Joakim Latonen äänestettiin Ykkösen kuukauden pelaajaksi

Hyökkäyspään taituri viimeisteli Gnistanille neljä tärkeää maalia syyskuun otteluissa. Lokakuun Latonen aloitti hattutempulla – mies on vahvasti kiinni maalipörssin voitossa.

Latonen pelaa todella vahvaa debyyttikautta Gnistanin paidassa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

6.10.2023 klo 08:55

Miesten Ykkösen pelaajat ovat äänestäneet Joakim Latosen Ykkösen syyskuun parhaaksi pelaajaksi. 25-vuotias Latonen rikkoi syyskuussa Ykkösen yhden kauden maaliennätyksensä (11) – nyt Gnistanin tähtipelaajalla on kasassa huimat 17 osumaa.

– Tuntuu tietenkin kivalta, kun kanssapelaajat äänestivät minua – kaudella 2021 kuukauden pelaajan palkinto ryövättiin minulta muutaman kerran, Latonen heittää.

Gnistanin syyskuu alkoi 3–2-voitolla SalPa:sta – Latonen teki runkosarjan viimeisen kierroksen dramaattisessa ottelussa 2–2-tasoituksen. Gnistan ja EIF olivat runkosarjan päätteeksi tasapisteissä, minkä lisäksi joukkueilla oli täysin sama maalisuhde, joten jatkosarjaan lähdettiin äärimmäisen tasaisista asetelmista.

– Kun tulin vaihtoon 90. minuutilla, kuulin, että olemme kiinni runkosarjan voitossa. EIF kuitenkin nousi lisäajalla tasoihin ja voittoon. Se tuntui epätodelliselta. Luotimme kuitenkin siihen, että pääsemme ratkaisemaan mestaruuden kauden viimeisessä ottelussa.

Latonen viimeisteli seuraavalla kierroksella voittomaalin entistä seuraansa TPS:aa vastaan, kun Gnistan voitti turkulaiset kotonaan lukemin 2–0. Seuraavalla viikolla Gnistan koki pistemenetyksen paikallismatsissa HIFK:ta vastaan – Latosen lisäajan 2–2-tasoitus pelasti vieraille yhden pisteen. Muutamaa päivää myöhemmin Latonen vastasi Kipinän ainokaisesta, kun MP-kamppailu päättyi 1–1-tasapeliin.

Latosen maalitehtailu on jatkunut myös lokakuun puolella. Gnistanin mestaruushaaveet säilyivät elossa viime sunnuntain 3–2-voitolla SJK Akatemiasta – Latonen mätti isäntien kaikki kolme osumaa. EIF varmisti mestaruuden päivää myöhemmin, joten Gnistan joutuu hakemaan liigapaikkaa karsinnan kautta. Tätä ennen edessä on päätöskierroksen ottelu EIF:n vieraana.

– Pistemenetykset harmittavat edelleen – EIF:n maanantain pelin jälkeen on ottanut päähän aika paljon. EIF on pelannut todella hyvin, ja heidän suoritustaan pitää kunnioittaa. Vaikka on ärsyttävää lähteä Tammisaareen katsomaan EIF:n juhlia, haluamme voittaa ottelun ja näyttää, että olemme parempi joukkue.

Sarjassa 3. ja 4. sijoittuneet joukkueet pelaavat ensin yksiosaisen karsintaottelun 3. sijoittuneen kotikentällä.  Voittaja etenee karsinnan toiseen vaiheeseen, jossa vastaan asettuu toiseksi sijoittunut Gnistan. Karsinnan toisessa vaiheessa Gnistan pelaa yksiosaisen karsintaottelun ensimmäisen karsintaottelun (3. vs 4.) voittajaa vastaan. Ottelu pelataan Gnistanin kotikentällä, ja voittaja etenee Veikkausliigan kaksiosaiseen nousukarsintaan.

– Meillä on selvä ero kolmanteen sijaan, ja se on kieltämättä ärsyttävää, ettemme pääse suoraan liigakarsintaan. Sille emme kuitenkaan voi mitään – meidän täytyy vain keskittyä seuraaviin peleihin. Olemme pelanneet pitkään tappioitta, ja meillä on hyvät lähtökohdat karsintoihin. Yksittäisissä matseissa voi käydä miten vain, mutta olen luottavainen.

Karsinta Liigakarsinnasta I
La 14.10. Y3 – Y4

Karsinta Liigakarsinnasta II
La 21.10. Y2 – Voittaja Y3–Y4

Liigakarsinta
Ke 25.10. Ykkösen karsintavoittaja – Liigan karsija *
Su 29.10. Liigan karsija – Ykkösen karsintavoittaja

* Mikäli Gnistan on Ykkösen karsintavoittaja, pelataan karsinnan ensimmäinen osa torstaina 26. lokakuuta. Oulunkylän Mustapekka Areenalla pelataan keskiviikkona 25. lokakuuta U19-tyttöjen EM-karsintaturnauksen otteluita.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä