Eemeli Reponen on Palloliiton uusi maalivahtivalmennusosaamisen asiantuntija

Reponen aloittaa tehtävässään 1. tammikuuta 2023. Mies toimii jatkossa myös Pikkuhuuhkajien sekä U18-tyttöjen (2005 ja myöhemmin syntyneet) maalivahtivalmentajana.

Reponen on työskennellyt viime vuosina eri poika- ja tyttömaajoukkueiden kanssa. Kuva U19-poikien maajoukkueleiriltä.Kuva: Ⓒ Tara Jaakkola /SPL

14.12.2022 klo 15:59

Eemeli Reponen on valittu Palloliiton maalivahtivalmennusosaamisen asiantuntijaksi. Reposen vastuualueeseen kuuluu maalivahtivalmentajien valmennusosaamisen kehittäminen.

– Tavoitteenani on ollut koko ajan ottaa askel eteenpäin, ja tämä pesti kuulosti sopivalta haasteelta. Olen saanut suomalaiselta jalkapallolta paljon ja koen, että pystyn nyt antamaan jotain takaisin – Suomessa on paljon hyviä maalivahtivalmentajia, mutta haluamme moninkertaistaa määrän. On kiinnostavaa päästä näkemään Suomifutista uudesta näkökulmasta, Reponen sanoo.

– Olemme aina korostaneet maalivahtivalmentajien keskuudessa kovan työnteon merkitystä. Se on meille edelleen ensimmäinen arvo, sillä haluamme erottua massasta. Vilpitön tahtotilamme on se, että meillä on Euroopan parhaat koulutusmateriaalit ja paras koulutusputki. Se vaatii hurjasti töitä, mutta toivottavasti ensi vuoden aikana saadaan kaikki jo yhteen.

Reponen kertoo aloittaneensa työt jo, vaikka aloittaa tehtävässä vasta vuodenvaihteessa. Mies soitteli ensitöikseen ulkomailla vaikuttaville suomalaisille maalivahtivalmentajille ja kyseli, olisiko heillä kiinnostusta lähteä tekemään töitä Reposen ja kumppaneiden kanssa.

– Kaikilta tuli vihreää valoa – tulemme saamaan heiltä paljon lisää asiantuntijatason tietoa valmennuksesta. Itselleni on muutenkin hienoa päästä kasvattamaan kansainvälistä verkostoa kaiken muun työn ohessa, Reponen jatkaa.

– Alueelliset kouluttajat ovat minulle niin ikään hyvin tärkeitä. Olen osan jo kerennyt kontaktoimaan, ja olemme hieman keskustelleet tulevista suuntaviivoista. Tulemme myös jatkossa lisäämään alueellisten kouluttajien määrää.

Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie allekirjoittaa sen, että Reposelta löytyy valtava työmoraali ja paljon intohimoa sekä osaamista maalivahtivalmennusta kohtaan.

– Eemeli on meille entuudestaan tuttu, joten tiedämme, mitä saamme. Hän on kunnianhimoinen ja erittäin osaava kenttätyössä sekä materiaalin tuotannossa. Lisäksi Eemeli tuntee toimintaympäristön ja osaa palvella seurojen tarpeita.

Pitkä kokemus seuratyöstä

32-vuotias Reponen siirtyy tehtävään FC Hongan edustusjoukkueiden maalivahtivalmentajan paikalta. Reponen toimi espoolaisseurassa neljän vuoden ajan – ensimmäiset pari vuotta hän vastasi FC Hongan junioreiden maalivahtivalmennuksesta.

– Aikani Hongassa oli mahtavaa ja sain työskennellä erittäin ammattitaitoisten ihmisten kanssa. Muutos tekee kuitenkin varmasti hyvää myös Espoossa, kun tilalleni hyppää toinen ihminen, joka tuo työyhteisölle, maalivahdeille ja muille pelaajille erilaisia virikkeitä, Reponen avaa.

– Hongan kaltaisesta ympäristöstä oli vaikea lähteä pois, mutta ajattelen itse, että jossakin kohtaa on hyvä haastaa itseään aina uudelleen. Neljä vuotta on pitkä aika yhdessä seurassa ammattilaisjalkapallossa. Päätöstäni helpotti se, että Miika Salmi oli jo valmiiksi Hongassa. Hänellä on edessä hieno tulevaisuus maalivahtivalmentajana, ja maalivahtivalmennus jää seurassa hyviin käsiin.

Maalivahtina Reponen muistetaan pääosin FC Interistä, jossa hän pelasi 27 Veikkausliiga-ottelua. FC Jazzin kasvatti vahti Minihuuhkajien maalia 16 maaottelussa, ja U21-maaotteluita hänelle kertyi kolme. Maalivahtivalmennuksen mies aloitti Turussa eri tehtävissä vuonna 2015 – sittemmin Reponen on valmentanut Hongan lisäksi TPS:ssa.

Reponen palasi maajoukkuetoimintaan vuonna 2018, kun hänet nimettiin U17-tyttöjen sekä U17-poikien maalivahtivalmentajaksi. Vuotta myöhemmin Reponen aloitti työt Palloliiton maalivahtivalmentajien koulutuspäällikkönä.

– Siitä on minulle valtava apu, että tunnen laajasti futisihmisiä eri seuroista eri puolilta Suomea – tässä pestissä on olennaisen tärkeää tietää, mitä eri seuroissa ja alueilla tapahtuu. Kaikilla seuroilla on erilaiset lähtökohdat. Erilaisille seuroille pitää löytää erilaisia malleja, jotta heidän maalivahdeilleen saadaan mahdollisimman laadukas arki, Reponen toteaa.

– Korostan sitä, että tätä asiaa tehdään yhdessä. Olen seurannut ilolla sitä, että päävalmentajat ja apuvalmentajat ovat entistä kiinnostuneempia maalivahdeista. Heidät toimesta, maalivahdit otetaan mukaan peli- ja harjoitustapahtumiin aiempaa aktiivisemmin. Haluan olla herkällä korvalla ja kuulla myös heidän ajatuksiaan, en pelkästään maalivahtivalmentajien, Reponen jatkaa.

– Olen ollut paljon yhteydessä myös ulkomaisiin seuroihin. Olen saanut sieltä erilaisia näkemyksiä ja pohtinut, mihin meidän kannattaisi pyrkiä Suomessa. Kaikkea ei kannata kopioida suoraan maailmalta, vaan meidän täytyy löytää kultainen keskitie.

Maajoukkuevalmennus jatkuu

Alle 21-vuotiaiden maajoukkueen (2002 ja myöhemmin syntyneet) valmennustiimi julkaistiin marraskuun lopulla, ja Reposen nimi löytyi maalivahtivalmentajan paikalta. Pikkuhuuhkajien uusi projekti käynnistyi joulukuun alussa, kun joukkue leireili Eerikkilässä.

– Valmennustiimi aloitti työt erittäin aggressiivisella otteella. Mika (Lehkosuo) ja Gert (Remmel) puhuivat paljon siitä, että haluamme olla Euroopan paras joukkue esimerkiksi detaljitason asioissa. Sen huomasi kentällä – kaikkiin pieniin juttuihin paneuduttiin todella tarkasti. Etenkin niihin, joissa haluamme saada lisää etua tuleviin vastustajiimme verrattuna. Itselläni tuli todella hyvä fiilis tästä, koska koen omien vahvuuksieni sopivan siihen, Reponen kertoo.

– Minulle jäi ensimmäisestä leiristä muutenkin todella hyvä maku. Tekemisen meininki oli erinomainen, ja tiimimme kaikki ihmiset ovat mahtavia persoonia. Meillä on paljon potentiaalia, ja olemme valmiita tekemään paljon töitä, jotta saamme raavittua hyviä tuloksia, Reponen jatkaa.

– Jokaisessa maajoukkueessa missä olen ollut mukana, on aina ollut ammattitaitoista ja intohimoista porukkaa. Minulla on ilo jatkaa Arttu Pitkäkankaan TU18-tiimissä myös ensi vuonna. Jaamme Artun kanssa saman ajatusmaailman jalkapallosta, ja hänen kanssaan on aina mahtavaa tehdä töitä.

Suomesta on tullut vuosien varrella paljon huippuvahteja, ja Reposen mukaan poikien ja tyttöjen maajoukkueissa on tällä hetkellä useita lupaavia maalivahteja. Myös Pikkuhuuhkajien kohdalla veskaritilanne on mielenkiintoinen – paikoista joukkueessa tullaan käymään kova kisa.

– Aloin pohtimaan Pikkuhuuhkajien maalivahtitilannetta heti, kun Mika otti minuun ensimmäistä kertaa yhteyttä. Meillä on superlaaja maalivahtimassa – löysin nopeasti kymmenen maalivahtia, jotka täyttäisivät varmasti tonttinsa U21-maaotteluissa. Se vaatii minultakin lisäpuserrusta, että olen kartalla tilanteesta, Reponen sanoo.

– Olen seurannut Lucas Bergströmin (Peterborough United) otteita todella tarkasti. Tunnen hänet hyvin junioriajoilta ja olen varma, että hän taistelee tulevaisuudessa paikasta A-maajoukkueessa. Ulkomailta myös Lasse Schultz (Greuther Fürth) sekä Jasper Samooja (Lecce) ovat sellaisia maalivahteja, joilla on iso potentiaali. Kun ottaa mukaan kotimaassa pelaavat maalivahdit, meillä on edessä erittäin kova kamppailu paikoista U21-maajoukkueeseen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä