Helmarit tarvitsee Tanska-ottelusta pisteitä – "Tulemme tekemään kaikkemme sen eteen"

Helmarit taistelee tiistaina Milton Keynesissä arvokkaista pisteistä, kun Suomi ja Tanska kohtaavat EM-lopputurnauksen B-lohkon ottelussa.

Päävalmentaja Anna Signeul Helmareiden harjoituksissa Stowe Schoolissa maanantaina.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

11.7.2022 klo 21:51

Helmareiden EM-kisat käynnistyivät perjantaina tappiolla Espanjalle lukemin 4-1. Myös tiistain vastustaja Tanska koki avausottelussaan tappion ja päästi neljä maalia – Saksa oli juutteja vahvempi lukemin 4-0. Molemmat joukkueet tarvitsevat kipeästi pisteitä tiistain ottelusta.

– Voitto huomenna toisi meille lisää mahdollisuuksia päästä lohkosta jatkoon. Tulemme tekemään kaikkemme sen eteen. Voimme ottaa ottelun lopussa lisää riskejä, koska tavoittelemme voittoa, päävalmentaja Anna Signeul sanoi maanantaina lehdistötilaisuudessa.

Suomi ja Tanska ovat kohdanneet naisten EM-lopputurnauksessa jo kolme kertaa aiemmin. EM-historia on Helmareiden puolella, sillä Tanska ei ole voittanut yhtään joukkueiden välisistä aiemmista EM-otteluista.

– Tanska on hyvä joukkue, ja meillä on heille paljon kunnioitusta. Mielestäni Saksa sai Tanskan näyttämään ei niin hyvältä joukkueelta. Olemme valmistautuneet heidän hyviin hyökkäyksiinsä tilanteenvaihdoissa. Se on yksi heidän vahvuuksistaan. Kunnioitamme myös heidän korkeaa prässiään. Heillä on maailmanluokan pelaajia, Signeul sanoi vastustajasta.

"Meillä on joukkue täynnä hyviä pelaajia"

Suomen joukkue sai maanantaina ikäviä uutisia, kun Tuija Hyyrysen koronatestitulos osoittautui positiiviseksi. Maanantaina myös yksi taustan jäsen antoi positiivisen koronavirusnäytteen. Lisäksi Adelina Engman kärsii takareiden kireydestä eikä ole pelikunnossa tiistain ottelussa.

– Tuija ja "Adde" ovat molemmat meille tärkeitä pelaajia. Onneksi tämä on joukkuelaji ja meillä on joukkue täynnä hyviä pelaajia. Olen varma, että jokainen on valmis pelaamaan huomenna. Meillä on niin hyvä joukkuehenki, että kestämme tällaiset vastoinkäymiset, Emma Koivisto sanoi medialle.

Emma Koivisto luottaa Helmareiden laatuun.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Helmareilla on tiistaina vastassa erilainen haaste kuin perjantain EM-avauksessa. Espanja hallitsi pelivälinettä selvästi Suomea vastaan, mutta suunnanmuutospelissään vahva Tanska antaa Helmareille enemmän mahdollisuuksia pidempiin hyökkäyksiin. Suomi haluaa kuitenkin pelata omilla vahvuuksillaan.

– Mielestäni Espanja-ottelussa onnistuimme puolustamaan suht tiiviisti ja Espanja ei päässyt pelaamaan muodon sisäämme. Lisäksi onnistuimme tekemään vastahyökkäyksestä maalin. Jos otamme nuo asiat mukaan ja puolustamme boksiamme paremmin erikoistilanteissa ja keskityksissä, saamme hyvän tuloksen, Koivisto analysoi.

FIFA:n rankingissa sijalla 15 oleva Tanska on fyysisesti vahva joukkue, josta löytyy paljon yksilötaitoa. Tanskan isoin tähti ja usein heidän pelinsä tärkein palanen on Pernille Harder. Hyökkäyspään pelaaja pystyy ratkaisemaan otteluita yksilösuorituksillaan.

– Hän on fantastinen pelaaja. Hän on nopea, hyvä kuljettamaan ja mielestäni hyvä prässäämään puolustuksessa. Hän lukee peliä hyvin – Harder saattaa kadota kentällä ja tulla yhtäkkiä vauhdilla rangaistusalueelle. Meidän pitää tietää missä Harder on koko ajan ja olla lähellä häntä, päävalmentaja sanoi Tanskan kapteenista.

Suomen puolustuksella on suunnitelma Harderin pysäyttämiseksi.

– Hän ei tykkää jos häntä vastaan pelaa kovin fyysisesti. Meidän pitää päästä iholle ja käydä vähän tökkimässä, Koivisto linjasi.

Suomen ja Tanskan huipputärkeä EM-kamppailu käynnistyy Stadium MK:lla tiistaina Suomen aikaa kello 19.00. Yle näyttää kaikki EM-ottelut suorina kanavillaan.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä