FC Interille palkinto vastuullisesta ja turvallisesta seuratoiminnasta

LähiTapiola ja Suomen Palloliitto ovat palkinneet kuluneen vuoden aikana viidessä eri kategoriassa vastuullista harrastustoimintaa edistäneitä seuroja. Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin viidennen palkintokategorian, vastuullisuus ja turvallisuus seuratoiminnassa, voittajaksi on valittu FC Inter Turusta.

FC Interin Perhe- ja Eskarifutis on osa InterAction-ohjelmakokonaisuutta.Kuva: Eveliina Hulkkonen

10.10.2023 klo 16:36

FC Interillä on monia vakiintuneita toimintatapoja harrastamisympäristön turvallisuuden lisäämiseksi sekä merkittävää panostusta ja toimia vastuullisuuden laajempaan alueelliseen vastuunkantoon.

Interin kotisivuilla on luettavissa seurakäsikirja, joka sisältää työkaluja ja ohjeita arkiseen seuratoimintaan. Seurakäsikirjasta löytyvä turvallisuusohjeistus kattaa pelaajat, toimihenkilöt ja tapahtumat. Erityistä huomiota on kiinnitetty alaikäisten lasten turvallisuuteen. Rikostaustat selvitetään kaikilta seuran ja joukkueiden toimihenkilöiltä.

Inter järjestää toimihenkilöille vuosittain maksuttomia koulutuksia, esimerkiksi ensiapu- ja huoltajakoulutukset. Lisäksi kuukausittaiset iltakahvipalaverit kokoavat joukkueiden toimihenkilöt yhteen. Palavereissa vaihdetaan ajankohtaiset kuulumiset ja kysytään joukkueiden tarpeista.

- Toimimme yhteisten pelisääntöjen mukaan. On tärkeää, että kaikilla on sama tieto, missä seurassa mennään tällä hetkellä, kertoo FC Interin junioritoiminnan palvelupäällikkö Eveliina Hulkkonen.

Interin yhteistyökumppanina toimii toista vuotta MIELI ry. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa seuran valmentajien, lasten, nuorten ja perheiden mielen hyvinvointia. Lisäksi seurassa vapaaehtoisena toimiva psykologi haastattelee kaikki seuraan tulevat uudet pelaajat.

- Näemme todella tärkeäksi henkisen turvallisuuden varmistamisen tavanomaisen perusturvallisuuden lisäksi. Seura toimii perheen lisäksi tärkeässä kasvattajan roolissa. Valmentaja voi olla ainoa turvallinen aikuinen lapsen elämässä, Hulkkonen sanoo.

Seura on lanseerannut keväällä 2021 InterAction-ohjelmakokonaisuuden, joka kokoaa Interin yhteiskuntavastuullisen toiminnan ohjelmat. Inter haluaa edistää koko toimialueensa hyvinvointia ja nousta tämän myötä merkittäväksi yhteiskuntavastuun kantajaksi Varsinais-Suomessa.

- Haluamme toimia alueellamme vaikuttavammin ja kannustaa lapsia ja nuoria liikkumaan. Järjestämme paljon matalan kynnyksen liikuntaa esimerkiksi kouluissa ja lähiöissä, kertoo FC Interin InterAction-päällikkö Jani Meriläinen.

LähiTapiolan ja Suomen Palloliiton Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin eri kategorioiden yksittäisen seurapalkinnon arvo on 2 000 euroa. Interissä on ehditty jo miettiä palkintorahan kohteita:

- Hienoa, että toimintamme huomioidaan. Tällaiset palkinnot lämmittävät aina mieltä ja on merkki siitä, että olemme tehneet asioita oikein. Palkintorahan haluamme käyttää liikuntavälineiden lahjoittamiseen kouluille sekä tukirahastoomme, jolla tuetaan heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevien lasten ja nuorten jalkapalloharrastusta, Meriläinen kertoo.

Esikarsinnan seuraehdokkaista tekevät Palloliiton seurakehittäjät eri puolilta Suomea ja valinnat palkittavista seuroista tekee LähiTapiolan ja Palloliiton edustajista koostuva raati. Palkittavan seuratoiminnan tulee olla alueellisesti merkittävää, osoittaa pitkäjänteisyyttä ja olla laadullisesti alansa korkeinta tasoa. Vuosi huipentuu marraskuussa 15 000 euron arvoiseen pääpalkintoon, jonka saajan valitsee Huuhkajien entinen kapteeni, Oravaisista maailmalle ponnistanut Huuhkajien pitkäaikainen kapteeni Tim Sparv.

Lue lisää Harrastamisen vahvat seurateot -konseptista.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä