Akan Okomoh alle 17-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueen päävalmentajaksi - ”Ykköstavoite on saada aikaan hyviä tuloksia yhdessä seurojen kanssa”

Etelän aluevalmentaja Akan Okomoh nousee alle 17-vuotiaiden tyttöjen (2006 ja myöhemmin syntyneet) maajoukkueen päävalmentajaksi. Okomoh sijaistaa tehtävässä Helmareiden päävalmentajaksi loppuvuodeksi siirtynyttä Marko Salorantaa ja aloittaa uudessa roolissaan 1. elokuuta alkaen.

Akan Okomoh.Kuva: Ⓒ Marko Heininen /Marko Heininen

28.7.2022 klo 13:40

30-vuotiaalla Okomohilla on UEFA A -lisenssi. Hän on aikaisemmin työskennellyt Palloliiton Etelän aluevalmentajana ja alle 19-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueessa Arttu Pitkäkankaan tiimissä. Okomoh kuului myös Marko Salorannan johtamaan valmennustiimiin alle 17-vuotiaiden tyttöjen EM-lopputurnauksessa Bosnia-Hertsegovinassa toukokuussa 2022.

Tyttöjen huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen pitää Okomohin nimitystä alle 17-vuotiaiden maajoukkueen pääkäskijäksi luonnollisena jatkumona.

- Okomoh on tehtävään erittäin luonteva valinta, sillä hän tuntee ikäluokan pelaajat erittäin hyvin, minkä lisäksi hänellä on kokemusta maajoukkuevalmentamisen vaatimustasosta myös vanhemmissa ikäluokissa ja EM-lopputurnauksessa. Saloranta on ollut Okomohin lähiesihenkilö ja heidän yhteistyönsä arjessa on ollut tähän asti hyvin tiivistä, Miettinen perustelee.

U17-tyttöjen maajoukkue pelaa syyskuun alussa kaksoismaaottelun, jonka vastustaja on vielä auki. Ikäluokan EM-karsinnat käynnistyvät lokakuun lopussa. Lohkon kolme parasta joukkuetta etenevät EM-jatkokarsintaan Elite Roundille.

Okomohin työtehtävän muuttuessa Etelän aluevalmennuskokonaisuus järjestellään uudelleen. Sekä Okomoh että alle 15-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueen päävalmentaja Pekko Söderström jatkavat molemmat Etelän aluevalmennuksen tukena kuten tähänkin asti.

- Hieno mahdollisuus edessä. On suuri kunnia ottaa vastuu joukkueesta. Tunnen ikäluokkaa aluetoiminnan sekä edellisten maajoukkuetapahtumien kautta, mutta on silti äärimmäisen tärkeää kartoittaa nykytilanne ja jatkaa pelaajatarkkailua valtakunnallisesti. Pelaajat kehittyvät eri tahdissa, ja ikäluokasta löytyy potentiaalisia pelaajia myös esimerkiksi kesä-heinäkuun PM-turnausjoukkueen ulkopuolelta. Tavoitteenamme on ehdottomasti jatkaa syksyn karsinnasta hyvistä lähtökohdista kohti toista karsintakierrosta. Sen eteen teemme kaikkemme, Okomoh sanoo.

Miettisen mukaan koko tiimi on reagoinut nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen upeasti.

- Viime keväänä U17 EM-kisojen yhteydessä teimme viimeksi onnistuneita työtehtävien uudelleenjärjestelyjä. Myös tässä tilanteessa tiimimme auttaa ja tukee toisiaan onnistumaan tyttöjen ja naisten jalkapallon kehittämiseksi. Ykköstavoitteemme on yhdessä seurojen kanssa saada aikaan hyviä tuloksia suomifutikselle, Miettinen sanoo.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä