Helmareiden 50-vuotisjuhlaseminaarin ohjelma julkaistu

”Helmarit 50v – Yhdenvertaista Suomea rakentamassa” –seminaari juhlistaa jalkapallon naisten A-maajoukkueen 50-vuotista matkaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Helmareiden 50v-seminaarin ohjelma.

25.4.2023 klo 13:00

Seminaari kokoaa yhteen Suomen kiinnostavimmat urheilupuhujat haastamaan, keskustelemaan ja kohtaamaan. Seminaarin ohjelma on nyt julkaistu – myös sinulla on mahdollisuus ilmoittautua mukaan ja tulla juhlistamaan naisten A-maajoukkuetta kanssamme.

Juhlaseminaari järjestetään Helsingissä, Scandic Park -hotellissa (Mannerheimintie 46) torstaina 4. toukokuuta kello 14.00–17.00 (ovet auki ja kahvitarjoilu klo 13:30).

Seminaarin ohjelma klo 14 alkaen:

• Klo 14:00: Avaussanat, Elisabeth Rehn
    -          Ministeri, Palloliiton kunniajäsen Elisabeth Rehn on todistanut naisten pelaaman jalkapallon nousun 1970-luvun alusta saakka.

• Haastattelussa ensimmäinen kapteeni, Marketta Hartikka
    -          Ensimmäinen naisten A-maaottelu pelattiin 15. elokuuta 1973 Ahvenanmaalla. Historian ensimmäisen maajoukkuekapteenin Marketta Hartikan mieleen peli jäi ikuisiksi ajoiksi.

• Keynote: Lise Klaveness
    -          Norjan jalkapalloliiton puheenjohtaja Lise Klaveness on tullut tunnetuksi sinnikkäänä tasa-arvon, ihmisoikeuksien ja läpinäkyvän urheilujohtamisen puolestapuhujana, joka ei pelkää tarttua mikrofoniin isoillakaan areenoilla.

• Paneelikeskustelu: Urheilijoiden ääni, moderaattorina Milla Madetoja
    -          Tuija Hyyrynen pelasi ulkomailla yli 10 vuoden ajan ja 121 A-maaottelua. Helmarit-legenda voitti urallaan mm. 5 Italian mestaruutta Juventuksessa. Tällä hetkellä Hyyrynen toimii Ruudun Veikkausliiga-lähetysten studioasiantuntijana.
    -          Mohammad Al-Emara toimii erotuomarina kansainvälisillä kentillä sekä kuudetta kautta Veikkausliigassa, jossa hänet on valittu viidesti pelaajien toimesta sarjan parhaaksi erotuomariksi. Al-Emara tekee yhteiskunnallista vaikuttamistyötä jalkapallon ja urheilutoiminnan puolesta syrjäytymisen ennaltaehkäisyn välineenä.
    -          Ronja Pahaoja on edustanut Suomea mm. Rio de Janeiron Paralympialaisissa 2016 ja toimii nykyään saavutettavuusasiantuntijana ja innokkaana näkövammaisjalkapallon harrastajana.
    -          Paneelia moderoi Ylen kanavilta tuttu Milla Madetoja: toimittaja, uutisankkuri ja journalistiikan yliopisto-opettaja. Ilveksen kasvatti kuvaa olevansa ”hiton nopea hyökkääjä, mutta keskinkertainen pallonkäsittelijä”. Tällä hetkellä Milla valmentaa pieniä futisjunnuja.

Tauko

• Keynote: Shawn Huff
    -          Suomen miesten koripallomaajoukkueen kapteenina tutuksi tullut Shawn Huff huipensi pitkän ja menestyksekkään uransa EM-parketilla syksyllä 2022. Jo uransa aikana hän edisti ihmisten samanarvoisuutta ja toimi aktiivisesti muun muassa rasismin kitkemiseksi suomalaisesta yhteiskunnasta.

• Paneelikeskustelu: naisten rooli urheilumediassa, moderaattorina Milla Madetoja
    -          Teemu Niikko on MTV Urheilun toimituspäällikkö, joka on isännöinyt vuosien saatossa useiden eri lajien studioita MTV:n ja Ylen kanavilla. Jalkapallokentällä Niikko on maalinteosta haaveileva kärkihyökkääjä, kun taas kentän ulkopuolella vapaa-ajasta haaveileva kolmen pienen tyttären isä.
    -          Anu Ubaud on yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen keskittyvän bränditoimisto United Imaginationsin perustajajäsen. Hänellä on takanaan 15 vuoden ura suomalaisella mediakentällä, muun muassa Helsingin Sanomien päätoimittajana.
    -          Tommy Lindgren työskentelee Ihmisoikeusliitossa kampanja-asiantuntijana, missä hänen vastuullaan on ollut paljon huomiota saanut ihmisoikeuskampanja Älä riko urheilua. Urheilun saralla hänet tunnetaan myös aiemmasta työstään Lindgren & Sihvonen -radio-ohjelmassa sekä television paneeliohjelmissa Villi kortti ja Penkinlämmittäjät.

• Keynote: Kalle Nieminen, Sitra
    -          Mitä urheilu ja liikunta tarvitsevat menestyäkseen tulevaisuuden yhteiskunnassa? Mitä mahdollisuuksia megatrendit luovat hyvinvoinnin parantamiselle? Tätä meille avaa Sitran johtava asiantuntija Kalle Nieminen.

• Klo 17:00: Palloliiton päätössanat ja maljannosto

Tilaisuuden jälkeen on mahdollisuus jäädä tutustumaan uusiin ihmisiin, juttelemaan vanhojen tuttujen kanssa sekä viettämään iltaa hyvässä seurassa.

Yleisöllä on mahdollisuus ilmoittautua mukaan tapahtumaan (paikkoja rajoitetusti) tämän linkin kautta >>

Ilmoittautuminen päättyy 27.4. tai osallistujamäärän täyttyessä (paikkoja rajallinen määrä).

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Etkö löytänyt etsimääsi?