Emma Koivisto uusien haasteiden parissa Liverpoolissa

Emma Koivisto vaihtoi kesällä seuraa, kun Brighton and Hove Albion vaihtui Liverpooliin. Koivisto on nauttinut alustaan uudessa seurassa.

Emma Koivisto siirtyi kesällä Liverpooliin.Kuva: Ⓒ SPL / Juha Tamminen /Juha Tamminen

17.8.2022 klo 17:21

Koivisto pelasi 1,5 kautta Brightonissa ja kuului joukkueen avainpelaajiin. Silti mieli veti kuitenkin toisaalle.

- Minulle tuli Brightonissa tunne, että olisi hyvä kokea jotain muutakin. Halusin silti jäädä Englantiin, sillä minusta tuntui, etten ehtinyt vielä kokea kaikkea, vaikka Brightonissa meni 1,5 vuotta. Siellä treenit olivat aika taktiikkapitoisia enkä pystynyt nauttimaan kunnolla sellaisessa ympäristössä. Nautin enemmän treenaamisesta. Juttelin Liverpoolin valmentajan kanssa ja tykkäsin hänen pelifilosofiastaan ja treeneistään, Koivisto kertoo seurasiirtonsa taustoista.

Nuori Emma Koivisto seurasi tarkasti Liverpoolin edesottamuksia ja nyt hän pääsee edustamaan lapsuuden suosikkiseuraansa.

- En ole ikinä ollut fanaattinen fani, mutta kun olimme isoveljeni kanssa pieniä, niin Sami Hyypiä ja Jari Litmanen pelasivat Liverpoolissa. Isoveli oli vähän fanaattisempi ja pikkusisko tietenkin seurasi perässä mitä isoveli teki. Onhan tämä tosi iso ja hieno seura.

Koivisto on ehtinyt olla Liverpoolin mukana muutaman viikon ja on nauttinut alusta.

- On ollut tosi kivaa ja treeneissä on oltu paljon pallon kanssa. Preseasonilla ei tietenkään painoteta muutenkaan taktiikkaa niin paljon, mutta tykkään siitä miten me yritämme pelata. Minulla on wingbackin rooli ja tykkään siitä tosi paljon.

Liverpool nousi viime kauden päätteeksi Englannin Superliigaan voitettuaan Championshipin ylivoimaisesti. Tällä kaudella nousijajoukkuetta odottaa kovempi haaste, mutta Koivisto uskoo joukkueen menestysmahdollisuuksiin.

- Olemme puhuneet siitä joukkueen kanssa. Viime kaudella Liverpool pelasi alemmalla tasolla ja sitä on vähän vaikea verrata. He hallitsivat sarjaa eivätkä joutuneet kohtaamaan yhtä kovia vastustajia. He dominoivat otteluita eikä heidän tarvinnut juuri puolustaa, joten jännä nähdä miten menee, kun tulee kovempia joukkueita vastaan ja joudumme puolustamaan enemmän. Minulla on kuitenkin tunne, että parhaassa tapauksessa voisimme yltää kuuden parhaan joukkoon, mutta ensisijaisesti lähdemme taistelemaan sarjapaikasta, Koivisto arvioi kuukauden päästä alkavan kauden lähtökohtia.

EM-kilpailut hieno kokemus

Koivisto kuului myös Helmareiden EM-ryhmään pelaten yhtä puoliaikaa lukuun ottamatta täydet minuutit kisoissa. Vaikka tulos jäi toivotusta, nautti Koivisto kisojen tunnelmasta.

- Päällimmäisenä se oli hieno kokemus, vaikka pelillisesti kisat eivät menneet hyvin. Paljon oli mediaa ja ne olivat tärkeät kisat naisjalkapalloilulle. Oli hyvin tärkeä, että Suomi oli niissä mukana, vaikka tuloksellisesti menikin alakanttiin. Saimme kuitenkin kolme kovaa peliä, ja oli etukäteen tiedossa, että jatkopaikka vaatisi ihan nappionnistumista ja vähän tuuriakin. Siinä mielessä ei jäänyt hampaankoloon.

- Espanjaa ja Saksaa vastaan meillä ei ollut mitään mahdollisuuksia pisteille, mutta Tanskaa vastaan olisimme voineet saada enemmän. Ei sekään olisi kuitenkaan riittänyt jatkoon eikä tuloksia kannata jossitella. Nämä olivat itselleni ensimmäiset arvokisat ja oli kiva kokea ne, Koivisto kertaa EM-kisojen antia.

Kisojen emäntämaa Englanti pääsi juhlimaan mestaruutta ja naisfutiskärpänen puraisi saarivaltiota isolla kädellä.

- Olen tosi iloinen, että Englanti voitti. Se oli emäntämaa ja Englanti on tietenkin iso futismaa. On ollut puhetta, että katsojamäärät kasvaisivat, kun naisjalkapallo näyttää kiinnostavan. Pitää saada vain ne ihmiset katsomoon ja toivottavasti se tuo buustia koko sarjaan.

Helmareiden valmennus koki muutoksia EM-kisojen jälkeen, kun Marko Saloranta korvasi Anna Signeulin ainakin tulevien MM-karsintaotteluiden ajaksi. Saloranta on pelaajille ennestään hyvin tuttu.

- Mielestäni ”Make ”on tosi hyvä valinta tähän saumaan. Hän toimi samassa tehtävässä silloin, kun Anders lähti ja ennen kuin Anna tuli. Pelaajat tuntevat hänet junnumaajoukkueista ja hän oli varmasti helpoin ratkaisu tähän paikkaan, sillä meillä on tärkeitä pelejä edessä.

Koivisto uskoo, että uusi päävalmentaja tuo myös pelaajiin uutta virtaa.

- Kun on uusi valmentaja, niin se tuo yleensä uutta buustia kaikkiin, kun kaikki haluavat näyttää kuuluvansa kentälle.

Englannin Superliiga alkaa syyskuun 11. päivä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä