Itäisellä alueella jaettiin jalkapallokauden 2022 palkinnot

Suomen Palloliiton Itäinen alue palkitsi perjantaina Seurojen ääni -seminaarin yhteydessä jalkapallokauden 2022 ansioituneita. Alueen Vuoden seurana palkittiin Kuopion Palloseura ry. Jorma Immosen Respect -elämänura palkinnon perustelut saivat gaalayleisön osoittamaan arvostusta seisaaltaan.

Jorma Immonen (kesk.) pokkasi Respect Elämänura -palkinnon. Respect -palkinnon saivat Pentti Miettinen (vas.) ja Ylämyllyn Yllätys, jonka puolesta palkinnon nouti puheenjohtaja Jutta Kurki.

6.2.2023 klo 15:36

Vuoden pelaaja: Emma Peuhkurinen, KuPS

Valmentajan näkökulmasta Emman persoona on hyvin rauhallinen ja jopa ujo. Näin ollen, voi olla vaikea ymmärtää, miten määrätietoisesta pelaajasta ja ihmisestä on kyse. Vakavat polvivammat ovat muokanneet nöyryyttä lajia kohtaan ja kasvattaneet intohimoa entisestään. Emma on tehnyt valtavan työmäärän noustakseen Kansallisen Liigan eliittiin. Emma Peuhkurinen on esimerkillinen pelaaja ja erittäin pidetty henkilö myös joukkueen keskuudessa.

Vuoden tyttöpelaaja: Tao Stark, JyPK

Tao Stark on motivoitunut urheilija, jolla on palava halu kehittyä. Hän harjoittelee omalla ajalla ja haluaa ymmärtää lajia sekä analysoida omaa pelaamistaan. Keskikentällä pelaava Tao on ollut tärkeä osa JyPK:n joukkuetta. Sen liäsksi Tao on edustanut Suomen U18 ja U19-maajoukkueita muun muassa EM-karsinnoissa.

Vuoden poikapelaaja: Matias Siltanen, KuPS

Matias Siltanen on Kuopion Palloseuran oma kasvatti, joka on saanut vastuuta niin U15- kuin myös U16- maajoukkueissa. Nuorisomaajoukkueotteluiden lisäksi Siltanen on hankkinut pelikokemusta mm. miesten kakkosesta 11 sarjaottelun verran. Nyt hän pääsee nauttimaan Veikkausliigajoukkueen ammattimaisesta valmennuksesta ja oman liigadebyytin toteutuminen häämöttää seuraavana henkilökohtaisena tavoitteena.

Vuoden valmentaja: Toni Lehtinen, JJK

Toni Lehtinen johdatti JJK:n selvään voittoon kakkosen C -lohkossa ja tästä palkintona oli nousu Ykköseen. JJK:n nousu ykköseen on alueen pelaajapolulle ja Keski-Suomen jalkapallolle erittäin tärkeä asia. Tonin työmoraali, oppimishalu ja positiivisuus tuovat varmasti paljon iloa tulevinakin vuosina Jyväskylään.

Vuoden nuorten valmentaja: Esa Pekonen, KuPS

Esa Pekonen ei juuri esittelyjä kaipaa. Peksa on toiminut jalkapallon parissa koko elämänsä ja ammentanut kokemustaa viimeisinä vuosina KuPS:n valmennuspäällikkönä junioreiden hyväski. Intohimoinen asenne ja heittäytyminen ei jää keneltäkään huomaamatta. Suhtautumista nuoriin pelaajiin voisi kuvailla myös ukkimaiseksi. Kokemuksellaan ja persoonallaan Peksa osaa huomioida erilaiset pelaajat isossakin ryhmässä.

Vuoden lasten valmentajat (5)
Suomen Palloliiton strategiassa lasten valmennus ja sen kehittäminen ovat tärkeässä asemassa. Strategiaprojektissa "kehitämme lasten valmentajien ydintaitoja seuraympäristössä" yhtenä keskeisenä tavoitteena on lasten valmentajien arvostuksen lisääminen. Osana tätä tavoitekokonaisuutta palkitaan ansioituneita lasten valmentajia, jotka arvokkaalla työllään mahdollistavat lasten laadukkaan ja turvallisen harrastamisen. Vuoden lasten valmentajien perustelut ovat suoria lainauksia heitä ehdottaneilta seuroiltaan.

Patrik Färmin toiminnasta välittyy ymmärrys ja arvostus lasten urheilua kohtaan ja hän on seuran joukkueissa erittäin pidetty ja arvostettu henkilö. Koko kymmenen vuoden JJK-uran ajan Patrik on valmentanut, kannustanut ja innostanut lapsia ja haluaa erikoistua nimenomaan lasten ja nuorten valmennukseen jatkossakin. Patrik on kouluttanut itseään liikunnan saralla sekä suorittanut määrätietoisesti valmentajakoulutksia. Viimeisinä vuosina Patrik on ottanut vastuuta myös seuran muiden lasten valmentajien tutoroinnissa ja kouluttamisessa.

Kimmo Kurki on koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri ja työskentelee päiväkodissa, joten hänellä on vahva ammattitaito valmentaa ja ohjata lapsia jalkapallon parissa. Positiivisella otteellaan ja omalla esimerkillä hän saa lapset innostumaan liikunnasta ja Kimmo onkin erittäin pidetty niin lasten, heidän vanhempiensa kuin kollegoidensa parissa. Kimmon panos MP:n nappulaikäisten harrastajien toiminnan kehittämisessä ja käytännön toteutuksessa on ollut viime vuosina merkittävä.

Venla Temonen on innostava ja saa pelaajat heittäytymään pelille. Venla on kouluttanut itseään jatkuvasti ja hän myös osaa soveltaa oppimiaan asioita käytäntöön. Hän oli rakentamassa PEPO:n kaikkia ikäryhmiä koskevaa kausisuunnitelmaa seuran valmennuslinjan mukaiseksi. Taustalla tehty työ on auttanut seuran vapaaehtoisvalmentajien arkea, joukkueiden harjoittelun suunnittelua sekä suunnitelman mukaista toteutumista. Tämän varmistamiseksi Venla toimii aktiivisesti harjoituksissa valmentajana sekä mentorina, mikä varmistaa seuran valmennuslinjan toteutumista kentällä.

Samu Rantanen ei ole lähtenyt valmennustyöhön mukaan valmentamaa omia lapsia, vaan aidosta halusta liikuttaa ja valmentaa lapsia. Samu on urheilullinen ja aktiivinen nuori aikuinen, joka on innostava esimerkki junioreille. Samu toimii päivätyössään liikunta-alalla ja ammattitaito näkyy arjen seuratoiminnassa. Lapset heittäytyvät peliin ja Samu on ollut aktiivisesti kehittämässä koko seuran valmennusta ja toimintaa.

Mika Vainikalla on todella positiivinen ja kannustava asenne sekä peliin että pelaajiin. Palautetta Mika antaa rakentavasti ja laittaa lapset itse miettimään peliä ja tekemiään ratkaisuja.tivat. Lapset oppivat Mikalta kokonaisvaltaista urheilijaelämää, sopivan pienissä annoksissa. Mika on myös aina valmis auttamaan seuran muiden joukkueiden valmentajia, joko treenien vetämisessä tai sparraamisessa tai muuten vain asioiden läpikäymisessä.

Vuoden erotuomari: Jouni Lemettinen

Jouni Lemettisen vuonna 2001 alkanut erotuomariura huipentui menneellä kaudella sadannen Veikkausliiga ottelun rajapyykin rikkoutumiseen. Kyseinen suoritus on vaatinut vuosien sinnikästä ja pitkäjänteistä työntekoa. Erotuomaripiireissä kyseisiä lukemia arvostetaan todella korkealle. Jouni kuuluu ehdottomasti Veikkausliigan eliittiavustaviin, jotka harvemmin tekevät vääriä tulkintoja. Jounin ollessa ottelussa voivat joukkueet luottaa saavansa varmasti paitsiotulkinnat oikein.

Vuoden lupaava erotuomari: Kalle Nummela

Kalle Nummela on Leppävirralta kotoisin oleva, Tikkakoskelle kotiutunut 22-vuotias erotuomarilupaus, joka kuluneella kaudella murtautui kakkosen erotuomarien joukkoon. Kalle on omalla aktiivisuudellaan pyrkinyt kehittämään itseään jatkuvasti erotuomarina ja onnistunut pieneltä paikkakunnalta ponnistamaan varsin korkealle. Kesään mahtui ensin debyytti Kansallisessa liigassa, jonka jälkeen myös debyytti miesten Kakkosessa. Kalle vihelsi lopulta 7 miesten kakkosen ottelua, joka on debytantille poikkeuksellisen suuri määrä. Vahva kausi huipentui lokakuussa pelattuun Regions Roots cupin finaalin vihellykseen Olympistadionilla!

Vuoden seura: Kuopion Palloseura ry

KuPS ry:n lähtökohtana tyttöjen liittymiseen seuraan oli yhdenvertaisuus. Se toteutuu mm. seuramaksuissa, harjoitusvuoroissa, valmennusresursseissa ja valmennuksen laadussa. Seura on panostanut jo useamman vuoden toiminnan laatuun kaikilla tasoilla aina Perheliigasta lähtien. Tämä panostus on nyt tuottanut tulosta viimeiset vuodet, jolloin poika- että tyttöpelaajien määrät ovat kasvaneet tasaisesti. Viime syksynä seura ylitti jo 2000 pelaajan rajan. KuPS ry kehittää seuraa jatkuvasti ja marraskuun alussa seura toteutti rohkean organisaatiouudistuksen siirtyen perinteisestä valmennus- ja junioripäällikkö toimintamallista ikäkausivastaava – urheilutoiminnan johtoryhmämalliin. Tällä uudistuksella saadaan valmennusresurssit ja ikäluokkien yhtenäinen harjoittelun organisointi kohdennettua paremmin pelaajien arkeen kaikilla tasoilla.

Vuoden seuratyöntekijä: Johanna Leivonen

Johanna Leivonen on toiminut aktiivisesti sekä JJK juniorien että JyPK:n joukkueiden taustalla viimeisen kymmenen vuoden ajan. Johanna on aikaansaava ja ratkaisukeskeinen henkilö, joka on ollut mukana kehittämässä sekä seurojen urheilutoimintaa että joukkueiden toiminnan organisointia, yhteisöllisyyttä ja varainhankintaa. Johannan monipuolisesta osaamisesta mainittakoon JyPK:ssä fysiikkaharjoittelun kehittäminen, jonka tulokset ovat huomattavia. JJK junioreissa Johanna muiden roolien lisäksi oli vahvasti mukana organisoimassa mm. U13 lopputurnausta ja U15 Kai Pahlman turnausta.

Respect-palkittavat
Respect-palkinto voidaan myöntää moninaisesta työstä ja ansioista jalkapallon eteen.

Jouni Jäntti

Jouni Jäntti on monen kuopiolaispojan tavoin kulkenut läpi KuPS:n junioripolun ja imenyt jalkapallo-oppinsa perusteet jo pelaajana. Pelaajauralle mahtuu myös paikalliskilpailija Elon nousu SM-sarjaan 1980-luvun alussa. 1985 Jone aloitti Kuopion Palloseuran edustusjoukkueen huoltajan tehtävissä. Vuodet edustusjoukkueen taustalla ja eri valmentajien apuna valmistivat Jonea valmennustehtäviin. Vuonna 1992 oli aika astua ensi edustusjoukkueen kakkosvalmenjaksi ja kauden edetessä vastuuvalmentaksi. Miesten edustusjoukkueen valmennustehtävissä useita kertoja toimiessa kertyi arvokasta kokemusta, jota Jone ammensi 2000-luvulla KuPS:n junioreiden hyväksi. Jouni Jäntti on toiminut Kuopion Palloseurassa erilaisissa valmennustehtävissä yhteensä 30 vuoden ajan ja seurannut usean pelaajan kehittymistä aina Veikkausliigaan kuin maajoukkueeseenkin saakka.

Pentti Miettinen

Pentti Miettistä lounnehditaan Keuruun Pallon omaksi papaksi. Pentin työ jalkapallon parissa alkoi omien lasten harrastusten kautta jo 1980-luvulla ja Pentti on toiminut valmentajana niin tyttöjen kuin poikienkin joukkueiden parissa. Toimenkuva on vuosien myötä laajentunut ja mm. seuran toimintaan liittyvät rakennus- ja nikkarointityöt ovat Pentin vastuulla. Nykyisin Pentti toimii edustusjoukkueen huoltajana ja valoisana persoonana vastaa tarinoillaan seuran iloisesta ilmapiiristä. Mm. kaudella 2021 Pentti lupasi, että jos edustusjoukkue nousee kolmoseen hän pukee kiltin päälle, ja näin myös kävi. Pentti Miettinen on todellinen pyyteettömän seuratyön ruumiillistuma.

Ylämyllyn Yllätys

Ylämyllyn Yllätyksen määrätietoinen ja suunnitelmallinen kehittämistyö on johtanut muun muassa siihen, että tämä seura on Itäisen alueen suurin rekisteröityjen pelaajien määrässä suhteutettuna kunnan väkilukuun. Seura on pystynyt vakinaistamaan sekä päätoimisen valmennuspäällikön että osa-aikaisen junioripäällikön tehtävät ja kasvattamaan myös aktiivisten vapaaehtoistoimijoiden määrää. Seura tarjoaa merkityksellisen yhteisön, jonka kattavasta tarjonnasta kaikki halukkaat roolin olla mukana sekä kehittyä jalkapallon ja futsalin pelaajana. Tästä kirkkaimpana esimerkkinä keväällä 2022 saavutettu 15-vuotiaiden tyttöjen Suomen mestaruus futsalissa. Perustoiminnan lisäksi laaja koulu- ja päiväkotiyhteistyö kerhojen ja vierailujen muodossa korostaa seuran vahvaa roolia toiminta-alueellaan. Olosuhteet eivät aina ole optimaalisimmat, mutta paljon on mahdollista saavuttaa, kun on tavoite, suunnitelma, tekijät ja ennen kaikkea sydäntä.

Respect Elämänura -palkinto: Jorma "Jore" Immonen

Jorma Immosen polku savolaisen jalkapallon parissa on vertaansa vailla ja uran tiivistäminen muutamaan virkkeeseen on mahdotonta. Pelaajana pääsarjaotteluita kertyi 100 ja lisäksi lukuisia pelejä alemmilla sarjatasoilla. Mainninnan arvoista on, että Jore on toiminut molempien Mikkelin pääsarjaseurojen kapteenina. Valmentajana SM-mitaleita on MP:n juniorijoukkueista ja edustusjoukkueen päävalmentajana "Joren" panos MP:n pääsarja menestykselle mm. 1980-luvun puolivälissä oli keskeinen. Roolit eivät ole rajoittuneet kuitenkaan pelkästään kentälle vaan Jorma Immonen on toiminut niin joukkueenjohtajanana kuin MP: toimistollakin ja edelleen Jore on isossa roolissa edustusjoukkueen kotiottelutapahtumissa talkoolaisena. Palloliiton Itäisen alueen Respect -elämänura palkinto löytää toivottavsti tiensä palkintokaappiin, josta jalkaopallo saavutusten lisäksi löytyvät myös jääpallon SM-hopea sekä 19-vuotiaitten Pohjoismaiden mestaruusmitalit.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä