Futisvalmentajan startti maahanmuuttajille madaltaa kynnystä osallistua

Turussa on käynnissä maahanmuuttajataustaisille valmentajille suunnattu Futisvalmentajan startti -koulutus, jossa on mukana 19 osallistujaa. Onnistunutta kokeilua on tarkoitus jatkaa ja monistaa ympäri Suomen.

Valmentajat seuraamassa malliharjoitusta.Kuva: SPL

25.3.2024 klo 16:46

Turun Kisa-Veikkojen valmennuspäällikkö Hamid Dipachy ja FC Interin valmennusosaamisen kehittäjä Mika Hemmilä pohtivat viime syksynä, kuinka maahanmuuttajia saisi lähtemään enemmän mukaan valmentajakoulutuksiin. Pohdinnan tuloksena ensimmäinen maahanmuuttajille suunnattu Futisvalmentajan startti -koulutus käynnistettiin Turussa maaliskuussa yhteistyössä Suomen Palloliiton, Turun kaupungin, FC Interin, Turun Tovereiden ja Turun Kisa-Veikkojen kanssa.

– Päätimme madaltaa kynnystä järjestämällä maahanmuuttajataustaisille oman koulutuksen. Tavallisesti koulutuksissa asiat lähtevät helposti rönsyilemään ja kerron paljon tarinoita valmentajauraltani. Tässä koulutuksessa yritän kertoa asiat selkeämmin ja korostaa ydinviestejä jokaisesta aiheesta, kertoo kouluttaja Mika Hemmilä.

Kouluttaja Mika Hemmilä vetämässä malliharjoitusta.Kuva: SPL

Ensimmäistä kertaa järjestetty koulutus sai hyvän vastaanoton. 19 osallistujan joukossa on mukana nykyisiä valmentajia ja seuratoimijoita, mutta osa ei ole entuudestaan minkään seuran toiminnassa mukana.

– Osallistujamäärä yllätti meidät positiivisesti. Toivottavasti saamme koulutuksen myötä kannustettua uusia toimijoita mukaan. Maahanmuuttajat ovat voimavara suomalaisessa jalkapallossa, Hemmilä sanoo.

Onnistuneen kokeilun myötä toimintaa on tarkoitus jatkaa ja laajentaa.

– Opimme tässä koulutuksessa mikä toimii ja mikä ei. Tavoitteena on tehdä tästä toimiva malli, jota olisi hyvä monistaa ympäri Suomen. Tämä starttikoulutus on pieni vaiva, jos saamme sillä 10–20 valmentajaa mukaan toimintaan. Ei ole parempaa integroitumista yhteiskuntaan kuin jalkapallo, Hemmilä päättää.

Malyun Hassan haluaa kannustaa muslimityttöjä jalkapallon pariin

Yksi koulutuksessa mukana olevista valmentajista on Somaliasta kotoisin oleva Malyun Hassan, joka valmentaa Turun Tovereissa 11–13-vuotiaita tyttöjä. Hassan on itse pelannut jalkapalloa Naisten Ykkösessä Turun Weikkojen riveissä.

– Vaikka osaankin itse pelata jalkapalloa, haluan oppia lisää valmentamisesta ja auttaa sitä kautta nuoria. Haluan suorittaa kaikki Palloliiton valmentajalisenssit.

Valmentamisen lisäksi Hassan järjestää esimerkiksi jalkapalloturnauksia maahanmuuttajataustaisille nuorille.

– Olen ainoa nainen täällä koulutuksessa tänään ja ainoa somalitaustainen nainen, joka on mukana jalkapallotoiminnassa Turussa. Haluan toimia inspiraationa muille musliminaisille ja -tytöille ja kannustaa heitä jalkapallon pariin.

Malyun Hassan Futisvalmentajan startti -koulutuksessa.Kuva: SPL

Etkö löytänyt etsimääsi?