Kanerva: ”Ideana on antaa näyttösaumoja”

Huuhkajat kohtaa Ruotsin Portugalissa maanantaina 9. tammikuuta Suomen aikaa kello 20.45. Päävalmentaja Markku Kanerva lupaa paljon näyttöpaikkoja nuorille pelaajille.

Päävalmentaja Markku Kanerva antoi Huuhkajille ohjeita harjoituksissa Portugalissa.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

9.1.2023 klo 08:00

Huuhkajien Portugalin leirin ensimmäinen ottelu on luvassa maanantaina, kun vastaan asettuu Ruotsi. Länsinaapurin kohtaaminen tuo päävalmentaja Markku Kanervan mukaan aina lisälatausta otteluun.

– Ruotsalaiset halutaan aina voittaa, se on selvä. Kun maajoukkueasu laitetaan päälle, on tavoitteena aina voittaa. Se on tavoitelistan kärjessä, mutta on paljon muitakin tavoitteita, kuten pelaajien katsastaminen, Kanerva kertoo ja jatkaa:

– Tuloksella on ilman muuta merkitystä, mutta emme lähde hakemaan sitä sillä kustannuksella, että emme antaisi niitä näyttösaumoja. Tämän leirin iso tarkoitus on saada infoa näistä pelaajista. Niin minulle kuin myös Pikkuhuuhkajien päävalmentaja Mika Lehkosuolle. Näemme, miten nämä nuoret pelaajat pärjäävät tässä ympäristössä ja miljöössä.

Suomi ehti harjoitella Portugalissa vain kolmesti ennen maanantain ottelua. Nuori joukkue on kuitenkin tehnyt päävalmentajaan vaikutuksen harjoituskentällä.

–  Emme ole ehtineet harjoitella hirveän kauaa, mutta treenien perusteella näyttää, että peliajatus on aika hyvin sisäistetty, Kanerva kehui.

Ruotsi julkaisi avauskokoonpanonsa maanantain otteluun jo sunnuntaina. Kanerva paljastaa, että Suomen avauskokoonpanossa tullaan näkemään viisi A-maajoukkuedebytanttia. Huuhkajien pelaajista Robert Ivanov, Niilo Mäenpää, Richard Jensen ja Tomas Galvez ovat käytettävissä vain Ruotsi-ottelussa, jonka jälkeen he matkustavat seurajoukkuetehtäviensä pariin.

– Sen tarkemmin en vielä julkaise avausta. Lähtökohta on, että minuutteja tullaan jakamaan laajasti. Nämä pelit ovat nimenomaan näyteikkunoita pelaajille. Otteluissa voi tehdä kuusi vaihtoa, ja tässä vaiheessa kautta aika harva pelaajista on 90 minuutin kunnossa. Ideana on antaa näyttösaumoja minuuttien muodossa – näissä kahdessa matsissa nähdään paljon erilaisia pelaajia kentällä, päävalmentaja kommentoi.

Myös Ruotsin joukkueesta löytyy paljon ensikertalaisia – sunnuntaina julkaistussa avauskokoonpanossa on kahdeksan debytanttia. Huuhkajien valmentaja Toni Korkeakunnas ei kuitenkaan usko, että Ruotsin pelitapa yllättäisi Suomen. Luvassa on vauhdikas ja katsojaystävällinen ottelu.

– Ruotsillakin on paljon uusia pelaajia ja debytantteja, mutta päävalmentaja Janne Anderssonin pelitapa hänen päävalmentajakaudellaan on ollut hyvin selkeä ja samanlainen. En usko, että yllätyksiä tulee pelitavallisesti. Olemme puhuneet vastustajasta riittävästi, mutta keskitymme enemmän meidän pelitapamme opettamiseen uusille pelaajille. Voisin kuvitella, että tulee hyvinkin vauhdikas ottelu, koska kentällä on nälkäisiä nuoria pelaajia, jotka haluavat näyttää, Korkeakunnas sanoo.

Suomi ja Ruotsi kohtaavat Portugalissa maanantaina 9. tammikuuta Suomen aikaa kello 20.45. Ottelu on katsovissa suorana Yle Areenassa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä