Itävallan avausjakson maalit riittivät voittoon U18-pojista

Suomella oli muutama erinomainen tekopaikka, mutta itävaltalaisvahti Benjamin Göschl piti maalinsa puhtaana.

Suomen avaus Itävaltaa vastaan.

26.3.2023 klo 14:52

U18-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) kärsi 0–2-tappion Itävallalle tänään sunnuntaina. Portugalin turnauksen ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Suomi lähti otteluun täysin erilaisella kokoonpanolla kuin Georgia vastaan, ja kentällä oli 11 uutta pelajaa. Itävalta aloitti kamppailun vahvasti, ja Tim Trummer pääsi hyvään paikkaan jo ensimmäisellä minuutilla – veto meni useamman metrin Suomen maalin ohi. Minihuuhkajissa debytoinut Niklas Schulz venyi hyvään torjuntaan hetkeä myöhemmin, kun Furkan Dursun haki alakulmaa.

Suomella oli Itävallan alkurynnistyksen jälkeen parin minuutin vahva jakso, jonka aikana Minihuuhkajat sai aikaan pari hyökkäystä. Jälkimmäinen niistä päättyi Lauri Laineen laukaukseen, joka leijui selvästi yli ja ohi. Seuraavassa hyökkäyksessä Laine kaadettiin maalin edustalla tylysti, mutta kontaktia ei nähty rangaistuspotkun arvoisena.

Peli oli pitkän aikaa tasaista keskialueen taistelua, eikä kumpikaan joukkue saanut hyökkäyspeliään toimimaan toivotulla tavalla. Itävalta otti pallonhallinnan melko selkeästi, ja Suomi vetäytyi omalle kenttäpuoliskolleen, kun vastustajan topparit sekä maalivahti syöttelivät keskenään. Itävalta sai muutaman erikoistilanteen, joista ei aiheutunut vaaraa Minihuuhkajille.

Itävalta siirtyi johtoon 26. minuutilla, kun Dursunin matala laukaus upposi Schulzin selän taakse. Suomi hävisi kaksinkamppailuita rangaistusalueen edustalla, ja itävaltalaiskärki pääsi laukomaan boksista turhan vapaasti. Seuraava maalipaikka tuli Minihuuhkajille – Laineen keskialueen vapaapotku tavoitti Alex Lietsan pään, mutta tämän pusku meni aavistuksen ohi.

Suomi piristyi 0–1-maalin jälkeen ja oli lähellä tasoitusta, kun Lauri Sahimaa vapautti Danila Bulgakovin loistopaikkaan. Bulgakovin viimeistely meni lopulta melko reilusti ohi. Paine Itävallan maalilla boksissa, ja seuraavaksi oli Laineen paikka yrittää Bulgakovin mainiosta syötöstä, mutta Benjamin Göschl nollasi laiturin yrityksen komealla vastaantulollaan.

Itävalta oli edeltävät minuutit vastaanottavana osapuolena, mutta tuplasi johtonsa 34. minuutilla. Mario Pejazic ja Trummer pelasivat boksin edustalla näyttävästi yhteen, ja Pejazic viimeisteli millintarkasti takatolpan juureen. Suomella oli paikka kavennukseen vielä muutama minuutti ennen taukoa, kun Otto Hannula nousi vahvasti boksiin – Göschl kuitenkin ehti pallon tielle ennen suomalaispelaajia.

Dursun pääsi kokeilemaan toisen jakson alkajaisiksi noin 17 metristä, mutta Schulz koppasi kapteenin laukauksen helposti. Suomella oli ensimmäisten minuuttien aikana pari lupaavaa hyökkäystä, mutta ne eivät tuottaneet tulosta. Toisessa päässä Emirhan Acanin laukaus viuhui hieman yläriman yli.

Itävalta puolusti johtoaan hyvin ja onnistui pitämään pallon pitkään Suomen kenttäpuoliskolla. Trummer testasi Schulzin torjuntataitoja reilun tunnin kohdalla, mutta hyvin sijoittunut maalivahti piti Minihuuhkajat mukana pelissä. Muutamaa minuuttia myöhemmin Pejazic laukoi erinomaisesta vapaapotkupaikasta reippaasti yli.

Itävallan toisen jakson paras paikka tuli reilu vartti ennen varsinaisen peliajan loppua, ja vain Aaro Soiniemen oikea-aikainen katko piti lukemat 0–2:ssa. Kymmenisen minuuttia myöhemmin Suomella oli pari paikkaa avausosumaansa, mutta Göschl torjui sekä Hannulan sijoituksen että Dren Terrnavan puskun. Näitä tilanteita lukuun ottamatta Minihuuhkajat ei saanut lopussa aikaan kunnon kiriä, joten joukkue joutuu yhä odottamaan vuoden avausvoittoaan.

Alex Lietsa ja maalivahti Niklas Schultz debytoivat Suomi-paidassa Itävaltaa vastaan.

Päävalmentaja Peter Lundberg myönsi, että Itävalta oli tänään parempi joukkue. Lundberg odotti ottelusta varsin fyysistä koitosta.

- Tiesimme, että ottelussa tulisi olemaan paljon kaksinkamppailuja, sillä Itävalta pelaa suoraviivaista peliä ja prässää aggressiivisesti. Minusta me loimme ensimmäisellä puoliajalla pari hyvää maalipaikkaa, minkä lisäksi yksi selvä pilkku jäi viheltämättä. Oli pettymys, ettemme tehneet paikoistamme yhtään maalia, Lundberg analysoi.

Päävalmentajan näkemyksen mukaan Itävalta oli tänään parempi joukkue bokseissa.

- Bokseissa pelit ratkotaan. Heillä oli kolme hyvää maalipaikkaa, joista he tekivät kaksi maalia korkealaatuisilla viimeistelyillä. Niistä syntyi ero joukkueiden välille ensimmäisellä puoliajalla. Toinen puoliaika oli meiltä kokonaisuudessaan varsin heikko, emmekä pystyneet ottamaan kontrollia riittävästi liikuttaaksemme palloa sivuttaissuunnassa ja hyödyntääksemme Itävallan heikkouksia, Lundberg jatkoi.

- Tietysti se on ymmärrettävää, sillä moni meidän pelaajistamme pelasi yhdessä ensimmäistä kertaa. Debytanttejakin oli pari, joten on vaikeaa tehdä kaikkea täydellisesti. Jotkin asiat, kuten vastahyökkäyspelaamisemme, onnistuivat tänään hyvin, mutta kokonaisuudessaan meidän pitää kehittää pelaamistamme erityisesti oman boksimme alueella. Kehitettävää löytyy myös hyökkäyspelaamisestamme. Meidän pitäisi kyetä kontrolloimaan palloa pitempijaksoisesti ja laadukkaammin, jotta voimme vastata tiistain Portugali-ottelun haasteeseen.

Suomi pelaa Portugalin turnauksen päätösottelunsa tiistaina, jolloin vastaan asettuu isäntämaa. Marco de Canavesesissa pelattava ottelu alkaa kello 13:00 ja näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalta. Itävalta-ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä