Ensimmäinen Harrastamisen vahvat seurateot -palkinto GBK:lle

Vuoden aikana LähiTapiola ja Suomen Palloliitto palkitsevat viidessä eri kategoriassa vastuullista harrastustoimintaa edistäneitä seuroja. Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin ensimmäisen palkintokategorian, Futisstartin, voittajaksi on valittu kokkolalainen Gamlakarleby Bollklubb.

GBK T16-joukkueen harjoitukset.Kuva: jyri sulander

12.4.2023 klo 11:33

GBK on tunnistanut, että panostaessaan aloittavaan ikäluokkaan on erinomainen todennäköisyys siihen, että joukkuetoiminta starttaa hyvin ja seuran näyttämään suuntaan. Laadukas toiminta erityisesti aloittavissa ikäluokissa onkin näkynyt myös GBK:n harrastajamäärän nopeassa kasvussa viimeisen parin vuoden aikana. Vuonna 2020 GBK:n harrastajamäärä oli 393, kun vuonna 2022 harrastajia oli jo huimat 654.

- Korona-aikana päätavoitteemme ei ollut niinkään harrastajamäärän kasvu, vaan valmentajiemme tukeminen ja kouluttaminen. Sen myötä tämä harrastajamäärän kasvu on ollut näin suurta, kertoo GBK:n juniorivastaava ja hallituksen jäsen Thomas Brännbacka.

GBK:ssa aloittavat ikäluokat muodostetaan matalan kynnyksen toiminnan, 5-vuotiaille lapsille suunnatun jalkapallokoulun kautta. Seura muodostaa pallokoululaisista tyttöjen ja poikien aloittavat ikäluokat, kun pelaajia riittää jalkapallokoulun mielekkääseen jatkumiseen joukkueiden perustamisesta huolimatta. Näin myös perheillä on mahdollisuus valita omalle lapselleen sopivin harrastamisen ryhmä.

Seuran valmennuspäällikkö ja juniorijaoston puheenjohtaja käyvät kuukausittain jalkapallokoulussa kohtaamassa lasten vanhempia ja kartoittamassa mahdollisesti innokkaita tulevia ohjaajia. Lisäksi ennen joukkueiden muodostamista vanhemmille järjestetään yhteistyössä Palloliiton ja LähiTapiolan kanssa Futisstartti-tilaisuus.

Joukkueen muodostamisen jälkeen vuorossa on ensimmäinen vanhempainilta, jossa uudelle GBK:n joukkueelle nimetään toimihenkilöt. Kaikki toimijat opastetaan tehtäviinsä seuran toimesta ja heille löytyy seuran sisältä nimetyt vastuuhenkilöt, joilta saa tukea ja opastusta.

- On ollut helppoa tulla mukaan toimintaan, kun on selkeät roolit, hyvä tiedotus ja tukea seuran puolelta, kiittää P17-joukkueen valmentaja Jesper Lönnbäck.

Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin yksittäisen seurapalkinnon arvo on 2000 euroa.

- Tämä palkinto tuli meille GBK:ssa täytenä yllätyksenä. Olemme tunnustuksesta todella ylpeitä. Palkintorahan käytämme junioreiden arkeen, muun muassa uusien maalien hankintaan, Brännbacka kertoo.

Seuraavat kategoriapalkinnot julkaistaan touko-, kesä-, elo- ja syyskuussa. Esikarsinnan seuraehdokkaista tekevät Palloliiton seurakehittäjät eri puolilta Suomea ja valinnat palkittavista seuroista tekee LähiTapiolan ja Palloliiton edustajista koostuva raati. Palkittavan seuratoiminnan tulee olla alueellisesti merkittävää, osoittaa pitkäjänteisyyttä ja olla laadullisesti alansa korkeinta tasoa. Vuosi huipentuu marraskuussa 15 000 euron arvoiseen pääpalkintoon, jonka saajan valitsee Huuhkajien entinen kapteeni, Oravaisista maailmalle ponnistanut Huuhkajien pitkäaikainen kapteeni Tim Sparv.

Lue lisää Harrastamisen vahvat seurateot -konseptista.

Lue lisää Futisstartista.

Etkö löytänyt etsimääsi?