Huuhkajat komeaan voittoon San Marinosta – Daniel Håkansille hattutemppu

Huuhkajien taival EM-karsinnoissa jatkui kolmannella perättäisellä voitolla, kun San Marino kaatui Olympiastadionilla peräti maalein 6-0 (2-0).

Daniel Håkans iski hattutempun

19.6.2023 klo 20:49

Suomi otti odotetusti pelin haltuunsa heti avausvihellyksestä lähtien. Joel Pohjanpalo pääsi jo parin minuutin kohdalla puskemaan voimalla, mutta Elia Benedettini San Marinon saattoi seurata katsella, kun pallo painui ohi pystytolpan. Pallo pysyi Suomen hallinnassa, mutta varsinaisia maalipaikkoja ei nähty.

Ensimmäinen laukaus kohti maalia nähtiin kuitenkin toisessa päässä kenttää, kun Filippo Berardi pääsi vastahyökkäykseen päätteeksi laukomaan, mutta Lukas Hradecky torjui varmasti suhteellisen pienestä kulmasta tulleen kudin.

San Marino pyrki puolustamaan syvällä ja tiiviinä sekä pelaamaan sekunteja pois kellosta jokaisen tilaisuuden tullen. Suomen painostus kuitenkin jatkui ja 16. minuutilla Glen Kamara ja Rasmus Schüller pelasivat komeasti seinäsyötöllä Kamaran vapaaksi ja keskikenttämies sijoitti ottelun avausmaalin takanurkkaan Benedittinin saatua kättään väliin hiukan, muttei tarpeeksi.

Suomen johtomaali ei juuri pelin kuvaan vaikuttanut. Palloa pelattiin pääasiassa San Marinon kenttäpuoliskolla vierasjoukkueen keskittyessä oman maalinsa varjelemiseen. Suomen hyökkäykset vyöryivät vasemmalta ja oikealta, mutta San Marinon rangaistusalueella tila oli todella vähissä. 2-0 oli kuitenkin erittäin lähellä 34. minuutilla, kun Pohjanpalo tarjoili ja Schüller täräytti pallon vasempaan tolppaan.

Viisi minuuttia myöhemmin Benjamin Källman ja Pohjanpalo pelasivat Anssi Suhosen avopaikkaan, mutta Benedettini venytti Suhosen laukauksen kulmapotkuksi. Seuraavassa tilanteessa Benedettini oli kuitenkin voimaton. Robert Ivanov lähetti vasemmalta laidalta keskityksen, johon Källman rynni väellä ja voimalla puskien pallon vastustamattomasti verkon perukoille.

Tauolle Olympiastadionilla mentiin lukemissa 2-0 ja peliä kuvaavat hyvin Suomen hyväksi ollut pallonhallintaprosentti 71-29 ja maalintekoyritykset 12-1.

Toinen jakso alkoi Suomen lähes suvereenilla hallinnalla ja San Marino joutui lähinnä juoksemaan pallon perässä. Jakso oli vanhentunut kymmenen minuuttia, kun Kamara vapautti Pohjanpalon, mutta Benedettinin hyvä vastaantulo pelasti San Marinon kolmannelta takaiskulta.

Suomi haki myös vaihdoilla vielä lisää vauhtia vastustajan jo alkaessa sinnikkään puolustamisen myötä selkeästi väsyä. Kotijoukkueen hallinta jatkui ja 62. minuutilla Suhonen laukoi hyvästä paikasta, mutta Benedettini torjui. Kolme minuuttia myöhemmin 3-0 oli kuitenkin tosiasia, kun Daniel Håkans näytti nopeuttaan ja karkasi nokikkain Benedettinin kanssa, eikä erehtynyt, vaan sijoitti pallon varmasti maaliin.

Håkans oli asialla jälleen kuusi minuuttia myöhemmin. Vaihdosta Håkansin tavoin kentälle tulleet Robert Taylor ja Teemu Pukki pyörittivät San Marinon puolustukseen solmuun päätyrajalla, Pukki keskitti maalille, jossa pallo kimposi Håkansille, joka empimättä latasi pallon ylänurkkaan.

Ja Håkans-show sai jatkoa vain hetkeä myöhemmin. Suomi pääsi harvinaiseen vastahyökkäykseen ja Pukki vapautti Håkansin, joka ei ensimmäisellä yrityksellään onnistunut, mutta kun pallo pomppi Suhosen yrityksen jälkeen takaisin, ei Håkans toistamiseen erehtynyt, vaan täydensi hattutemppunsa.

Yleisön riemu Håkansin alle kymmeneen minuuttiin latomasta hattutempusta ei ollut ehtinyt vielä lainkaan laantua, kun verkko heilui jälleen. Tällä kertaa asialla oli Pukki, joka sai rangaistusalueella sen verran tilaa, että päätti laukoa ja pallo löysi tiensä takakulmaan.

Neljä nopeaa maalia tyydytti Suomen pahimman maalinälän ja vaikka ottelun loppukin edettiin kotijoukkueen heiluttaessa tahtipuikkoa, ei lisämaaleja enää nähty.

EM-karsintaa, Olympiastadion:

Suomi – San Marino 6-0 (2-0)

16. 1-0 Glen Kamara
39. 2-0 Benjamin Källman