Jukka Raitala on löytänyt paikkansa HJK:ssa – ”Koen, että minua kunnioitetaan ja kuunnellaan”

Jukka Raitala on kaikin puolin tyytyväinen ratkaisuunsa palata Suomeen ja Veikkausliigaan. Hän on saanut nopeasti arvostetun aseman HJK:ssa ja on valmis tukemaan joukkuettaan kaikin tavoin.

Jukka Raitala Huuhkajissa syksyllä 2001

16.5.2022 klo 18:29

Raitala on kesän korvalla hyvällä tuulella. Paluu Pohjois-Amerikan Major League Soccerista koti-Suomeen ja HJK:n paitaan on osoittautunut oikeaksi ratkaisuksi ja kentälläkin on kulkenut.

- On kiva olla Suomessa tutuissa maisemissa. Kaikki hyvin, ei auta valittaa. Olen pelannut paljon ja kaikki on hyvin, vastaa Raitala peruskuulumisikseen.

Raitala onkin pelannut lähes kaikki minuutit tämän kauden Veikkausliigassa. Ison roolin ottaminen oli totta kai odotettua niin joukkueen kuin pelaajankin kantilta ajatellen.

- Tänne oli tarkoitus tulla auttamaan joukkuetta ja pelaamaan. Omasta mielestäni olen pelannut ihan hyvin omalla tasollani. Olen saanut vastuuta, mikä oli odotuksenikin. Toki meillä on laaja rinki, paljon rotaatiota ja paljon matseja. Väkisinkin huiliakin tulee, mutta pelaajana haluaa pelata. Jokainen aina sanoo, että pelaa mielellään, vaikka pelejä onkin paljon, hän sanoo.

Viimeisimmät pelituntumat ennen kotimaan kenttien pelejä Raitalalla olivat viime marraskuulta Huuhkajien MM-karsintaotteluista. Veikkausliigan alkukierrokset ovat tuoneet Raitalalle varsin selkeän kuvan siitä, missä täällä mennään.

- Mitään ihmeellisiä ennakko-odotuksia ei sinänsä ollut. Pelit ovat olleet ja hyviä ja tasaisia. Olemme huomanneet, että meitä vastaan monet lähtevät puolustuksen kautta. Se on ehkä vähän uutta, että lähtökohtaisesti pelaamme matalia blokkeja vastaan. Olen ollut viime vuosina erityyppisissä sarjoissa ja joukkueissa, eikä paljoa tällaista ole ollut. Tykkään pallonhallinnasta ja pitää palloa omalla joukkueella. Se sopii omaan filosofiaan, hän kertoo.

Uran alkutaipaleeseen aikojaan Veikkausliigassa hän ei halua lähteä vertaamaan nykyaikaan.

- Tosi vaikea kysymys. Olen ollut ihan erilainen ihminen ja nähnyt asiat ihan eri tavalla. En osaa tuohon sanoa. Varmasti peli on kehittynyt, mennyt eteenpäin ja muuttunut nopeammaksi, mutta siitä on kuitenkin 13 vuotta aikaa, ja se on aika pitkä aika. Ja toki on kiva olla täällä, hän kommentoi.

TERVETULOA, PAINEET!

HJK lähti kauteen suurimpana mestarissuosikkina. Asema tiedostetaan joukkueessa Raitalan mukaan vahvasti. Kokenut pelaaja kääntää paineet kuitenkin hyväksi asiaksi.

- Luomme itsekin kovat odotukset ja haluamme menestyä. HJK haluaa joka vuosi menestyä, voittaa mestaruuden ja menestyä Euroopassa. Se sopii meille. Paineet ovat koko ajan läsnä, ja kaikki odottavat, että HJK voittaa mestaruuden. Se on yksi meidän tavoitteistamme ja itsekin puskemme itseämme eteenpäin. Haluamme olla parempia joka päivä ja menestyä. Se tuo pienet paineet mukanaan, mutta se on vain hyväksi tälle meidän seurallemme ja joukkueellemme, hän sanoo.

Liigassa menestymisen lisäksi myös Euroopan kentiltä haetaan menestystä. Konferenssiliigan viimesyksyiselle lohkovaiheen paikalle haetaan kesän karsintapeleissä luonnollisesti jatkoa, eikä saman kisan lohkovaihe saa olla tavoitteiden asettelussa missään tapauksessa ylin taso.

- Joukkue menestyi viime vuonna hienosti ja on minimitavoite, että pääsemme Konferenssiliigaan. Totta kai haluamme vieläkin pidemmälle, mutta nyt fokus on tärkeissä veikkausliigapeleissä. KuPS johtaa ja meidän pitää keskittyä perusduuniin ja päivittäiseen tekemiseen, että nappaamme voittoja. Tällä hetkellä KuPS on menettänyt aika vähän pisteitä ja meidän pitää pystyä parempaan ja pitää huolta siitä, että olemme kärjessä, kun sarja loppuu, Raitala linjaa.

PAIKKA LÖYTYNYT HYVIN

Klubi sai täksi kaudeksi muitakin kokeneita pelaajia riveihinsä, kun Raitalan ohella Joona Toivio ja Perparim Hetemaj tulivat seuraan. Kaikkien heidän asemansa tunnustetaan hyvin.

- Minulla on isällinen rooli. Olen löytänyt oman paikkani ja koen, että minua kunnioitetaan ja kuunnellaan. Mielipidettäni kysytään ja halutaan tietää, mitä ajattelen asioista. Meillä on äärettömän hyvä mix ja hyviä ulkomaalaispelaajia ja hyviä tyyppejä. Joukkuehenki on ihan mieletön ja uskon, että jokaisella on hyvä olla ja jokainen viihtyy ja saa olla oma itsensä. Sellaisen ympäristön haluamme juuri luoda ja varsinkin siinä kokeneilla pelaajilla on oma vastuunsa. Koen, että saan arvostusta ja nautin siitä, valottaa Raitala asiaa.

HJK:lla on kokemuksen vastapainoksi liuta nuoriakin, joiden korville kaikki neuvot ovat varmasti kullanarvoisia. Raitala saattaa olla neuvoksi mm. siinä, että pystyy kertomaan mahdollisten ulkomaille lähtöjen yhteydessä omia kokemuksiaan peräti seitsemän ulkomaan kulttuurista.

- Näen paljon meidän nuorissamme omaa itseäni, kun olen ollut nuori. Minulla on vilpitön halu tukea nuoria. Olen itsekin käynyt asioita ja epävarmuuksia läpi. Kun tulee agentteja ja vaikka mitä kuvioihin mukaan niin haluan luoda sellaisen fiiliksen, että minulle voi tulla juttelemaan, mikä asia tahansa askarruttaa. Oli se sitten futista tai mitä tahansa muuta. Nautin kyllä siitä ja haluan olla muille avuksi, Raitala sanoo.

SUOMEN KESÄ, PARAS KESÄ

Palataan vielä miehen kotimaahan paluuseen. Yli vuosikymmenen ulkomailla pelaamisen jälkeen Raitala on tullut Suomeen jäädäkseen.

- Kotikaupunki on tuttu. Täällä on tuttuja ihmisiä. Itsekin olen ehtinyt pelata monissa maissa, niin en ole aina ehtinyt luoda ystävyyssuhteita ihmisten kanssa. Koti on aina koti! On ollut helppo tulla takaisin ja tuntuu hyvältä. Saan olla taas kotona. Kolmetoista vuotta ulkomailla on iso osa minun elämästäni ja nyt se aika on ohi ja olen enemmän kuin tyytyväinen siitä, että olen nyt täällä, hän sanoo.

Nyt edessä on Suomen kesä. Se on asia, josta Raitala ei ole saanut nauttia lyhyitä maajoukkuepiipahduksia lukuun ottamatta koko MLS:ssa pelaamanaan aikana, sillä sitä liigaa pelataan käytännössä helmikuusta marraskuuhun.

Tästäkin on nyt aikomus ottaa kaikki irti.

- Viime vuonna oli kisojen jälkeen muutama hassu päivä vapaata. Tottahan se on, en ole pelannut moneen, moneen vuoteen Keski-Euroopassa, jolloin loma osuisi kesälle. En ole ollut Suomessa kesää moneen vuoteen ja nyt aistii, että kevät on pitkällä ja kesä tulossa. Kyllä tämä on upea paikka asua ja viihdyn kyllä tosi hyvin!

Komeat 64 A-maaottelua pelanneen Raitalan alkukesä on sikälikin poikkeuksellinen, että hän on varmuudella sivussa kahdesta ensimmäisestä Nations Leaguen ottelusta viime syksyltä periytyvän pelikiellon takia. Päävalmentaja Markku Kanerva julkaisee joukkueensa kesäkuun Nations Leaguen otteluihin lähipäivinä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä