Joonas Kekarainen toivoo U18-pojilta ehjää 90-minuuttista

Sunnuntain Itävalta-ottelu alkaa kello 13:00 Suomen aikaa. Peli näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalta.

Joonas Kekarainen on kuulunut pitkään ikäluokkansa maajoukkueeseen. Kuva U17-EM-karsinnoista.Kuva: Ⓒ Tiina Pirilä /SPL

25.3.2023 klo 20:43

U18-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) oli hyvin lähellä aloittaa Portugalin turnauksen voitokkaasti, mutta Georgia nousi perjantain ottelun loppuhetkillä 1–1-tasapeliin. Lauri Laine tyylitteli Suomen ainoan maalin Daario Naamon syötöstä – tarkempi raportti ottelusta löytyy täältä.

Täydet 90 minuuttia Minihuuhkajien keskikentällä uurastanut Joonas Kekarainen oli pettynyt siihen, että voitto lipesi Suomen käsistä lisäajalla. Kekaraisen mukaan joukkueen pelissä oli myös hyviä asioita.

– Lähdimme voittamaan ottelua, joten tulokseen ei voi olla tyytyväinen. Pelasimme ensimmäisen tunnin hyvin, mutta sitten menetimme kontrollin. Punainen kortti tietenkin vaikutti siihen, että meillä oli vaikeaa lopussa. Oli kuitenkin kiva päästä pelaamaan maaottelu pitkästä aikaa, ja tuntui, että oma pelini sujui ihan hyvin, Kekarainen toteaa.

U18-pojilla on vain yksi välipäivä ennen seuraavaa koitosta, mutta sama koskee muita joukkueita. Itävalta avasi turnauksen 2–2-tasapelillä Portugalia vastaan – Itävalta johti kamppailua kahdella maalilla vielä muutama minuutti ennen loppua, joten myös itävaltalaiset joutuivat pettymään perjantaina.

– Lähdemme hakemaan ehjää 90-minuuttista. Georgiaa vastaan pelin sisällä oli liikaa vaihtelua – välillä dominoimme, mutta välillä menetimme pallonhallinnan ihan turhaan. Itävalta on fyysinen joukkue, joka on meille varmasti kova vastus.

Kekarainen on yksi U18-poikien pelaajista, joilla on jo mukavasti kokemusta miesten peleistä. VJS:ssa uransa aloittanut, mutta KäPa:a 8-vuotiaasta asti edustanut, Kekarainen pelasi viime kaudella 25 Kakkosen ottelussa ja viimeisteli niissä kuusi osumaa. KäPa:n kausi päättyi monien yllätykseksi nousujuhliin.

– Harva luultavasti uskoi, että voittaisimme lohkomme. Pääsimme hyvään flow-tilaan ja pelasimme koko kauden nousujohteisesti. Viimeisessä pelissämme matkustimme Joensuuhun, ja meillä oli pakkovoitto JIPPO:a vastaan – se oli hieno kliimaksi kaudelle, Kekarainen muistelee.

– KäPa tunnetaan kasvattajaseurana, mutta viime vuosi oli osoitus siitä, että seuran juniorityö tuottaa paljon hyviä pelaajia myös miesten tasolle. Joukkueessamme on monia jätkiä, joiden kanssa olen pelannut yhdessä jo pitkään.

Ykkönen on ollut viime vuosina hankala sarja nuorille joukkueille, ja sarjapaikan säilyttäminen on ollut harvinaista – viime kaudella tässä onnistui SJK Akatemia. Käpylässä tiedetään melko hyvin, mitä on luvassa, sillä KäPa kohtasi neljä Ykkösen joukkuetta Ykköscupissa.

Helsinkiläiset kärsivät alkulohkossa tappiot EIF:lle ja SalPa:lle, mutta komea vierasvoitto Tepsistä riitti joukkueelle jatkopaikkaan. Tie nousi pystyyn KPV:ta vastaan – Kekarainen pelasi täydet minuutit kaikissa otteluissa ja onnistui maalinteossa kahdesti.

– Ykkönen on kova sarja, mutta uskon, että voimme jälleen yllättää ihmiset. Meidän täytyy tehdä töitä ja luottaa omaan juttuumme, niin saamme palkinnon. Ykköscupissa pelasimme liian ailahtelevasti, ja meidän täytyy olla tasaisempia, kun kausi alkaa. Oma tavoitteeni on pelata mahdollisimman paljon ja saada lisää onnistumisia – nälkä kasvaa syödessä.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Su 26.3. 13:00 Suomi – Itävalta (Estadio Municipal de Vila Mea, Vila Mea)
Ti 28.3. 13:00 Portugali – Suomi (Estadio Municipal de Alpendorada, Marco de Canaveses)

Kumpikin ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä