Huuhkajille kirvelevä tappio Sloveniassa

Suomi kohtasi Slovenian EM-karsintaottelussa lauantai-iltana Ljubljanassa. Tärkeät pisteet jäivät Sloveniaan lukemin 3–0 (2–0).

Hradecky oli torjua Šeškon rangaistuspotkun.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

14.10.2023 klo 20:56

Ottelun lähtökohdat olivat äärimmäisen jännittävät. 12 pistettä kuudesta aiemmasta ottelustaan kerännyt Suomi lähti lauantain peliin pisteen perässä lohkoa johtavaa Sloveniaa.

Markku Kanervan avausmiehistössä nähtiin syyskuun Tanska-otteluun verrattuna kaksi muutosta: neljästä viimeisimmästä karsintapelistä loukkaantumisen takia sivussa ollut Leo Väisänen palasi keskuspuolustukseen ja Jere Uronen aloitti vasempana wingbackinä.

Huuhkajien avauskokoonpano Sloveniassa.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

Tunnelma loppuunmyydyllä Stadion Stožicella oli katossa jo hyvissä ajoin ennen ottelua. Huuhkajien yli 1000-päinen kannattajajoukko piti meteliä kilpaa kotiyleisön kanssa, ja ottelun panokset näkyivät katsomon puolella.

Jaossa olleiden pisteiden merkitys näkyi myös ensimmäisissä minuuteissa kentällä. Peli oli hieman sekavaa ja molemmilta joukkueilta nähtiin pallonmenetyksiä. Slovenia onnistui kuitenkin viemään paineen Suomen kenttäpäähän kotiyleisön intensiivisen kannustuksen avulla.

Ensimmäinen vaarallinen tilanne nähtiin, kun Slovenia sai vapaapotkun noin 30 metristä 6. minuutilla. Timi Elšnikin laukaus kuitenkin epäonnistui. Hetki tästä ja Petar Stojanovic laukoi yli Lukas Hradeckyn maalin.

Slovenian korkea prässi aiheutti isoja ongelmia Huuhkajien pelinavaamiselle. Avausmaali nähtiin 16. minuutilla. Erotuomari Daniele Orsato näki Väisäsen rikkoneen slovenialaispelaajaa rangaistuspotkun arvoisesti. Hradecky oli lähellä torjua Benjamin Šeškon laukauksen rangaistuspilkulta, mutta vedossa oli tarpeeksi voimaa ja Slovenia siirtyi johtoon.

Ottelun tempo ja kotijoukkueen paine hellittivät muutamien hoitotoimenpiteiden avustuksella. Suomen oma hyökkäyspeli haki kuitenkin vielä itseään, ja Jan Oblak sai olla rauhassa maalillaan.

Huuhkajat onnistui hiljalleen luomaan yhä pidempiä hyökkäyksiä. Yksi näistä kuitenkin päättyi takaiskuun 28 minuutin kohdalla. Šeško karkasi läpiajoon ja maalintekoon Suomen helpon pallonmenetyksen jälkeen.

2–0-maalin jälkeen kotijoukkue vetäytyi ja Suomi pääsi jälleen pidempiin hyökkäyksiin. Slovenian tiivis puolustus piti kuitenkin suomalaiset poissa maalipaikoilta eikä muutamaa blokattua laukausta lähemmäs Oblakin maalia päästy.

Hradecky torjui vielä Stojanovicin laukauksen ennen kuin tauolle lähdettiin Slovenian ansaitussa kahden maalin johtoasemassa.

Slovenian luoma paine oli liikaa Suomelle ensimmäisellä jaksolla.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

Toinen jakso

Suomi teki tauolla tuplavaihdon, kun Joel Pohjanpalo ja Daniel Håkans korvasivat Benjamin Källmanin ja Rasmus Schüllerin. Samalla Huuhkajien kenttäryhmitys muuttui muodosta 5-3-2 muotoon 3-4-3.

Vaihdot olivat tuottaa heti tulosta, kun Glen Kamara tarjoili Pohjanpalolle boksiin. Pohjanpalo ei kuitenkaan päässyt laukomaan tilanteessa. Toisessa päässä Andraž Šporar oli lähellä maalintekoa.

Slovenia vetäytyi ja tyytyi puolustamaan johtoaan. Håkansin sähäkät liikkeet rangaistusalueella aiheuttivat vaikeuksia kotijoukkueen puolustukselle, mutta Oblakia ei päästy vieläkään testaamaan.

Teemu Pukin loistava ensimmäinen kosketus avasi Suomelle tilanteen 65 minuutin kohdalla, mutta Urosen laukaus blokattiin. Seuranneessa kulmapotkussa Pohjanpalo oli päästä laukomaan läheltä – lopulta Oblak kuitenkin selvitti tilanteen.

Slovenialaismaalivahti joutui ensimmäistä kertaa torjuntatehtäviin 70 minuutilla. Pohjanpalo levitti hienosti Alholle, jonka keskitys löysi Pukin. Suomen harmiksi Pukin viimeistely suuntautui suoraan Oblakin käsiin.

Suomi näytti pääsevän lähemmäs ja lähemmäs kaivattua kavennusmaalia. Pohjanpalo pelasi Håkansin läpi ovelalla jatkollaan noin vartti ennen täyttä aikaa, mutta Oblak otti loistavan torjunnan. Huuhkajat vaihtoi taktiikkaansa entistä hyökkäävämmäksi, kun Marcus Forss korvasi Robert Ivanovin.

Vieraiden kiri jäi vaisuksi ottelun viimeisellä kymmenminuuttisella. Slovenia pelasi viimeiset minuutit fiksusti ja löi viimeisen niitin Erik Janžan maalilla kulmapotkun jatkotilanteesta. Tärkeät pisteet jäivät Ljubljanaan lukemin 3–0 (2–0).

Huuhkajien EM-karsinnat jatkuvat jo ensi tiistaina, kun Suomi isännöi Kazakstania Olympiastadionilla kello 19.00. Lippuja on jäljellä rajoitetusti, hanki omasi täältä >>

EM-karsinnat, lohko H
Slovenia – Suomi 3–0 (2–0)
16' Benjamin Šeško 1–0 (rp.)
28' Benjamin Šeško 2–0
90+2' Erik Janža 3–0