FC Kemillä mielessä vain mestaruus

FC Kemi on kolmena edellisvuonna vienyt Futsal-Liigan runkosarjan ykköspaikan, mutta katsonut kauden päätteeksi mestaruuden matkaavan Jyväskylään. Tänä vuonna kemiläisille kelpaa vain voitto.

FC Kemin taitavia tähtiä on Suomen maajoukkuepelaaja Vesa LiljaKuva: Ari Vuorela

20.9.2023 klo 18:25

FC Kemi lähtee kauteen jälleen yhtenä ennakkosuosikkina, mutta joukkue joutuu antamaan hieman tasoitusta, sillä joukkueen kotikenttänä toiminut Tervahalli on purettu ja Kemiin rakennettaan uutta hallia. Näin ollen FC Kemi joutuu pelaamaan kotiottelunsa Torniossa.

- Meillä on ollut omat haasteensa, kun meillä ei ole enää ollut omaa hallia ja olemme siirtyneet Tornioon, joten harjoitusolosuhteiden suhteen on ollut pientä säätämistä, FC Kemin valmentaja ja toimitusjohtaja Kalle Huusko aloittaa.

FC Kemin hurmaavan kotiyleisön toivotaan siirtyvän joukkueen mukana Tornioon poikkeuskaudeksiKuva: Kirsi Nummela

- Isoin ongelma on kuitenkin kotipelimme, sillä nyt meillä ei ole samanlaista kotiyleisöä. Menetämme siinä yhden kenttäpelaajan. Meillä on Kemissä aina loistavat fanit, jotka ovat niin tärkeitä meille. Kaikki pelaavat paremmin Kemissä, kun meillä on katsomossa sellaiset 500 katsojaa peleissä. Se pistää meidät aina yrittämään parastamme ja vastustajatkin saavat siitä kiksejä pelata parastaan. Siinä samalla pelin taso kärsii eikä välttämättä nähdä ihan niin tunteikasta peliä, Huusko jatkaa.

FC Kemin ympärillä on vahva yhteisökulttuuri, futsalpelaajat ovat junioreiden tulevaisuuden esikuviaKuva: Ari Vuorela

FC Kemi on kolmena edelliskautena voittanut runkosarjan, mutta pudotuspeleissä matka on jäänyt vajaaksi, kun saldona on kaksi hopeaa ja yksi pronssi. Viime kauden finaalissa KaDy oli vahvempi 3-1 eikä kemiläisillä ole tälläkään kaudella kuin yksi tavoite.

- Meillä ei ole vuosiin ollut muuta tavoitetta kuin voittaa. Meillä on hyvä ja laadukas ryhmä ja päävalmentaja Boris Cizmar ja Markku Kalermo ovat tehneet loistavaa työtä. Ei meillä ole koskaan muuta tavoitetta kuin voittaa.

Kapteeni Tuukka Pikkarainen vie joukkuetta taas kohti kultataistoaKuva: Ari Vuorela

FC Kemin kova viime kauden runko on pysynyt samana ja muun muassa viime kauden voimakaksikko Anass Nasser ja Sofiane Borite jatkavat joukkueessa. Lisäksi joukkue saa takaisin pelikentälle viime kaudella loukkaantumisesta kärsineen Enderson Suarezin.

- Hän on varmasti yksi koko Futsal-Liigan mielenkiintoisimpia ja seuratuimpia pelaajia tulevalla kaudella, Huusko vinkkaa.

Marokon maajoukkuepelaaja Sofiane Borite jatkaa peliuraansa KemissäKuva: Ari Vuorela

"Kärkipään joukkueilla vauhti on hurjaa"

Huusko nostaa monien muiden tapaan Akaan kauden ykköshaastajaksi mestaruudesta.

- Akaa on ainakin paperilla oletettavasti se kovin. He ovat panostaneet eniten. Muuten on valitettava tosiasia, että sarjassa vallitsee kaksijakoisuus ja on vähän kahden kerroksen joukkueita. Kuusi parasta joukkuetta ovat omassa kastissaan ja siitä alaspäin, niin seurat eivät ole samalla tasolla, kun ei välttämättä ole taloudellisia tai muita resursseja. Kärkipään joukkueilla vauhti on ollut hurjaa eivätkä muut ole pysyneet kyydissä.

Kemistä löytyy Suomen futsalin tähtikentälliseen valittuna paras maalivahti Rennan Cabral

- Toivoisin, että panostettaisiin enemmän markkinointiin, että saataisiin lajia enemmän näkyviin mediassa ja muualla. Pelaajat ovat nostaneet lajin ihan kärkipäähän eurooppalaisellakin tasolla, mutta aika monessa muussa asiassa ollaan jäljessä. Tässä jotkut seurat ja Palloliitto laahaavat perässä, Huusko antaa palautetta.

Kemin kotikenttänä poikkeuskaudella odotellen uuden hallin valmistumista Tornion Putaan liikuntahalliKuva: Ari Vuorela

FC Kemin kausi alkaa Torniossa pelattavalla derby ottelulla ToPV:ta vastaan- sarjan avauspäivänä 23.9.2023. Kotiotteluna Kemi isännöi Torniossa lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna.

FC Kemi lukuina

SM-kaudet: 8