AC Oululla ei riittävää määrää SK-kriteerit täyttäviä pelaajia ottelussa FC Interiä vastaan – Lopputulos muutetaan FC Interin voitoksi

FC Inter jätti Palloliitolle vastalauseen 21.8.2022 pelatusta Veikkausliigan ottelusta AC Oulu - FC Inter. Vastalauseen mukaan AC Oulun pelaajista vain kahdeksan täytti ottelussa SK-pelaajan kriteerit, joten AC Oulu on käyttänyt ottelussa pelioikeudettomia pelaajia.

Palloliitto on käsitellyt FC Interin jättämän vastalauseen.

30.8.2022 klo 20:12

Asiassa on kiistatonta, kuten AC Oulu myöntää, että ottelussa FC Interiä vastaan ei AC Oulun pelaajistossa ottelupöytäkirjassa ollut kilpailumääräysten kohdan 17.2 mukaista määrää SK-pelaajia. Palloliiton hallitus ei myöskään ole myöntänyt kohdan 17.4 mukaista poikkeuslupaa.

Kilpailumääräyksissä määritellään SK-pelaaja yksiselitteisesti siten, että pelaajan tulee olla ollut rekisteröityneenä suomalaiseen seuraan kolmen vuoden ajan ikävuosien 12-21 välisenä aikana. Määräyksessä ei oteta kantaa pelaajan kansallisuuteen tai tarkempaa ikään.

AC Oulu ole tuonut esille sellaisia seikkoja, jotka mahdollistaisivat poikkeuksen SK-määräykseen. Se, että pelaaja tulevaisuudessa mahdollisesti täyttää SK-pelaajakriteerit tai se, että pelaaja on tullut Suomeen ennen SK-sääntelyn alkua ei luo poikkeusta kilpailumääräysten kohtaan 17.

Kilpailumääräysten kohdan 25.2. mukaan, jos seura on peluuttanut ottelussa pelioikeudetonta pelaaja, tulee seura tuomita ottelu hävinneeksi 3-0. Määräyksen sanamuoto ei anna kilpailunjärjestäjälle harkintavaltaa seuraamuksen määrittelyssä, riippumatta pelioikeudettomuuden perusteista.

Palloliiton päätöksen mukaan AC Oululla ei ole ollut ottelussa FC Interiä vastaan riittävää määrää SK-kriteerit täyttäviä pelaajia, joten jalkapallon kilpailumääräysten kohdan 26.2 perusteella ottelun lopputulos muutetaan FC Interin voitoksi lukemin 3-0. AC Oulu voi valittaa päätöksestä seitsemän vuorokauden kuluessa sen tiedoksisaannista Palloliiton vastalauselautakunnalle.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä