Anna Signeul ja Palloliitto ovat yhteistyössä sopineet Signeulin sopimuksen purkamisesta

Palloliitto ja Helmareiden päävalmentaja Anna Signeul ovat yhteisesti sopineet, että Signeul jättää päävalmentajan tehtävät välittömästi. Alle 17-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueen päävalmentaja Marko Saloranta ottaa vetovastuun Helmareista syyskuun MM-karsinnoissa.

Anna Signeul EM-kisoissa 2022.Kuva: Ⓒ SPL / Juha Tamminen

26.7.2022 klo 08:00

Palloliiton hallitus vahvisti Anna Signeulin sopimuksen purkamisen etäkokouksessaan maanantai-iltana.

Signeul aloitti Helmareiden päävalmentajana 2017, ja sopimuksen oli määrä päättyä kuluvan vuoden lopussa. Keskustelun jälkeen sopimuksen purkamiseen yhteistyössä päädyttiin välittömästi. Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti haluaa kiittää Signeulia tämän työstä Helmareiden päävalmentajana sekä naisten huippujalkapallon kehittäjänä.

- Signeul johdatti Suomen tavoitteen mukaisesti EM-lopputurnaukseen, toi huippujalkapallon edellyttämän vaatimustason maajoukkueeseen ja edisti voimakkaasti suomalaisten pelaajien etenemistä eurooppalaisiin huippuseuroihin ja sarjoihin. Hän antoi kansainväliset verkostonsa suomalaisen jalkapallon hyödynnettäväksi. Kiitämme Annaa lämpimästi hänen tekemästään arvokkaasta työstä, puheenjohtaja Lahti sanoo.

- EM-kisat oli päätös Signeulin johtamalle projektille, ja nyt Palloliitto katsoi, että on hyvä hetki valmistautua tulevaisuuteen ja asettaa uusi suunta. Toivomme Annalle kaikkea parasta tulevaisuuteen, Lahti painottaa.

Kansainvälisesti arvostettu Signeul kiittää suomalaista jalkapalloyhteisöä tuesta ja yhteistyöstä.

- EM-kisoissa meillä oli valtava haaste kuolemanlohkossa, jossa oli mukana kaksi maailman kärkijoukkuetta. Huolimatta haasteista ja kovasta paineesta kisoissa haluan kiittää pelaajia ja valmennusryhmää kaikkensa antamisesta ja sitoutumisesta projektiin. Olen ylpeä siitä työstä, tuloksista ja naisten A-maajoukkueen resurssien kehittämisestä, jotka yhdessä saavutimme. Toivon Helmareille ja Suomelle kaikkea parasta tulevaisuuteen, Signeul sanoo.

Helmareiden väliaikaisen päävalmentaja Marko Salorannan johdolla Helmarit kohtaa syyskuun MM-karsinnoissa Irlannin vieraissa ja Ruotsin Tampereella Ratinan stadionilla sekä pelaa mahdollisen MM-jatkokarsinnan loka- ja marraskuussa. Suomen tavoite on edetä Australiassa ja Uudessa-Seelannissa 2023 pelattaviin MM-kisoihin. Saloranta aloittaa syyskuun MM-karsintoihin valmistautumisen välittömästi.

Palloliitto on käynnistänyt naisten maajoukkueen päävalmentajan haun ja sen tuloksista tiedotetaan myöhemmin syksyllä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä