Huuhkajille maukkaat pisteet – Slovenia kaatui 2-0

Huuhkajat kuittasi tililleen kolme erittäin arvokasta pistettä perjantai-iltana yli 32 500 katsojan edessä Olympiastadionilla, kun Slovenia kaatui maalein 2-0 (1-0).gressi

Joel Pohjanpalo tuulettaa 1-0-osumaaKuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

16.6.2023 klo 20:58

Ottelu alkoi vauhdikkaasti, mutta samalla sitä sävyttivät helpot syöttövirheet puolin ja toisin, eikä sen enempää Lukas Hradecky Huuhkajien maalilla kuin Vid Belec Slovenian tolppien välissä joutuneet töihin.

Yhdeksännen minuutin ollessa täyttymässä Teemu Pukki ajoi vahvasti sisään Slovenian rangaistusalueelle, mutta ei ahtaassa tilassa saanut kunnon laukausta aikaiseksi ja jatkotilanteessa myös Kaan Kairisen laukaus epäonnistui ja Belec saattoi seurata pallon lipumista maalin ohi. Tästä Suomi sai kuitenkin virtaa ja 13. minuutilla tuli tulosta. Oliver Antman pelasi pallon rangaistusalueen rajalta Pukille, jonka kova, matala keskitys löysi maalinedustalta Joel Pohjanpalon, joka ohjasi pallon verkkoon Belecin jalkojen välistä.

Ote pysyi johtomaalinkin jälkeen Suomella ja Slovenian hyökkäysaihiot katkaistiin alkuunsa. Toisaalta todellisia maalipaikkoja Suomikaan ei pystynyt luomaan muutamasta lupaavasta hyökkäyksestä huolimatta.

Slovenian ensimmäinen paikka tuli 28. minuutilla, kun syöttö päädystä tuli hiukan onnekkaastikin Sandi Lovricille rangaistusalueen sisällä. Tämän suora laukaus pomppi kuitenkin vasemmalta ohi. Slovenia sai myös hiukan otetta ja neljä minuuttia myöhemmin pallo pomppi vaarallisesti Suomen maalin edustalla tolppaakin hipoen, kuitenkin ilman tulosta.

Seuraavasta hyökkäyksestä Slovenia vaati rangaistuspotkua Arttu Hoskosen blokattua Adam Cerinin laukauksen, mutta espanjalaiserotuomari Guillermo Cuadra ei yhtynyt näkemykseen käsivirheestä.

Slovenian hyvän vaiheen jälkeen peli tasaantui jälleen ja taukoa kohden peli aaltoili päästä päähän. Varsinaisia maalipaikkoja ei enää avausjaksolla ja tauolle Olympiastadionilla mentiin lukemissa 1-0.

Slovenia tuli tauolta vahvemmin ja painon pelin Suomen kenttäpuoliskolle. Ottelu oli vanhentunut reilu viisi minuuttia, kun Andraz Sporar pelattiin puoliksi vapaaksi Suomen rangaistusalueella, mutta puolustus pääsi sen verran häiritsemään, että laukaus painui takatolpan ohi.

Suomi pääsi tämän jälkeen taas peliin mukaan, mutta 56. minuutilla Hradecky sai venyttää tosissaan torjuakseen Petar Stojanovicin tiukan laukauksen rangaistusalueen rajalta. Pari minuuttia myöhemmin toisessa kenttäpäädyssä Antman puolestaan laukoi lujaa, mutta ohi takatolpan.

Pelikellossa oli juuri täyttymässä 63 minuuttia, kun Rasmus Schüller katkaisi mainiosti Slovenian hyökkäykseen lähdön, pelasi Pukille, joka eteni kohti maalia ja laukomisen sijasta siirsi pallon Antmanille, joka pamautti takakulmaan lukemiksi 2-0.

Maalin jälkeen Suomi suoritti ensimmäiset vaihtonsa; Daniel Håkans pääsi tekemään Huuhkajadebyyttinsä korvatessaan Pukin ja Matti Peltola tuli Richard Jensenin tilalle. Pian perään nähtiin kolmas vaihto, kun Nikolai Alho joutui jättämään kentän loukkaantumisen takia ja hänen tilalleen tuli Jere Uronen.

Slovenia haki kavennusta ja Benjamin Seskon pusku viuhui vain vajaan metrin yli Suomen maalin ja Peltola pääsi viime hetkellä katkomaan vaarallisen näköisen tilanteen. Suomi teki myös viimeiset vaihtonsa Glen Kamaran ja Anssi Suhosen korvatessa Schüllerin ja Antmanin.

Viimeisellä kymmenminuuttisella kotiyleisö vaati pallon viemistä pilkulle Pohjanpalon kaaduttua slovenialaispuolustuksen ahdistelussa, mutta Cuadra oli jälleen toista mieltä 11-metrisestä. Kaikkineen Slovenia piti loppuminuutit palloa, mutta Suomi puolusti vahvasti ylhäältä saakka ja tolppaa lähemmäs Slovenia ei päässyt – ja tuotakin tilannetta edelsi käsivirhe.

Lisäajan kynnyksellä Suhonen vielä pujotteli rangaistusalueelle ja työnnettiin selästä nurin, mutta edelleenkään rangaistuspotkua ei nähty. Tämä ei kauaa kotiyleisöä harmittanut ja lisäaikaminuutit olivat katsomossa jo yhtä voitonjuhlaa.

EM-karsintaa, Helsinki:
Suomi – Slovenia 2-0 (1-0)
13. 1-0 Joel Pohjanpalo
64. 2-0 Oliver Antman

yleisöä: 32 560

Suomen kokoonpano:
1 Lukas Hradecky (C)
2 Arttu Hoskonen
3 Richard Jensen > 65. 22 Matti Peltola
4 Robert Ivanov
8 Oliver Antman > 79. 16 Anssi Suhonen
10 Teemu Pukki > 65. 19 Daniel Håkans
11 Rasmus Schüller > 71. 6 Glen Kamara
14 Kaan Kairinen
17 Nikolai Alho > 70. 18 Jere Uronen
20 Joel Pohjanpalo
21 Ilmari Niskanen (var.)

Vaihdossa:
12 Jesse Joronen