HJK:lle sakkoja turvallisuusmääräysten rikkomisesta

Palloliiton kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja on käsitellyt 2.4.2022 pelatun Veikkausliigan ottelun HJK – FC Honka tapahtumia. HJK:lle määrättiin 1.800 euroa sakkoa.

HJK:lle määrättiin sakkoja 2.4.2022 pelatun Veikkausliigan ottelun HJK – FC Honka tapahtumista.Kuva: Jyri Sulander

28.4.2022 klo 14:00

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja toteaa päätöksessään, että ottelun delegaatin raportilla sekä kuva- ja videomateriaalilla on näytetty, että HJK:n kannattajat ovat tuoneet ottelutapahtumaan, pitäneet siellä hallussaan ja käyttäneet ottelussa useita pyroteknisiä tuotteita. Pyrotuotteita, kuten savupommeja, soihtuja ja stroboja, on käytetty stadionin sisällä yhteensä 61 kpl ja stadionin ulkopuolella kerran. Lisäksi HJK:n kannattajien menettelyn seurauksena pyrotuotteiden muovisia hylsyjä on lentänyt kentälle. Tämä on ollut omiaan vaarantamaan pelaajien turvallisuutta.

Päätöksessä kerrotaan, että HJK ei ole kiistänyt tapahtunutta. HJK:n kannattajat ovat tuoneet ottelutapahtumaan pyroteknisiä tuotteita ja käyttäneet niitä ottelutapahtumassa, mitkä teot merkitsevät turvallisuusmääräysten rikkomusta. Koska HJK on ottelun järjestäjänä ankarassa vastuussa ottelutapahtumasta, ja vastuussa kannattajiensa käytöksestä, HJK:lle voidaan määrätä turvallisuusmääräysten rikkomisesta rangaistus.

HJK on vastineessaan tuonut esiin varautuneensa turvallisuusjärjestelyihin muun muassa huolellisin turvatarkastuksin (joissa on löydetty yksi pyrotuote) ja runsaalla määrällä järjestyksenvalvojia (55 kpl). Pyrotuotteiden käyttöön on reagoitu kenttäkuulutuksella, ja HJK on pyrkinyt tunnistamaan järjestyshäiriöitä aiheuttaneita henkilöitä. HJK on myös esittänyt vastineessaan keinoja, joilla järjestyshäiriöiden määrää voisi tulevaisuudessa vähentää. Nämä ennaltaehkäisevät ja reaktiiviset toimet on otettava huomioon rangaistusta lieventävinä seikkoina. HJK:n toimet osoittavat, että se suhtautuu turvallisuusmääräysten rikkomuksiin asianmukaisesti ja vakavasti.

Toisaalta asiassa on huomioitava, että käytettyjen pyrotuotteiden määrä on ollut poikkeuksellisen merkittävä. Peli on myös jouduttu keskeyttämään yli kahdeksi minuutiksi järjestyshäiriöiden takia. Vaikka järjestyshäiriöihin on puututtu kenttäkuulutuksella, kannattajat eivät ole lopettaneet pyrotuotteiden käyttämistä tämän seurauksena.

Rangaistuksessa huomioidaan ankaroittavana seikkana myös HJK:n aiemmin tänä vuonna saama sakkorangaistus kannattajiensa pyroteknisten tuotteiden käytöstä järjestämässään harjoitusottelussa. Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää 1.800 euron sakkorangaistusta HJK:lle oikeasuhtaisena ja aikaisemman ratkaisukäytännön mukaisena seuraamuksena.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä