Huuhkajien puolustus valmiina Bosnia-Hertsegovinan kaatoon

Suomi isännöi Bosnia-Hertsegovinaa lauantaina Olympiastadionilla Nations Leaguen avausottelussa. Huuhkajien puolustuslinja tuntee vastustajan hyvin.

Leo Väisänen Huuhkajien harjoituksissa.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

31.5.2022 klo 18:43

Lauantain vastus on tuttu Leo Väisäselle. Toppari pelasi täydet minuutit, kun Huuhkajat haki komean 1-3-vierasvoiton Zenicasta viime marraskuussa MM-karsinnoissa.

– Olisi kiva pelata muitakin vastaan, mutta toisaalta tiedämme Bosnia-Hertsegovinan vahvuudet ja heikkoudet. Sama pätee toki heihin. Olemme pystyneet voittamaan heidät muutaman kerran ja näen, että pystymme siihen lauantainakin.

Laitapuolustaja Jere Uronen oli samoilla linjoilla tiistain mediatilaisuudessa.

– Kyllä sitä kaikkia eri joukkueita vastaan haluaisi pelata, mutta toisaalta on kiva ettei tarvitse niin paljoa opiskella. Tiedämme aika tarkkaan, mitä sieltä tulee. Bosnia-Hertsegovinan pelaajia on oppinut jo tuntemaan – minkä tyylisiä he ovat ja mitä he tykkäävät tehdä. Alkaa tuntua vähän seurajoukkuetouhulta, kun heidät kohdataan joka vuosi. Koitamme nyt pitää sen pienen niskalenkin yllä ja jatkaa siitä, Uronen sanoi.

Lauantain vastustajan hyökkäyksen tärkein ase on 61 maalia 120 maaottelussa iskenyt Edin Džeko. Suomen puolustus on aiemmin onnistunut nollaamaan target-hyökkääjän – Džeko on pelannut Suomea vastaan kahdesti viime vuosien otteluissa ja jäänyt molemmissa maaleitta.

– Kaikki tietävät Džekon vaarallisuuden. Hänellä on aika selkeät vahvuudet. Hän ei ole mikään linjan taakse juoksija, mutta hän on boksissa tosi vahva. Häntä pitää puolustaa todella läheltä ja ottaa tila pois, jotta hän ei pääse dominoimaan rangaistusalueella, Väisänen kertoi.

Toppari Miro Tenho korostaa, että Džekoa ei saa hukata omalla rangaistusalueella.

– Bosnia-Hertsegovinan peli perustuu paljon häneen osaamiseensa. Hänelle pistetään pitkiä palloja ja hän on boksissa iso uhka. Džeko tykkää liikkua topparin selän puolelle. On tärkeää tietää, missä hän on ja varsinkin boksissa pitää löytää kontakti häneen.

Tenho teki maajoukkuedebyyttinsä maaliskuussa maaottelussa Islantia vastaan. HJK:n kapteenin mukaan joukkueeseen on päässyt helposti sisään.

- Tämä on nyt kolmas kerta, kun olen mukana. Joka kerta pääsee paremmin ja paremmin mukaan. Nyt tuntuu, että olisin ollut täällä jo pidemmän aikaa. Hyvin jätkät ovat ottaneet mukaan. Se on kunnia edustaa Suomea, Tenho sanoi.

Huuhkajat odottaa innolla lauantain ottelua ja kotiyleisön tukea.

- Toivotaan, että yleisö löytää paikalle. Lippuja on myyty suht hyvin, mutta enemmänkin sinne mahtuu. Sitä kivempi se on voittaa, mitä enemmän yleisöä on paikalla huutamassa Suomea. Luulen, että lauantaille tulee hyvät juhlat, Väisänen tunnelmoi.

Nations Leaguen B-liigan ottelu Suomi - Bosnia-Hertsegovina pelataan Olympiastadionilla lauantaina 4.6. kello 19.00. Hanki lippusi otteluun täältä! >>

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä