Aaro Paappanen lähtee tavoittelemaan futsalunelmia Italiaan

Aaro Paappasen, GFT, tie vie Italiaan lajin huippuseuraan Italservice Pesaroon. Pesaro pelaa Italian pääsarjaa Serie A:ta ja seuralla on U19 joukkue. Tammikuun testijaksolla vakuuttanut Paappanen siirtyy Italiaan loppukauden kestävällä sopimuksella.

Aaro Paappanen futsalmaajoukkueiden tammikuisessa harjoitusottelussaKuva: Kalevi Hämäläinen

26.1.2023 klo 10:14

U19 futsalmaajoukkueessa vahvan roolin saanut Aaro Paappanen on pelannut Suomessa GFT:ssä sekä miesten edustusjoukkueessa liigan sopimuksella, että seuran vahvassa P19 joukkueessa. Tammikuussa Italiassa testijaksolla ollut Paappanen lähtee nyt kevätkaudeksi Italiaan Jukka Kytölän seurakaveriksi.

Paappanen GFT:n pelipaidassa Miesten Futsal-Liigan pelissä TPK:ta vastaanKuva: Tara Jaakkola

– Tuntui, että pääsin testijakson aikana hyvin joukkueeseen sisälle. Uudessa jengissä on argentiinalais- ja brasilialaistaustaisia pelaajia, joiden kanssa voin puhua espanjaa. Seura järjestää minulle myös mahdollisuuden italian opiskeluun. Joukkueessa pelaava Jukka Kytölä joutuu treeneissä ainakin aluksi tulkkaamaan, sillä päävalmentajamme Fulvio Colini puhuu vain italiaa, kertoo Paappanen uudesta seurastaan GFT:n siirtouutisessa.

Paappanen harjoittelee miesten edustusjoukkueen mukana, peliaika Italiassa tulee seuran U19 joukkueen pelaamasta alle 19 vuotiaiden pääsarjasta.

Aaro Paappanen on ollut mukana kaikissa Latviaan valmistautuvan U19 futsalmaajoukkueen tapahtumissaKuva: Riku Laukkanen

– Koen, että tämä tukee parhaalla tavalla valmistautumistani kevään U19 EM-karsintaturnaukseen, joka on yksi kauden päätavoitteistani. Lukio-opinnot ovat myös siinä pisteessä, että siirtyminen ulkomaille on mahdollista. Paappanen opiskelee Mäkelänrinteen urheilulukiossa kolmata vuotta.

Aaro Paappasen pelaajakehitystä uutisoitiin Palloliiton sivuilla ennen edellistä U19 maajoukkueen leiriä – linkki uutiseen.

Maajoukkuevalmentaja Kerkko Huhtanen kannustaa kansainvälisiin kokemuksiin

– Alle 19-vuotiaiden futsalpelaajiemme kansainväliset pelaajasiirrot ovat olleet harvinaisia, mutta eivät ennenkuulumattomia. Tämä kuvastaa kenties sitä, että futsalpelaajan kansainvälisestä urasta uskalletaan jo maassamme nuorempanakin haaveilla, toteaa U19 futsalmaajoukkueen päävalmentaja Kerkko Huhtanen valmennettavansa siirtouutisesta.

– Seura-arjessa suomalaisvalmentajien johdolla tehdyn nuorten talenttien kasvatustyön laatu on parantunut ja työ alkaa kantaa hedelmää.

– Tämänkaltaiset siirrot eivät myöskään ole yksinkertaisia, koska täysi-ikäisyyden kynnyksellä elämässä tulee eteen monia muitakin tulevaisuuden kannalta tärkeitä valintoja. Aaro on kuitenkin tällaiseen tilanteeseen jo hetken aikaa valmistautunut, joten eiköhän hän uuteen kilpailuympäristöönsäkin sopeudu.

U19 futsalmaajoukkueen seuraava leiritapahtuma on helmi-maaliskuun vaihteessa. EM-karsintojen Main Round Latviassa pelataan 18.-26.3.2023.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä