Helmarit Islantia ja Skotlantia vastaan nimetty – mukana kaksi ensikertalaista

Suomi kohtaa Islannin (14.7.) Reykjavikissa ja Skotlannin (18.7.) Tampereen Ratinassa.

Helmarit Islantia ja Skotlantia vastaan nimettyKuva: Ⓒ Palloliitto /Palloliitto

4.7.2023 klo 13:01

Helmareiden valmistautuminen kohti syksyllä alkavaa Nations Leaguea huipentuu heinäkuussa, kun joukkue pelaa maaottelut Islantia ja Skotlantia vastaan.

Vierasottelu Islanti-Suomi pelataan Reykjavikissa Laugardalsvöllurilla 14. heinäkuuta klo 21.00 ja kotiottelu Skotlantia vastaan Tampereen Ratinassa 18. heinäkuuta klo 19.00.
Hanki lippusi kotiotteluun Skotlantia vastaan täältä >>

Päävalmentaja Marko Saloranta on nimennyt joukkueeseen 25 pelaajaa. Mukana on kaksi ensikertalaista, kun Italiaan AC Milanin organisaatioon alkuvuodesta siirtynyt Oona Sevenius sekä HPS:ää Kansallisessa Liigassa edustava Aada Nurmi nähdään Helmareiden mukana ensimmäistä kertaa. Joukkue julkistettiin mediatilaisuudessa Helsingissä 4. heinäkuuta. Löydät nimetyn joukkueen uutisen lopusta.

– Oona on ollut aina tehokas maalintekijä kaikissa ikäluokkamaajoukkueessa sekä seurajoukkueissaan. Hän olisi ollut ajankohtainen valinta Helmareihin jo aikaisemmin, mutta koimme silloin paremmaksi, että hän kantaa vastuuta alle 19-vuotiaissa.

– Aada taas on pelannut todella vahvan kauden Kansallisessa Liigassa ja nousee nyt mukaan – ehkä jopa hieman aikaisemmin kuin odotimme. Hän on poikkeuksellisen hyvä pallonriistäjä ja keskikentän kamppailutilannepelaaja, päävalmentaja Saloranta kuvailee kahta debytanttia.

Palloliiton toimistolla pidettyyn mediatilaisuuteen sisältyi nopeita käänteitä, kun aivan hetki ennen julkaisutilaisuuden alkua päävalmentaja Saloranta sai tiedon, että keskikenttäpelaaja Emmi Alanen joutuu jäämään pois joukkueesta loukkaantumisen vuoksi. Hänen tilalleen nimetään myöhemmin pelaaja.

Suomi ja FIFA:n rankingissa sijalla 15 oleva Islanti ovat kohdanneet edelliskerran tuplamaaottelussa vuonna 2019. Silloin ensimmäinen ottelu päättyi maalittomaan tasapeliin ja toinen Islannin voittoon lukemin 2–0.

Rankingsijaa 23 pitävä Skotlanti puolestaan on Suomelle tuttu vastustaja edellisistä EM-karsinnoista vuoden 2020 lopulta. Tuolloin Suomi otti skoteista yksimaaliset voitot sekä koti- että vieraskentällä.

– Molemmat ottelut ovat valmistautumista Nations Leagueen ja lohkovastustajiin mutta myös siihen, että mikäli nousemme tavoitteiden mukaisesti siellä A-liigaan, niin meillä tulee ensi keväänä olemaan tämän tason joukkueita vastassa, päävalmentaja taustoittaa.

Mediatilaisuudessa tiistaina paikalla ollut Sevenius oli luonnollisesti iloinen tulevasta haasteesta ja askeleesta maajoukkueurallaan.

– On kunnia päästä edustamaan Suomen A-maajoukkuetta. Tästä on unelmoitu pienestä asti ja pääsy Helmareihin on ollut lähivuosien yksi isoista tavotteistani. Odotan, että pääsen näkemään miten A-maajoukkueessa toimitaan ja tutustun muihin Helmarit-pelaajiin. Toivon pääseväni pelaamaan sekä vakiinnuttamaan paikkani joukkueessa, Sevenius kommentoi ensimmäistä A-maajoukkuekutsua.

Molemmat ottelut ovat katsottavissa Yle Areenassa. Skotlanti-ottelu näkyy myös Yle TV2 -kanavalla.

Pe 14.7. 21.00 Islanti – Suomi
Ti 18.7. 19.00 Suomi – Skotlanti

Helmarit heinäkuun maaotteluissa Islantia ja Skotlantia vastaan:

Tinja-Riikka Korpela, AS Roma

Jutta Rantala, Vittsjö GIK
Heidi Kollanen, KIF Örebro
Oona Sevenius, AC Milan

Lisäys: Päävalmentaja Marko Saloranta on täydentänyt Islannin ja Skotlannin kohtaavaa Helmarit-ryhmää yhdellä pelaajalla. Loukkaantuneen Emmi Alasen tilalle on nimetty KuPS:n Anni Hartikainen.

Lisäys: Anna Tamminen joutuu jäämään sivuun joukkueesta loukkaantumisen vuoksi. Tilalle on nimetty IK Uppsalan Milla-Maj Majasaari.