Hyvinvointi ja olosuhteet keskustelussa Lahden kumppanuustapaamisessa

Lahden kaupunki, lahtelaiset seurat ja Palloliitto rakensivat tulevaisuutta kaupunkikumppanuustapaamisessa.

Lahden kaupunki, seurat ja Palloliitto tapasivat 26.5.

30.5.2023 klo 16:00

Kesäkuussa 2022 Lahdessa allekirjoitettu kaupunkikumppanuuden aiesopimus määrittelee raamit yhteistyölle ja tämän kautta tavoitteena on muodostaa tavoitteellinen ja säännöllinen vuoropuhelu Lahden kaupungin, lahtelaisten seurojen ja Palloliiton välille.

Hyvinvointi ja olosuhteet keskustelussa yhteisessä tapaamisessa 26.5.

Lahden kaupungin edustajat, seurat ja Palloliitto kokoontuivat Lahdessa tarkastelemaan yhteistyötä, tilannetta ja tulevaisuutta. Keskustelu oli rakentavaa ja aiepöytäkirjan eri osa-alueita käsiteltiin osapuolten näkökulmista.

Lahden kaupungin konsernipalvelujohtaja Mika Mäkinen totesi kumppanuusmallin olevan hyvä avaus kaupungin, seurojen ja Palloliiton yhteistyölle. Mallin avulla on mahdollista viedä asioita yhdessä eteenpäin ja tarkastella tavoitteita sekä toiveita puolin ja toisin. Hyvinvoinnin ja elinvoiman merkitys myös korostuu kaupungin tavoitteissa entistä enemmän hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa.

Palloliiton varapuheenjohtaja ja Veikkausliigan puheenjohtaja Kaarlo Kankkunen oli myös mielissään yhteisestä tapaamisesta ja nosti esiin erityisesti olosuhdeasiat:

" Lahteen tarvitaan pikaista etenemistä futisstadionin osalta. Veikkausliigan olosuhdevaatimukset tulevat kiristymään ja FC Lahden kilpailukyvylle stadion on elintärkeä. Stadionhanke ei ole kuitenkaan vain FC Lahdelle, vaan koko seurayhteisölle tärkeä. Koko lahtelainen jalkapalloyhteisö hyötyy sekä kentällä että katsomossa. FC Kuusysin, FC Reippaan ja pienempien seurojen toiminta on laajaa ja jalkapallo on alueen suurin lasten ja nuorten liikuttaja. Talviharjoitteluolosuhteiden osalta Lahdessa on selkeä tarve uudelle hallille.

Hyvää on vahva poliittinen tahto viedä olosuhdeasioita eteenpäin, joten toivottavasti ratkaisut löydetään ja kuokka saadaan maahan mahdollisimman nopeasti."

Kaupungit ovat seurojen tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ja tavoitteet ovat isossa kuvassa yhteisiä. Varsinaisen tilaisuuden jälkeen keskustelu jatkui vielä FC Lahti-AC Oulu -ottelun aikana.

Taneli Haara, aluepäällikkö

Osallistujat
Lahden kaupunki: Mika Mäkinen, Juha Rostedt, Inkeri Määttä, Markku Ahokas
Seurat: Thomas Hood, Juho-Matti Heikari, Keijo Uutela, Thomas Hood, Urpo Karjalainen, Jarkko Koskinen, Olli Tynkkynen, Harri Kampman