JäPS:n Hassan Sesaylle seitsemän ottelun lisäpelikielto

Palloliiton kurinpitovaliokunta on käsitellyt 9.9.2022 pelatun Miesten Ykkösen ottelun KTP – JäPS tapahtumia. JäPS:n pelaaja Hassan Sesaylle määrätään seitsemän ottelun lisäpelikielto kentältäpoistosta seuranneen kahden ottelun automaattisen pelikiellon lisäksi.

Kurinpitovaliokunta on käsitellyt Hassan Sesayn käytöstä ottelussa KTP – JäPSKuva: Jyri Sulander

29.9.2022 klo 12:44

Ottelun erotuomarin ja tarkkailijan raporteilla sekä niiden yhteydessä toimitetulla Ruudun ottelukoosteella on näytetty, että Sesay on kohdistanut selkeästi väkivaltaista käytöstä vastustajan pelaajaan useampaan otteeseen, loukannut erotuomarin fyysistä koskemattomuutta ja kohdistanut erotuomariin uhkaavaa ja väkivaltaista käytöstä sekä kielenkäyttöä, joka on ollut alatyylistä ja epäasiallista.

Sesay ei ole antanut asiassa vastinetta eikä kiistänyt raporteissa kuvattua menettelyä.

Sesayn menettelyä on pidettävä rangaistusmääräysten kohdassa 2.3 kiellettynä epäasiallisena, epäurheilijamaisena ja väkivaltaisena käytöksenä sekä kohdassa 2.4 kiellettynä erotuomariston fyysisen koskemattomuuden loukkaamisena ja sillä uhkaamisena, joista kaikista teoista voidaan määrätä rangaistus.

Sesay on vahingoittamis- ja kostotarkoituksessa kohdistanut väkivaltaista käytöstä vastustajan pelaajaan useampaan otteeseen. Sesay on puskenut otsallaan vastustajan pelaajaa kasvojen alueelle sekä potkaissut vastustajan pelaajaa polven seudulle pelin oltua poikki jo pitkään. Sesay on lisäksi loukannut erotuomariston fyysistä koskemattomuutta lyömällä tätä käteen ja kohdistanut erotuomariin uhkaavaa käytöstä ja kielenkäyttöä, joka on ollut alatyylistä ja epäasiallista.

Käyttäytymisellään Sesay on osoittanut selvää piittaamattomuutta jalkapallon sääntöjä ja vastustajan terveyttä kohtaan. Vastustajan kasvoihin ja polven seudulle kohdistetut iskut ovat vaarallisia ja omiaan aiheuttamaan loukkaantumisen. Edellä mainitut seikat on otettava huomioon rangaistusta ankaroittavina. Sesay ei ole halunnut antaa vastinetta asiassa, mutta on kuitenkin pahoitellut käytöstään.

Kurinpitovaliokunta toteaa lopuksi, että Palloliiton hallitus on linjannut 18.10.2021 seuraavaa:

Sääntöjen soveltamiskäytännön osalta Palloliiton hallitus korostaa lisäksi, että erityisesti erotuomareiden kunnioittamiseen ja erotuomareiden koskemattomuuteen liittyvien rikkomusten osalta kurinpitoelinten tulee rangaistuksia mitattaessa ottaa huomioon koko jalkapalloyhteisön halu varmistaa mielekäs toiminta myös erotuomareille. Näin ollen kurinpitoelinten toivotaan muuttavan rangaistuskäytäntöjään aikaisempaa tiukempaan suuntaan mainittujen rikkomusten osalta.

Edellä esitetyin perustein kurinpitovaliokunta pitää seitsemän ottelun lisäpelikieltoa Sesayn menettelyn vakavuuteen nähden oikeasuhtaisena rangaistuksena.