Ennakko: Hollanti luottaa vastahyökkäyksiin – “Meidän pitää olla huolellisia”

Suomi iskee MM-jatkokarsintojen avausottelussa Hollannin kanssa yhteen Almeressa. Hollanti luottaa vastahyökkäyksiin, joten Suomen on keskityttävä kenttätasapainoon ja vahvaan pallonhallintaan.

Suomen on huolehdittava kenttätasapainosta ja vältettävä turhia virheitä.Kuva: Ⓒ Riku Laukkanen /Riku Laukkanen

12.4.2024 klo 16:35

Miesten futsalmaajoukkueen MM-jatkokarsinnat käynnistyvät lauantaina 13. huhtikuuta Almeressa, Hollannissa. Jatkokarsinta pelataan formaatilla, jossa karsintaparin molemmissa otteluissa yhteensä enemmän maaleja tehnyt joukkue etenee MM-kisoihin. Vierasmaalisääntöä tai muita erikoisuuksia ei ole – vain maalit ratkaisevat. Otteluparin toinen osa pelataan Vantaan Energia Areenalla keskiviikkona 17. huhtikuuta klo 18:30.

Paperilla Suomi on otteluparin ennakkosuosikki. Suomen UEFA-ranking on seitsemän, kun taas Hollanti löytyy rankingin sijalta 13. Papereita on kuitenkaan turha liikaa tuijotella, sillä karsinnat ovat olleet kurinpitopäätösten, luovutusvoittojen ja muiden erikoisten käänteiden summaa. Jatkokarsinnassa ainoa merkitsevä asia on kuitenkin tulos kentällä. Suomen joukkueen täysi fokus on otteluissa. Vaatii se sitten kaksi voittoa tai yhden voiton ja yhden tasapelin, tavoite on selvä: nyt on meidän vuoromme.

Hollanti luottaa vastahyökkäyksiin

Hollanti on isokokoinen ja vahva joukkue, joka pyrkii miesvartiointiin perustuvalla puolustamisella iskemään kovaa päälle. Paineen alla Suomen pitää siis pystyä rakentamaan peliä ja liikkumaan tehokkaasti. Hollannin vahvuus on vastahyökkäyksissä, joihin he lähtevät terävästi. Ylimääräisiin pallonmenetyksiin ei ole varaa, sillä Hollanti hyödyntää tilaisuutensa nopeasti ja tehokkaasti. Joskus Hollanti saattaa jopa jäädä hieman kärkkymään vastahyökkäyksiä.

– Aikaisempien pelien perusteella Hollanti tykkää vetäytyä puolen kentän alle, ja keskittyy enemmän vastahyökkäyksiin. Varmasti meillä tulee olemaan pallo enemmän hallussa. Meidän on siis oltava huolellisia, että emme päästä heitä vastahyökkäyksiin, Tuukka Pikkarainen kertoo.

Hyökkäysvaiheessa Hollanti rakentaa peliä joko 3-1-muodostelmalla tai 4-0-muodostelmalla riippuen siitä, ketkä ovat kentällä. Joukkueesta löytyy hyviä 1v1-haastajia, joiden kanssa täytyy olla tarkkana. Heistä nimeltä voidaan mainita ainakin Tigers Roermondin Ayoub Boukharin, joka haastaa aktiivisesti molemmilta kentän puolilta sekä molempijalkainen Hovocubon Karim Moussaouin. Myös aggressiivisesti prässäävä Abdessamad Attahiri ansaitsee maininnan. Jotta Hollannin huippupelaajat eivät pääse loistamaan, on Suomen oltava erityisen huolellinen.

– Meidän pitää malttaa odottaa sitä oikeaa hetkeä, milloin hyökätään selkään, jos he nousevat ylemmäs. Räikeitä virheitä pallonhallinnassa ei saa tehdä. Meidän pitää malttaa ja yrtittää saada erikoistilanteita, joista voidaan rakentaa vaarallisia paikkoja, Pikkarainen arvioi.

Tuukka Pikkarainen (vas.) ja Olli Pöyliö tuulettavat maalia.Kuva: Frans Varjonen

Suomi täydessä iskussa

Suomen pelaajatilanne huomiseen otteluun näyttää lupaavalta, sillä kaikki pelaajat ovat täydessä kunnossa. Erityisesti Suomen ykkösketju Jani Korpela - Tero Intala - Iiro Vanha - Lassi Lintula oli vahvassa vireessä Suomen viimeisimmällä otteluleirillä Kiinassa. Lintula painoi jopa hattutempun Kiinaa vastaan. Valmennuksella on ollut edessään jopa positiivinen ongelma, koska kaikkia hyvävireisiä pelaajia ei saada edes mahtumaan kokoonpanoon. Tämä lupaa hyvää myös Suomessa pelattavaan toisen osaotteluun, sillä kaikki on aina mahdollista.

Maajoukkueen iloksi Suomi saa Hollannissa tukea myös noin 50 Hollantiin matkustaneelta kannattajalta, jotka ovat valmiita pitämään meteliä Suomen hyväksi. Pikkarainen uskoo, että kannattajat voivat tuoda Suomelle tarvittavan lisäbuustin.

– Tosi siisti fiilis, että porukkaa tulee Hollantiin asti katsomaan peliä. Toivotaan, että on hyvä mekkala hallissa ja saadaan faneista lisää voimaa meidän peliin, Pikkarainen päättää.

MM-jatkokarsintaottelut Suomi – Hollanti pelataan Hollannin Almeressa 13. huhtikuuta klo 20:00 ja Vantaan Energia Areenalla 17. huhtikuuta klo 18:30. Lippuja Suomen kotiotteluun voit hankkia täältä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä