Fair Play -vastaava turvaa ilmapiiriä jo 127 seurassa

Kaudesta 2024 alkaen Palloliiton alle 15-vuotiaiden sarjojen ottelutapahtumissa läsnä ovat seurojen nimeämät Fair Play -vastaavat, jotka huolehtivat turvallisen ja myönteisen ottelutapahtuman edistämisestä ja puuttuvat matalalla kynnyksellä kentillä ilmaantuvaan epäasialliseen käytökseen.

Kannustava ja turvallinen ilmapiiri on meidän kaikkien vastuulla.Kuva: Mira Lönnqvist

6.6.2024 klo 10:06

Fair Play -vastaava turvaa hyvää ilmapiiriä jo 127 Palloliiton jäsenseurassa. Yhteensä seurat ovat tilanneet käyttöönsä lähes 2000 Fair Play -liiviä. Uusi toimintamalli on osa Palloliiton Kaikki pelaa -kampanjaa, jonka tavoitteena on edistää kannustavaa ja turvallista ilmapiiriä lasten ja nuorten jalkapallossa. Haastamme kaikki loputkin jäsenseuramme lähtemään rohkeasti mukaan kampanjaan tilaamalla Fair Play -materiaalit kampanjasivustolta kaikkipelaa.fi.

Aloite ilmapiirin kehittämiseksi lasten ja nuorten otteluissa nousi vahvasti kentältä, pelaajien, perheiden ja erotuomareiden aloitteesta. Lisäksi aiheesta on viime vuosina kerätty runsaasti yksilöiden kokemuksia tukevaa dataa.

–  Norjasta Fair Play -vastaavan käytöstä on runsaasti hyviä kokemuksia, mikä rohkaisi myös meitä etenemään asiassa. Tällä kaudella Fair Play -vastaavan käyttö on seuroille vielä vapaaehtoista, mutta jatkossa tavoitteena on käytännön vakiinnuttaminen pysyväksi, Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen kertoo.

Fair Play -vastaavien keskeisiä tehtäviä otteluissa on toivottaa joukkueet, erotuomarit/pelinohjaajat ja katsojat tervetulleiksi otteluun, rohkaista heitä positiiviseen kannustamiseen ja olla tarvittaessa pelinohjaajan/erotuomarin käytettävissä tauon aikana.

Ottelun jälkeen Fair Play -vastaava kiittää molempien joukkueiden taustoja ja pelinohjaajaa/erotuomaria pelistä, kuuntelee kokemuksia ja ilmoittaa seuran nimetylle yhteyshenkilölle, mikäli ei-toivottuja tapahtumia ottelussa tapahtui.

Fair Play-vastaava käyttää oranssia liiviä, jossa on teksti ”Fair Play – vastaava / Fair Play –ansvarig”. Tehtävää voivat hoitaa esimerkiksi kotijoukkueen vanhemmat vuorotellen.

– Suosittelemme vahvasti Fair Play -vastaavan käyttöä kaikissa lasten ja nuorten otteluissa. Kotijoukkueen vastuulla on asettaa Fair Play-vastaava järjestämiinsä otteluihin. Seuralla ja sen joukkueilla tulee olla selkeä toimintamalli, jolla henkilö otteluihin valitaan, Huttunen muistuttaa.

Lisätietoja Kaikki pelaa -kampanjasta ja Fair Play -materiaalien tilaaminen: kaikkipelaa.fi