Huuhkajat tärkeään voittoon Kazakstanissa

Huuhkajat kohtasi Kazakstanin EM-karsintaottelussa torstaina Astana Arenalla. Suomi haki vieraista arvokkaat pisteet lukemin 0-1 (0-0).

Oliver Antman haastoi Kazakstanin puolustusta aktiivisesti.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

7.9.2023 klo 18:53

Astanassa pelattiin tärkeistä pisteistä – Suomi ja Kazakstan olivat ennen ottelua EM-karsintalohko H:n kärjessä yhdeksän pistettä neljästä ottelusta keränneinä. Suomen avauskokoonpanossa ei nähty isoja yllätyksiä.

Huuhkajien avaus Kazakstanissa.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

Ottelu alkoi tunnustelevasti, ja molemmat joukkueet tekivät helpohkoja virheitä pallon kanssa. Ensiminuuttien jälkeen joukkueet pääsivät vuorotellen pidempiin pallonhallintajaksoihin.

Baktiyor Zainutdinov pääsi laukomaan 7. minuutilla Suomen pallonmenetyksen jälkeen rangaistusalueen lähettyviltä, mutta kapteeni Lukas Hradecky ei joutunut vielä torjuntatehtäviin.

Nikolai Alho hankki Huuhkajille vapaapotkun hyvältä paikalta 10 minuutin kohdalla. Kotijoukkueen puolustus kuitenkin selvitti keskityksen Suomen ovelasta vapaapotkukuviosta. Hetki tästä ja Kazakstanin puolustaja katkaisi viime hetkellä Teemu Pukin puolittaisen läpiajon.

Suomi näytti jakson edetessä yhä vaarallisemmalta hyökkäyspäässä. 21. minuutilla Rasmus Schüller käynnisti nopean hyökkäyksen ja Joel Pohjanpalo pelasi Pukille, jonka terävän sijoituksen Igor Shatskiy torjui vaivoin.

Hradecky joutui ohjaamaan pallon maalinsa yli, kun vasemmalta lähtenyt epäonnistunut keskitys leijaili kohti Suomen maalin takakulmaa. Seurannut kulmapotku oli vaarallinen, mutta Robert Ivanov onnistui purussa.

34. minuutilla Oliver Antman teki uskomattoman yksilösuorituksen. Nuorukainen ohitti oikealla päätyrajalla kaksi puolustajaa, vielä yhden ja pelasi keskelle syötön, joka kimposi maaliin kazakstanilaispelaajasta. Suomi ehti juhlia vain sekunteja, sillä ottelun erotuomari Radu Petrescun mukaan pallo kävi päätyrajan väärällä puolella eikä maalia hyväksytty.

Suomi oli ensimmäisellä jaksolla hallitsevampi osapuoli melko hidastempoisessa ottelussa, mutta myös Kazakstan väläytteli vaarallisuuttaan hyökkäyssuuntaan. Hradecky torjui Aslan Darabayevin kovan laukauksen viisi minuuttia ennen taukoa.

Huuhkajilla oli ensimmäisen jakson lopussa vielä lupaavia hyökkäyksiä, mutta ottelun avausmaali jäi vielä odottamaan itseään.

Arttu Hoskonen nousi korkealle.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

Toinen jakso

Päävalmentaja Markku Kanerva ei tehnyt tauolla vaihtoja. Peli Astana Arenan tekonurmella melko samankaltaisena kuin ensimmäisellä jaksolla – Suomi rakensi pitkiä hyökkäyksiään rauhassa ja kotijoukkue eteni pallon saadessaan suoraviivaisesti vaihtelevalla menestyksellä.

55. minuutilla Schüllerin tulinen volley painui ohi maalista vastustajan puolustuksen kautta. Heti perään Alho kokeili kaukaa, mutta myös laitapakin veto meni ohi. Schüllerin seuraava kova laukaus pakotti Shatskiyn torjuntaan.

Paine kotijoukkueen maalilla kasvoi, ja Huuhkajat pääsi pitämään palloa yhä syvemmällä Kazakstanin puoliskolla. Benjamin Källman ja Glen Kamara korvasivat Pukin ja Schüllerin 66. minuutilla.

Kazakstan pääsi pitkästä aikaa uhkaamaan Suomen maalia 70 minuutin pelin jälkeen. Ilmari Niskasen katko ja Huuhkajien hyvä erikoistilannepuolustus piti vastustajan poissa tekopaikoilta.

75 Astanaan matkannutta suomalaiskannattajaa pääsi tuulettamaan villisti 78. minuutilla. Kamara pelasi Källmanille Kazakstanin puolustuksen eteen ja Källman antoi upean syötön Antmanille, joka eteni rangaistusalueella ja viimeisteli varmasti.

Toinen maali oli heti perään lähellä, kun Källman rynni vetopaikkaan, mutta Shatskiy onnistui torjunnassaan. Kazakstan pisti kirivaihteen päälle noin 8 minuuttia ennen täyttä aikaa. Kotijoukkue testasi Suomen puolustusta useilla erikoistilanteilla, jotka Huuhkajat kuitenkin kesti. Robert Taylor korvasi maalintekijä Antmanin viisi minuuttia ennen täyttä aikaa.

Huuhkajat onnistui jäädyttämään peliä varsinaisen peliajan lopussa. Turhautunut kotijoukkue rikkoi, kun Suomi pelasi kellosta aikaa pallonhallinnallaan. Kazakstan ei päässyt enää tekopaikoille, ja lopulta Petrescu puhalsi viimeisen kerran pillinsä.

Tärkeän voiton myötä Suomi jatkaa EM-karsintalohko H:n kärjessä. EM-karsinnat jatkuvat jo sunnuntaina kello 19.00, kun Huuhkajat kohtaa Tanskan loppuunmyydyllä Olympiastadionilla.

EM-karsinnat, lohko H
Kazakstan - Suomi 0-1 (0-0)
78' Oliver Antman 0-1

Suomi: