Huuhkaja-Helmariliigan ylä- ja alaloppusarjat käynnistyvät Eerikkilässä syyskuussa

Syyskuusta alkaen Huuhkaja-Helmariliigassa (ikäluokat P12-P14, T12-T14) Eerikkilässä pelataan kovatasoisia otteluita sen ylä- ja alaloppusarjoissa.

Arkistokuva Huuhkaja-Helmariliigan 2. kierrokselta Järvenpäästä.

12.8.2022 klo 14:23

Syyskuusta alkaen Huuhkaja-Helmariliigassa pelataan kovatasoisia ylä- ja alaloppusarjojen otteluita. Tässä vaiheessa Huuhkaja- ja Helmaripolun palvelupäällikkö Tero Koskela on Huuhkaja-Helmariliigan debyyttivuoteen jokseenkin tyytyväinen.

- Lähtökohta oli haastava, sillä meidän uuden konseptin valmistelu ja suunnittelu meni viime metreille. Olemme saaneet pidettyä kaikki Huuhkaja-Helmariliigan tapahtumat valtakunnallisesti omilla alueilla, ja henkilökunta sekä tapahtumien organisointiin sitoutuneet seurat ovat olleet meille todella iso apu kokonaisuuden läpiviemisessä. Siihen nähden olen tyytyväinen, vaikka haasteitakin on ollut, Koskela sanoo.

Osa ylä- ja alaloppusarjoissa pelanneista joukkueista on päässyt ylä- ja alaloppusarjoihin keväällä pelatuista tason 4 ja tason 5 tapahtumista suoraan sijoitusten mukaan. Lisäksi tapahtumiin on selvinnyt joukkueita Huuhkaja-Helmariliigan tasoilta 1-3 valtakunnallisen karsinnan kautta. Joissakin ikäluokissa pienemmistä seuroista kootut yhteisjoukkueet (YJ) läpäisivät karsinnat ja selviytyivät ala- ja yläloppusarjoihin, pelaten pelit samassa kokoonpanossa kuin karsinnatkin. Ensimmäisenä syyskuussa vuorossa ovat 14-vuotiaiden eli 2008 syntyneiden poikien ja tyttöjen tapahtumat.

Kevään tapahtumien parhaiten menestyneiden seurajoukkueiden sekä yhdistelmäjoukkueiden lisäksi loppusarjoihin muodostetaan myös SPL United -joukkueita aiemmin pudonneiden joukkueiden pelaajista. Pelaajatarkkailijat muodostavat näiden joukkueiden kokoonpanoja parhaillaan ja jokainen valittu pelaaja saa kutsun joukkueeseen noin kuukautta ennen tapahtumaa. Tieto pelaajavalinnoista kulkeutuu myös valittujen pelaajien seuroille.

- Yhteis- ja kokoelmajoukkueet ovat pelanneet uudessa konseptissa kivasti, mikä näkyy siinä, että niitä on päässyt loppusarjoissa paljon. Se on ilahduttavaa, kun miettii, miten joukkueet on koostettu. Siellä on pienempien ja vähän isompien seurojen pelaajia pelaamassa yhdessä, Koskela nostaa esiin.

Siitä huolimatta, että SPL United-joukkueet eivät päässeet harjoittelemaan keskenään kertaakaan ennen turnausta, monet niistä pelasivat kesällä pelatulla kolmannella kierroksella hienosti ja etenivät jatkoon.

- Kun lahjakkaat pelaajat pistää pelaamaan keskenään, kyllä siitä yleensä syntyy aina hyvää, Koskela näkee.

Wasa Fotbollsakademin joukkueet selvisivät yläloppusarjaan sekä ikäluokassa T14 että P14. Myös urheilujohtaja Christoffer Kloo kehuu Huuhkaja-Helmariliigan uutta formaattia.

-- Uusi systeemi on sopinut meidän seurallemme hyvin. Tämmöiset yhden päivän reissut, kuten pelimme Tampereella, antoivat meille kovia pelejä. Muutaman päivän turnaukset taas kasvattavat pelaajia, ja niistä näkee hyvin, ketkä jaksavat painaa, Kloo analysoi.

Kloo odottaa syksyltä hyvätasoisia otteluita.

- Meidän molemmat joukkueet odottavat turnausta innolla, Kloo kertoo.

Kannattaa siis laittaa alla olevia päivämääriä kalenteriin - tervetuloa katsomaan erinomaista juniorijalkapalloa Eerikkilään!

(Korjattu: Kloon kommenteissa ollut virhe klo 17.7.)

T14 Helmariliiga: ylä- ja alaloppusarjat 4.-6.9.2022
Yläloppusarja: FC Espoo, WFA, Ilves, JyPK, OHF, TPS, VJS ja Itä 2
Alaloppusarja: EPS, KuPS, PKKU, ONS YJ, Länsi 3 ja SPL United 1

P14 Huuhkajaliiga: yläloppusarjat 18.-20.9.2022, alaloppusarja 21.-23.9.2022