Eetu Mömmö: ”Huomaan menneeni eteenpäin viimeisen vuoden aikana”

Elokuussa 2021 Italian kentille siirtynyt Mömmö harjoitteli kesällä Leccen edustusjoukkueen kanssa, mutta 20-vuotiaan laitapelaajan syyskausi kuluu seuran Primavera-joukkueessa. Tammikuussa Mömmöä saattaa odottaa lainapesti.

Mömmö kykenee pelaamaan sekä laita- että keskushyökkääjänä. Kuva syksyn 2021 Itävalta-voitosta.Kuva: Ⓒ Jimi Soinila /SPL

1.10.2022 klo 09:00

– Meillä vaihtui viime kauden päätteeksi päävalmentaja, ja joukkueen ilmapiiri on nyt erilainen. Meihin uskotaan oikeasti – edellinen valmentajamme sanoi ennen viime kauden alkua, että meillä on joka paikalle sarjan huonoin pelaaja. Luottamus ja kunnioitus pelaajia kohtaan näkyy kentällä sekä hyvinä tuloksina.

Edelliskausi oli Eetu Mömmön osalta rikkonainen, mutta tällä hetkellä laiturille kuuluu hyvää. Mömmö on päässyt takaisin oikealle laidalle Torino FC:n organisaatiosta saapuneen Federico Coppitellin alaisuudessa – Lecce on voittanut kaikki kolme otteluaan, joissa Ilveksen sekä TPV:n kasvatti on pelannut. Ennen maajoukkuetaukoa Lecce kukisti milanolaisjätti Interin ja nousi sarjan neljänneksi.

Primavera on U19-sarja, joten Mömmö on vuonna 2002 syntyneenä yli-ikäinen. Otteluun saa nimetä vain yhden yli-ikäisen pelaajan, mikä tekee kilpailusta tiukkaa – Mömmökin on jäänyt kokoonpanon ulkopuolelle pari kertaa.

– Olen ollut tyytyväinen niihin peleihin, joissa olen päässyt kentälle. Treenit ovat menneet hyvin, ja olen saanut hyvää palautetta. Olen tällä hetkellä paljon valmiimpi Primaveraan kuin Italiaan muutettuani – kuulun joukkueen vanhimpiin pelaajiin, ja minun täytyykin ottaa entistä enemmän roolia, Mömmö toteaa.

– Huomaan menneeni eteenpäin viimeisen vuoden aikana, ja niin on tämä sarjakin. Mutta vaikka Primavera on hyvä sarja, tarvitsen miesten pelejä. Leccessä niitä ei tule ainakaan tänä syksynä, ja yritämme löytää minulle lainaseuran. Minua kohtaan oli jo kesällä kiinnostusta, mutta lainaa ei tapahtunut vielä.

Leccen edustusjoukkue majailee tällä hetkellä Seria A:n 15. sijalla. Sarjanousija otti pari viikkoa sitten kauden ensimmäisen voittonsa ja nousi putoamisviivan yläpuolelle – suomalaisista maalivahti Jasper Samooja, 19, on ollut edustuksen penkillä kolmessa ottelussa, mutta minuutteja ei ole vielä tullut. Niin ikään 19-vuotias Henri Salomaa on pelannut Primaveraa, jossa laiturin tilillä on yksi maali ja kaksi maalisyöttöä.

Leccen viime kauden Primavera-joukkueesta vain Joan González on toistaiseksi saanut merkittävän roolin edustuksessa. Mömmö harjoitteli koko harjoituskauden edustuksen kanssa, mutta nuorille pelaajille ei ole tarjolla juurikaan vastuuta sarjapeleissä.

– Edustukseen on tosi vaikea nousta. Joan on hyvä kaverini, ja hän jos joku ansaitsee paikkansa siellä. Edarin kanssa treenaamisesta jäi hyvät fiilikset – oli mukavaa huomata, etten ole niin kaukana siitä tasosta. Minulla on pitkä sopimus Leccen kanssa, ja toivon, että pystyn auttamaan edustusta myöhempinä vuosina.

Uudet U21-karsinnat odottavat ensi vuonna

Mömmö teki Pikkuhuuhkajat-debyyttinsä viime vuoden kesäkuussa ja onnistui maalinteossa heti syksyn ensimmäisessä EM-karsintaottelussa. Kaikkiaan nuorukainen uurasti seitsemässä karsintapelissä – kesäkuun ratkaisuottelut jäivät väliin loukkaantumisen takia.

– Jännitin viimeisten peliemme aikana varmasti enemmän kuin moni pelaajistamme. Seurasin ilolla etenkin Azerbaidzhan-peliä ja sitä, kun 2003 syntyneet tulivat hyvin sisään joukkueeseen ja ”Naatti” (Naatan Skyttä) sai taas onnistumisia. Olisi ollut hienoa voittaa viimeinen ottelu ja päästä jatkokarsintoihin, mutta Norja oli parempi, Mömmö kertaa.

– Tavoitteemme oli kisapaikka, mutta karsintoihin voi olla mielestäni ihan tyytyväinen. Venyimme karsintojen aikana kovissa paikoissa, ja voitimme kovista maista Kroatian ja Itävallan. Meiltä jäi ehkä puuttumaan tasaisuus – esimerkiksi Azerbaidzhan-vierasottelusta olisi pitänyt ottaa voitto. Henkilökohtaisesti rikkonainen kausi Leccessä vaikutti esityksiini maajoukkueessa, mutta annoin joka ottelussa 100 prosenttia itsestäni.

Pikkuhuuhkajat siirtyy vuodenvaihteessa Mika Lehkosuon alaisuuteen, ja lähtökohdat ovat varsin mukavat – muun muassa Mömmö, Skyttä, Robin Tihi, Ville Koski ja Adam Marhiev voivat edustaa joukkuetta ikänsä puolesta. Leccen muut suomalaiset, Samooja sekä Salomaa, taistelevat niin ikään paikoista Pikkuhuuhkajissa.

– Lehkosuo on meritoitunut valmentaja, jolla on kokemusta ulkomailta. Odotan mielenkiinnolla sitä, että pääsen tekemään hommia hänen kanssaan. Meille on todella hyvä asia, että runkomme säilyy – pääsimme viime karsinnoissa tosi lähelle, ja nyt meillä on kaikki mahdollisuudet päätyyn asti. Monella meistä jäi paljon hampaankoloon, ja haluamme saavuttaa kisapaikan.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä