Huuhkajille tappio Romaniassa

Huuhkajat kohtasi Romanian UEFA Nations Leaguen B-liigan ottelussa Bukarestissa lauantai-iltana. Suomi haki ottelussa historiansa ensimmäistä voittoa Romaniasta.

Robin Lod laukoi Romaniaa vastaan.Kuva: Ⓒ Juha Tamminen / SPL /Juha Tamminen

11.6.2022 klo 23:56

Markku Kanervan miehistö lähti otteluun tutulla kolmen keskuspuolustajan muodostelmalla. Jesse Joronen avasi Suomen maalilla ja Rasmus Schüller palasi avaukseen keskikentälle kapteeninnauha kädessään.

Äänekkään kotiyleisön kannustamana Romania tuli otteluun vauhdikkaasti. George Puşcaş pääsi laukomaan jo ensimmäisellä minuutilla, mutta laukaus painui Jorosen maalin ohi. Kotijoukkue prässäsi alussa korkealta. Suomi kuitenkin pelasi itsensä rohkeasti pois prässin alta. Teemu Pukin laukaus blokattiin 4. minuutilla ja Florin Niță torjui Leo Väisäsen puskun seuranneesta kulmapotkusta.

Romanian puolustus pääsi Robin Lodin laukauksen eteen 10 minuutin kohdalla. Suomen hyvin alkanut ottelu sai ikävän käänteen, kun Daniel O'Shaughnessy loukkaantui ja joutui jättämään kentän. Kun Huuhkajat pelasi miehen vajaalla odottaen Richard Jensenin tuloa kentälle, osui Romania ensin ylärimaan ja seuraavasta tilanteesta pallo vietiin pilkulle, kun Jere Uronen osui romanialaispelaajan selkään boksissa. Joronen torjui hienosti jalallaan Puşcaşin keskelle suuntautuneen rangaistuspotkun.

Romania painoi vahvasti päälle ja Suomella oli hetkellisiä ongelmia pelinavaamisensa kanssa. Ottelu keskeytyi muutamaksi minuutiksi, kun Romanian kannattajat heittivät kentälle useita soihtuja. Ottelun avausmaali nähtiin 30. minuutilla. Romania pääsi vastahyökkäykseen, Puşcaş keskitti maalille ja laitapuolustaja Nicușor Bancu pääsi puskemaan pallon vapaasti verkon perukoille.

Suomen seuraavassa hyökkäyksessä Lod pääsi laukomaan Glen Kamaran syötöstä hyvän sommitelman päätteeksi, mutta Niță torjui. Kamara laukoi itse ohi maalista 38. minuutilla. Huuhkajat loi useita pitkiä hyökkäyksiä ensimmäisen jakson lopussa, mutta laukaukset jäivät puuttumaan. Tauolle lähdettiin Romanian johtaessa lukemin 1-0.

Joel Pohjanpalo haki akrobaattista laukausta heti toisen jakson alussa, mutta hyökkääjän laukaus karkasi yli Romanian maalista. Tasoitus näytti varmalta, kun Schüller vapautti Nikolai Alhon hienolla nostolla. Alho pelasi keskelle Pohjanpalolle, jonka laukauksen eteen Niță venyi.

Ottelun tempo oli toisella jaksolla ensimmäistä matalampi. Romanian prässitaso laski huomattavasti, ja kotijoukkue tyytyi puolustamaan johtoaan. Lodin kaukolaukaus ei vaivannut Nițăa tunnin kohdalla. Toisessa päässä  Joronen nollasi Puşcaşin jälleen kerran hienolla torjunnalla.

Suomi teki tuplavaihdon ennen 70 minuuttia, ja Mikael Soisalo sekä Urho Nissilä tulivat kentälle. Puşcaş pääsi puskemaan vapaasti 76. minuutilla, mutta hyökkäjän ruuti oli vieläkin märkää. Suomella oli vaikeuksia murtaa Romanian hyvin miehitettyä puolustuslinjaa. Kotijoukkueen pelaajat myös kuluttivat sekunteja kellosta aina kun mahdollista.

Kamaran kova laukaus osui Suomen harmiksi Lodin selkään 80. minuutilla. Suomi vaihtoi muodostelmaansa ottelun viimeisen 10 minuutin ajaksi, kun Benjamin Källman tuli Väisäsen tilalle. Seuraavaksi Kamara pelasi Lodin huippupaikkaan, mutta laukaus ei taaskaan osunut maalipuiden väliin. Joronen pysäytti Valentin Mihăilăn laukauksen kentän toisessa päässä ja Lodin vapaapotku karkasi ohi maalin 86. minuutilla.

Pohjanpalo sai seuraavassa hyökkäyksessä huippupaikan Lodin syötöstä Robert Ivanovin hienon pelinavaamisen jälkeen. Hyökkääjän ohjaus painui niukasti maalin etutolpan ohi, ja Romanian maali näytti noidutulta. 90 minuutin täyttyessä Schüller laukoi vähän Romanian maalin yli kulmapotkukuvion päätteeksi. Källman pääsi vielä puskemaan kulmapotkusta ottelun viime hetkillä. Romanian maali säilyi kuitenkin koskemattomana aina päätösvihellykseen saakka.

Huuhkajat kohtaa kesäkuun Nations League -otteluissa vielä Bosnia-Hertsegovinan Zenicassa ensi tiistaina.

Romania - Suomi 1-0 (1-0)
30' Nicușor Bancu 1-0

Suomi