökkäyspään onnistumisia karsintojen päätösottelussa. Myös puolustuspäässä täytyy olla tarkkana, sillä San Marino on onnistunut maalinteossa kahdessa viimeisimmässä ottelussaan.

– Olympiastadionilla pystyimme luomaan 26 maalintekoyritystä ja hyvän määrän laukauksia maalia kohti. Jos saamme taas luotua yhtä paljon paikkoja, uskon, että maaliverkotkin heiluvat. Toki San Marinokin on onnistunut nyt viime peleissään tekemään maaleja. Erikoistilannepelaaminen ja vastaiskut ovat heidän aseitaan. Meidän täytyy olla todella tarkkana niissä, ”Rive” kommentoi.

Daniel Håkans iski kesäkuussa San Marinoa vastaan A-maajoukkueen historian nopeimman hattutempun.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

Huuhkajilla ei ole loukkaantumishuolia ennen maanantain ottelua. Täydet minuutit Pohjois-Irlantia vastaan pelannut Matti Peltola on liittynyt tiistaina EM-karsintojansa jatkavan U21-maajoukkueen vahvuuteen, joten Huuhkajien ryhmän kaikki pelaajat ovat oletettavasti kokoonpanossa maanantain ottelussa.

– Meillä on nyt 23 pelaajaa vahvuudessa ja ketään ei tarvitse jättää katsomoon. Terveystilanne näyttää hyvältä eikä ole pelikieltoja. Pelaajat näyttävät olevan hyvässä iskussa, Kanerva sanoi ennen joukkueen valmistavia harjoituksia.

Kisapaikka ratkeaa maaliskuussa

EM-karsintojen lohkovaihe päättyy maanantaina, mutta Suomen kisapaikka ratkeaa vasta maaliskuussa. Huuhkajat on ansainnut paikan EM-jatkokarsintoihin UEFA Nations League -menestyksensä perusteella.

Jatkokarsinnoissa on mukana 12 joukkuetta, jotka jakautuvat A-, B- ja C-poluille. Paikka Saksassa kesällä 2024 pelattavaan EM-lopputurnaukseen vaatii voitot yksiosaisesta välierästä ja yksiosaisesta finaalista. Huuhkajien vastustajat jatkokarsinnoissa ratkeavat viimeistään torstaina 23. marraskuuta järjestettävässä arvonnassa.

Päävalmentaja Kanerva haluaa positiivisen lopetuksen karsintojen lohkovaiheelle.

– Kaikilla on vahva tarve näyttää, että olemme takaisin oikeilla raiteilla ja päätämme nämä karsinnat hienosti voittoon.

San Marinon ja Suomen välinen EM-karsintaottelu käynnistyy San Marino -stadionilla Serravallessa maanantaina Suomen aikaa kello 21.45. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä alkaen kello 21.15.

EURO 2024 play-offs: How they work, state of play (uefa.com) >>

Etkö löytänyt etsimääsi?